از ابتدای تاریخ بازیهای رایانهای تا این لحظه بازیهای بسیاری بر پایه جنگهای جهانی یا دیگر نبردهای بزرگ ساخته شدهاند و به طور قطع باز هم تولید خواهد شد. در بسیاری از این آثار مخاطبها تنها اسلحه به دست گرفته، به جان دشمنان میافتند و از کشت و کشتار لذت میبرند. در مقابل موارد بسیار کمی نیز وجود دارند که سعی میکنند به آثار جنگ روی غیر نظامیان و تلاش آنها برای بقا در شرایط جنگ زده بپردازند تا مخاطب را با چالشها و سختیهای آنها برای زنده ماندن و تأثیرات مخرب چنین وقایعی آشنا کنند. برای نمونه میتوان به «it is war is mine» اشاره کرد که یکی از برجستهترین آثار این زمینه به شمار میآید. یکی دیگر از این آثار نیز که در سال 2022 منتشر شد و اکنون برای همه کنسولهای نسل 8 و 9 و رایانههای شخصی در دسترس است «از هم گسیخته شده» (Torn Away) نام دارد. این بازی توسط استودیو روسی «Perelesoq» ساخته و به واسطه «OverGamez» منتشر شد و توانست نظر منتقدها را به سوی خود جلب کند.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد و بررسی Torn Away روی کنسول سوییچ همراه ما باشید. تا بررسی کنیم که آیا این بازی توانسته است موفقیت خود را روی این کنسول تکرار کند یا خیر.
روایتی از قربانیان جنگ
داستان بازی Torn Away در زمان جنگ جهانی دوم رخ داده و زندگی دختری 10 ساله را به نام آسیا (Asya) روایت میکند. آسیا دختر بچهای اهل کشور روسیه و ساکن استالینگراد است که مانند همه همسنهای خود آرزو دارد هر روز را به بازی با دوستان بگذارند و شب را با والدین خود صبح کند؛ اما با شروع جنگ جهانی دوم پدر آسیا به جنگ رفته و رؤیاهای وی خراب میشوند. این وضعیت به مدت طولانی ادامه پیدا میکند تا این که جنگ به روسیه را نیز در بر گرفته و آلمانیها استالینگراد را به تصرف خود در میآورند. به دنبال این موضوع میلیونها نفر از شهروندان روسی از جمله آسیا به اردوگاههای کار اجباری در آلمان انتقال مییابند تا رؤیاهای آسیا و مادرش برای همیشه نابود شوند. حال شما در نقش آسیا وظیفه دارید در این شرایط زنده مانده و از میدان نبرد فرار کنید.
داستان بازی افت و خیرهای فراوانی دارد و به خوبی میتواند مخاطب را با خود همراه کند. به علاوه شخصیتپردازیها نیز در اکثر موارد به بهترین شکل ممکن انجام شده است. این موضوع به خصوص در مورد خود آسیا و دوستان خیالی وی و مکالمات بین آنها دیده میشود. همچنین روایت پیش روی گیمرها به آرامی آنها را از زوایای مختلف جنگ از خط مقدم تا پشت آن و شرایط غیرنظامیان و قربانیان آشنا میسازد.
در جستجوی خانه
سبک اصلی بازی Torn Away به صورت ماجرایی با زاویه دید 2 بعدی است؛ اما گاهی مواقع این وضعیت تغییر میکند. در واقع شما در 3 حالت محیط 2 بعدی با زاویه دید دو بعدی، محیط 3 بعدی با دوربین 2.5 بعدی و دید اول شخص بازی را دنبال کرده و آسیا را کنترل میکند.
در حالت اول، بازی به مانند یک عنوان فکری اشاره و کلیک عمل میکند. در این حالت شما باید در محیط گشت زده و اشیا را برای حل پازلهای ساده بازی جمعآوری کنید. این معماها با وجود سیستم راهنمای بازی حتی سادهتر نیز میشوند؛ زیرا تمام نقاط قابل تعامل را برای شما به نمایش میگذارد. این مکانیزم کار خود را به خوبی انجام میدهد و با بررسی هر آیتم دیگر حاشیه زرد اطراف آن را به نمایش نمیگذارد؛ اما ممکن است با خطا مواجه شده و حتی بعد از پایان کار با یک شی همچنان آن را قابل تعامل نشان داده. در نتیجه کاربر فکر کند با باگی در پیشروی بازی مواجه شده است که اجازه تعامل با اشیا را نمیدهد. از طرفی نشانهگر بازی حرکت بسیار تیزی دارد و ممکن است در ابتدای بازی تا عادت کردن به آن در هنگام تعامل با اشیا ریز کمی دچار مشکل شوید.
در حالت دوم، بازی بیشتر به یک سکو بازی 2 بعدی تبدیل میشود و شما باید در اکثر مواقع از روی موانع عبور کنید تا از نقطه الف به ب برسید. از طرفی از آنجا که آسیا یک دختر بچه بوده و توان مبارزه ندارد؛ این بخش گاهی اوقات به یک عنوان مخفی کاری شبیه می شود که باید بدون دیده شدن از دست دشمن فرار کنید. به علاوه در این بخش ممکن است آسیا بر اساس اشتباه گیمر کشته شود؛ اما بازی شما را بلافاصله به قبل از آخرین مانع باز میگرداند و با کوچکترین اتلاف وقتی مواجه نخواهید شد. همچنین محیطهای بازی تنوع خوبی دارند و هیچ گاه با دیدن یک محیط تکراری خسته نمیشوید.
بخش سوم، بازی را یک عنوان اول شخص تبدیل میکند. در این حالت شما تنها باید به سمت جلو راه بروید تا روایت بازی در آن به پایان برسد؛ به عبارت دیگر معمولاً در این بخش هیچ چالش خاصی برای انجام دادن ندارید. همچنین این بخش از مشکلات بسیاری مانند طراحیها رنج میبرد و نمیتواند به مانند دو حالت قبلی حس و حال یک کودک قربانی جنگ را منتقل کند؛ به عبارت دیگر شما با رسیدن به این بخش از گیم پلی، لحظه شماری میکنید تا هر چه سریعتر به پایان برسد.
در مجموع بازی Torn Away مکانیزم خاص و پیچیدهای ندارد که گیمرها را در پیشبرد آن اذیت کند و تمرکز اصلی خود را روی داستان قرار داده است. از طرفی شما میتوانید برای درک بهتر داستان به طور مرتب به دفترچه خاطرات آسیا مراجعه کنید و نکات تکمیلی داستانی را از داخل آن مطالعه نمایید. خواندن این نوشتهها نه تنها وقتگیر و طولانی نیست؛ بلکه به خوبی برخی حفرههای داستانی را پر کرده و در شخصیتپردازی کاراکترها مؤثر واقع میشود.
جهان جنگ زده
بازی Torn Away با استفاده از موتور unity ساخته است. سازندگان در طراحی خود برای نمایش یک دنیای جنگزده از رنگهای تیره و غیر شاد استفاده کردهاند. با این وجود به نظر میرسد در هر دو بخش فنی و هنری بازی هنوز جای کار وجود دارد. هر چند کار در بخش هنری بهتر انجام گرفته است. برای نمونه در بخشهای سکو بازی که باید مخفیکاری کرده یا از دست دشمن فرار کنید، به عنوان استفاده بیش از حد از رنگهای تیره، نورپردازی ضعیف یا جایگذاری نادرست موانع را ندیده و زمین میخورید که باعث میشود توسط آلمانیها دستگیر شوید. همچنین در این حالت با دشمنانی مجسمه مانند مواجه میشوید. به این معنی که بعضی از آنها کوچکترین انیمیشنی ندارند و در هنگام حرکت بدون کمترین قدم زدنی جابهجا میشوند. در واقع انگار روی هوا سر خورده به موقعیت و موانع جدید انتقال پیدا میکنند. با این وجود در هیچ یک از حالتهای خانگی و قابل حمل با افت فریم و باگی که جلوی پیشروی در بازی را بگیرد مواجه نخواهید شد.
از طرفی انیمیشن شخصیتها و حرکت آنها بسیار خشک است. البته سازندگان ممکن است این کار را به عمد انجام داده باشند تا ناتوانی یک کودک 10 ساله در میدان نبرد را به تصویر بکشند؛ اما گاهی مواقع اذیت کننده میشود. در نهایت ضعیفترین بخش طراحیها به دید اول شخص باز میگردد. در این حالت به علت طراحیهای بسیار ضعیف ممکن است در پیدا کردن راه درست کمی دچار تردید شوید. همچنین کیفیت بافتها در این حالت بسیار ضعیف بوده و توی ذوق میزنند. به خصوص اگر در این بخش با یک فرد روبهرو شوید به وضوح خواهید دید که با یک طراحی کاملاً دوبعدی (آن هم به سادهترین حالت ممکن) در محیطی 3 بعدی مواجه شدهاید.
برخلاف گرافیک، صداگذاری در هر دو زبان روسی و انگلیسی به خوبی انجام شده و بازیگران توانستهاند به درستی حس و حال اتفاقات را به مخاطب منتقل کنند. به این موضوع موسیقیهای کوتاه اما به موقع بازی را هم که با روند رویدادها همخوانی کامل دارد اضافه میکنید.