طرفداران فرنچایز افسانه زلدا از زمان به وجود آمدن این اثر همواره دوست داشتند بتوانند کنترل زلدا را نیز در یک عنوان اصلی در دست بگیرند. با وجود این نینتندو همواره اعلام میکرد تا زمانی که ایده مناسبی در این زمینه نداشته باشد دست به چنین کاری نخواهد زد.
مدتها از این درخواست و آرزوی طرفداران گذشت تا این که در دایرکت ژوئن 2024 نینتندو با یک شوک بزرگ مواجه شدند. این رویداد 40 دقیقهای چندین غافلگیری بزرگ به همراه داشت که از جمله آنها میتوان «Mario and Luigi»، «Metroid Prime 4» و «The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom» اشاره کرد. بله، نینتندو بالاخره یک نسخه جدید از افسانه زلدا را با محوریت اصلی خود زلدا در دست ساخت دارد که در 5 مهر 1403 منتشر میشود. در ادامه با کریتیک لنز و ویدئو معرفی The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom همراه ما باشید تا 27 نکته موجود در تریلر را بررسی کنیم.
زلدا، جادوگر قهرمان
در ابتدا شما را دعوت میکنیم تا تریلر عنوان مورد بررسی را در زیر مشاهده کنید.
شمشیر لینک
بگذارید از اولین لحظه تریلر و خود لینک شروع کنیم. هر چه باشد تا این لحظه لینک قهرمان اصلی فرنچایز زلدا بود. شمشیری که در دست لینک قرار دارد کوچکترین شباهتی به مستر سورد (Master Sword) ندارد. رنگ آبی دسته شمشیر روشنتر از همیشه است و ظاهر دسته نیز متفاوت است. این موضوع از آنجا عجیب میشود که لینک در حال مبارزه با گنون است و همواره تا پیش از آمادگی کامل از مقابله نهایی با آن خودداری میکرد. آیا با ظاهر جدیدی از مستر سورد در نسخههای 2.5 بعدی مواجه هستیم؟
همان گنون همیشگی
موجودی که لینک با آن در تریلر مبارزه کرد گنوندورف بود. طراحی پادشاه شیاطین در این عنوان به طور کامل به نسخههای Link To The Past، «Between Worlds» و «Oracle» شباهت دارد. با توجه به این موضوع میتوان نتیجه گرفت که داستان در خط زمانی «سقوط قهرمان» رخ میدهد. هر چند در نسخه Four Sword Adventures نیز گنون ظاهری شبیه به گراز داشت؛ بنابراین احتمال خط زمانی کودکی لینک نیز وجود دارد. در هر صورت نتیجهگیری نهایی در رابطه با این مسئله را باید به بعد از انتشار بازی موکول کرد.
لینک تا دندان مسلح
درست مانند نسخه «Tears of the Kingdom» به نظر میرسد لینک در ابتدای داستان Echoes of Wisdom کاملاً آماده بوده و تجهیزات خود را به همراه دارد. برای نمونه میتوان به سپر هایلین (Hylian) و تیر و کمان وی اشاره کرد. همچنین در تریلر دیده شد که لینک میتواند بپرد. در نسخههایی از فرنچایز زلدا که زاویه دید ایزومتریک (بالا به پایین) است، برای پرش یا معلق ماندن در هوا لینک به آیتمهایی خاصی نیاز دارد. برای مثال میتوان به یک نوع پر، کلاه یا شنل مخصوص آن اشاره کرد که شنلی مشابه را نیز در تریلر مشاهده میکنیم.
زلدا در کریستال
زلدا در یک کریستال زندانی شده است. در نسخههایی مانند «Ocarina of Time»، «A Link to the Past» و «Four Sword Adventures» نیز مشاهده کرده بودیم که شخصیتهایی مانند پادشاه هایرول یا خود زلدا در چنین تلهای گرفتار شدهاند.
جزیرههای معلق در سرزمین سایه
سرزمین سایه، سرزمین تاریک یا هر اسم دیگری که میخواهید روی آن بگذارید. به نظر میرسد در نسخه جدید از زلدا نیز قرار است به این سرزمین سفر کنیم. در Echoes of Wisdom شکافهای بنفش رنگ عجیبی در هایرول پخش شده و مردم آن را به بُعد دیگری منتقل میکنند و حتی لینک نیز در آن گرفتار شده است. اگر با دقت به تصاویر بالا نگاه کنید جزیرههای شناوری را در سرزمین سایهها مشاهده خواهید کرد.
همچنین در بخش دیگر مشاهده میکنیم که زلدا در حال پیشروی در سرزمین تاریک است؛ بنابراین باید به طور مرتب بُعدهای مختلف جابهجا شویم. آیا این جهان دوباره از هم متلاشی شده است؟ (بهتر است به یاد آوریم در نسخه link Beetwen worlds نیز این سرزمین به نابودی کشیده شده بود و شاهزاده هیلدا سعی داشت آن را احیا کند.)
از طرفی با توجه به تریلر گنون در همان ابتدای بازی شکست میخورد. پس دشمن اصلی و مقصر شکافها کیست؟
نقاط تلپورت جدید؟
با توجه به تریلر، در مکانهای متعددی از هایرول با یک نوع مجسمه عجیب مواجه میشویم. برای مثال در دو تصویر بالا یک مجسمه مخروطی شکل را در کنار ورودی غار و درختان مشاهده میکنید. زمانی که زلدا به این مجسمه نزدیک میشوند این اشیا میدرخشند. به علاوه میتوانید آنها را روی نقشه بازی نیز مشاهده کنید. این نقاط احتمالاً مربوط به تلپوریت هستند؛ اما هر چیز دیگری نیز ممکن است باشند.
آشنا بودن جهان Echoes of Wisdom
یکی از موضوعاتی که در تریلر توجه طرفداران را به خود جلب کرد شباهت بیش از حد نقشه Echoes of Wisdom به نسخه «The Legend of Zelda: A Link to the Past» است. برای مثال در تصویر بالا میتوانید محل قرارگیری قصر هایرول و برکه خوشبختی (Pond of Happiness) را مشاهده کنید. بر همین اساس عدهای از طرفداران حدس میزنند که بازی جدید در همان دوره زمان A Link to the Past رخ میدهد. هر چند که گسترش یافته و مکانهای جدیدی نیز در آن دیده میشود. از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که نقشه بازی جدید تنها از نسخههای گذشته الگوبرداری کرده باشد.
دیوار قابل تخریب
تقریباً در همه نسخههای فرنچایز زلدا، دیوارها و صخرههای قابل انفجار وجود دارند که راه را برای ورود به مکانهای مخفی یا سیاهچالههای جدید باز میکنند. در تصویر بالا نیز میتوانید یک دیوار قابل تخریب را مشاهده کنید. با توجه به این که تمرکز Echoes of Wisdom روی حل معما قرار دارد. آیا دوباره به گلهای انفجاری معروف این مجموعه دست پیدا میکنیم؟
شهرهای جدید
با وجود این که شباهتهای بسیاری بین نقشه Echoes of Wisdom و A Link to the Past وجود دارد؛ اما یک کپی صد در صد نیست؛ بلکه به اندازه کافی شما میتوانید مکانهای جدید نیز در آن مشاهده کنید. برای مثال در تصویر بالا شهری را میبینید که قسمتی از آن گرفتار شکافها شده است. این شهر هیچ شباهتی به روستای کاکاریکو (Kakariko Village) ندارد. بلکه با توجه به دیوار سمت چپ و آبنمای راست تصویر که دارای نشان تریفورس است، به نظر میرسد در حال مشاهده محوطه داخلی قلعه و شهر هایرول هستیم.
خانههای روی آب
در ادامه تریلر و هنگام نمایش محیطهای آبی در پسزمینه دو خانه ساخته شده روی آب را مشاهده میکنید. این خانهها احتمالاً متعلق به نژاد زورا (Zora) یا یک گونه آبپایه دیگر هستند.
زلدای زندانی
بخش معرفی پری همراه زلدا با نام «Tri» و عصای جادویی «TriRod» به اندازهای جذاب بود که در نوبت اول دیدن تریلر به احتمال زیاد یک مسئله مهم نادیده گرفته میشود. در این لحظه زلدا زندانی است و در سیاهچال قرار دارد. مگر زلدا چه کار کرده است؟ در انتهای بخش اولیه تریلر معرفی، ما دیدیم که دو نگهبان برای همراهی وی آمدهاند؛ اما رفتار آنها دوستانه به نظر میرسید. آیا ممکن است وی را مسئول ناپدید شدن لینک به حساب آورده و به این جرم زندانی کرده باشند؟ از طرفی به نظر میرسد خود زلدا نیز به مخفی کردن هویتش تمایل دارد.
شنل مشترک
اگر در نظر بگیریم که زلدا از زندان گریخته و یک فراری به حساب میآید. شنلی را که در بیشتر زمانها به تن کرده و چهره خود را پوشانده است توجیه میکند. از طرفی این همان شنل لینک در ابتدای تریلر است.
آیتمهای قابل اختصاص به D-Pad
ایجی آنوما (Eiji Aonuma) در تریلر بازی قول یک گیم پلی جدید را داد و به نظر میرسد این کار با TriRod انجام میگیرد. این عصا برای استفاده به یکی از کلیدهای D-pad اختصاص داده میشود؛ اما در ویدئو جای دیگر وسایل خالی است. فرنچایز زلدا همواره ابزارهای گوناگونی را در اختیار کاربران قرار میدهند و به مرور زمان آنها را معرفی میکند. حال باید دید دیگر چه وسایلی برای اکتشاف و پیشروی در محیط در اختیار زلدا قرار میگیرد.
شنا کردن
با وجود بازیهای Breath of the Wild و Tears of the Kingdom سالهای بسیار میگذرد که دیگر در این فرنچایز امکان شنا کردن در زیر آب وجود ندارد. در حالی که بسیاری از نسخههای دو بعدی از این قابلیت پشتیبانی میکردند. با توجه به تریلر، قابلیت شنا در زیر آب به Echoes of Wisdom بازگشته است. همچنین شما میتوانید نوار اکسیژن جدیدی را ببینید که در گذشته وجود نداشت و به نظر میرسد از دو نسخه اخیر افسانه زلدا الگوبرداری شده است.
نژاد گرودو
یکی دیگر از شهرهای جدید که با نوع طراحی نسخه بازسازی «Link’s Awakening» ساخته شده است، مربوط به نژاد گرودو است. ظاهر این شهر و افراد این نژاد بسیار زیبا و جذاب طراحی شدهاند.
مراحل دو بعدی
با توجه به تریلر، بازی Echoes of Wisdom علاوه بر حالت دوربین ایزومتریک، از مراحلی با زاویه دوربین دو بعدی نیز بهره میبرد. همچنین در تصویر بالا دوباره زلدا را میبینیم که در یک غار زیرزمینی در حال شنا کردن است. به نظر میرسد این مراحل به مانند Link’s Awakening ترتیبی نامنظم دارند و قرار نیست همواره با آنها مواجه باشیم.
هیولاهای احساسی
در دو بازی آخر مجموعه زلدا یعنی Breath of the Wild و Tears of the Kingdom، هیولاها دارای احساس بودند. به این معنی که با توجه به حضور لینک پیرامون آنها علامتهای «؟» و «!» در بالای سر آنها ظاهر میشد. این ویژگی اکنون در Echoes of Wisdom نیز وجود دارد. به این صورت که دشمنان با دیدن زلدا از دور، ابتدا شوکه شده و علامت هشداری بالای سر آنها ظاهر و هوشیار میشوند؛ اما اگر زلدا به سرعت فرار کرده و از دید آنها خارج شود، آرام خواهند گرفت.
درخت، دیوار، مانع؟ بیخیال
درختها در بازیهای 2.5 بعدی و ایزومتریک فرنچایز زلدا حکم مرز نقشه، دیوار نامرئی یا مانعی را دارند که جلوی پیش روی شما را میگیرند؛ اما این مسئله در Echoes of Wisdom صادق نیست. در تریلر به وضوح مشاهده کردیم که زلدا با ساخت یک پلکان از ابزارهای مختلف به بالای درختان رفت و موانع را دور زد. این مسئله به وفور در دیگر بخشهای بازی نیز دیده میشود. برای مثال در همین تریلر زلدا برای ورود به شهر گرودوها کار مشابهی انجام داد و به جای دروازه از دیوار شهر بالا رفته و سپس وارد شد. همین کار با ساخت یک ستون آبی و شنا کردن به سطح آن نیز برای بالا رفتن از کوه انجام گرفت. در نتیجه میتوان گفت که بیش از یک راه برای پیشروی حل معماها وجود داشته و این مسئله به خلاقیت شما بر میگردد. به وضوح نینتندو سعی کرده همه طرفداران قدیمی و جدید را با ترکیب مکانیزمهای آنها، راضی نگهدارد و در این کار نیز موفق به نظر میرسد.
آکتوراک کوکی
عصای TriRod تنها سلاح زلدا برای مبارزه با دشمنان و پیشروی در هایرول نیست. با توجه به تریلر یکی دیگر از ابزارهای زلدا آکتوراکی کوکی (Octorock) است. در بیشتر نسخههای ایزومتریک این فرنچایز، لینک یک موش مکانیکی داشت که مسیر حرکت آن را روی نقشه مشخص میکردید. سپس این وسیله با دنبال کردن مسیر به محل مورد نظر میرفت و در نهایت منفجر میشد. به نظر میرسد آکتوراک کوکی زلدا نیز عملکردی کاملاً مشابه داشته باشد با این تفاوت که به عنوان یک توپخانه عمل میکند. در تریلر دیدیم که زلدا با کوک کردن این روبات، آن را برداشت و به میان اردوگاه بوکوبلینها رفت و آنجا را به خاک و خون کشید. هنوز معلوم نیست که آیا میتوان آن را به صورت مستقل هدایت کرد یا نه؟ چون با وجود پا داشتن توسط زلدا حمل میشد.
صندوق اسکلتی
در دو بازی Breath of the Wild و Tears of the Kingdom شما با پاکسازی اردوگاه دشمنها به صندوقچههایی دست پیدا میکردید که در حالت عادی قفل بودند. به نظر میرسد این ایده به شکل مشابهی در Echoes of Wisdom نیز پیادهسازی شده است.
ایمپا؟
نمیتوان این موضوع را با اطمینان کامل گفت، اما یک زن مو سفید که استعداد بالایی در فنون رزمی دارد چه کسی جز ایمپا میتواند باشد؟ به نظر میرسد دوست و محافظ همیشگی زلدا در این نسخه حضور دارد. از طرفی تصویر بالا یک موضوع دیگر را نیز تأیید میکند. در این تصویر به وضوح دیده میشود که زلدا در حال فرار از زندان است و نگهبانان سعی دارند وی را دستگیر کنند؛ یعنی زلدا چه جرمی مرتکب شده که وی را به زندان انداختهاند و مجبور است به عنوان یک مجرم فراری زندگی کند؟
اتحاد نژاد زورا
در بخش دیگری از تریلر دو گونه مختلف زورا دریایی (Sea Zora) و زورا رودخانهای (River Zora) را در کنار یکدیگر مشاهده میکنید. این دو قبیله متفاوت از نژاد زورا اولین بار Oracle of Ages کنار هم دیده شدند؛ اما در آن نسخه با یکدیگر دشمن بوده و زمانهای سختی را میگذراندند. از طرفی با توجه به تریلر به نظر میرسد در حال اتحاد با یکدیگر هستند. احتمالاً یکی از وظایف زلدا در این بازی، اتحاد نژادها و قبایل مختلف با هم است تا بتوانند در کنار هم با تهدید نهایی مبارزه کنند.
تاجر معروف هایرول
در بیشتر نسخههای فرنچایز زلدا، موجودات درختچه مانندی وجود دارند که از آنها با نام «Business Scrub» یاد میشود. این موجودات، دیوانه تجارت هستند و همواره آیتمهای مختلفی را به لینک میفروختند. همچنین تعامل با آنها در نهایت شما را به یک آیتم بسیار ارزشمند مانند قلبی اضافه میرساند. این موجودات همچنان کسبوکار خود را در Echoes of Wisdom ادامه میدهند و همچنان از انگیزه بالایی برخوردار هستند.
درخت دِکو
در بخش دیگری از ویدئو معرفی، درخت دکو (Deku Tree) نیز به نمایش در آمد. این درخت حکم دانای کل و نگهبان جنگل/ زمین را در مجموعه زلدا دارد. دکو در نسخه جدید نیز بازگشته است و طراحی مشابه با اوکارینای زمان دارد. هر چند این بار نشان تریفورس و استراحتگاه مستر سورد نیز در روبه روی آن دیده میشود؛ اما اثری از مستر سورد نیست و در ابتدای تریلر نیز در هنگام مبارزه با گنون این شمشیر دست لینک نبود. آیا چنین سلاحی در Echoes of Wisdom وجود دارد یا به هر دلیلی دیگر امکان دسترسی به آن نیست؟
کیوندوکیانها؟
کیوندوکیان (Kyandokyan)، دشمنانی شمع شکل بودند که در سراسر نقشه Oracle of Ages دیده میشدند. به نظر میرسد در نسخه جدید نیز این موجودات وجود دارند؛ اما این بار در قالب نمونههای کپی و همرزم زلدا ظاهر شدهاند. از طرفی در همین تصویر دیده میشود شما به کمک همین ویژگی میتوانید چمنها را به آتش بکشید و دشمنان را در تله بیندازید.
بازگشت ReDead
یکی دیگر از دشمنان معروف مجموعه زلدا با نام Redead نیز در تریلر معرفی بازی پیش رو به وضوح دیده میشود. درست است که طراحی هنری بازی کمی از ترسناک بودن آن کم کرده است؛ اما میتوانید ببینید دیگر دشمنان بازی از دیدن آن به وحشت میافتند.
عصای TriRod
بگذارید کمی هم در رابطه با خود TriRod صحبت کنیم. این سلاح جلوهای مانند جادوگران به زلدا بخشیده است. شما به کمک این عصا میتوانید ابزارهای مختلفی را کپی کرده و در هر مکانی استفاده کنید. با توجه به تریلر دهها وسیله مختلف در بازی وجود دارد که شما بتوانید پیدا کرده و از آنها به صورت مستقل یا ترکیبی بهره ببرید. به علاوه به این موضوع امکان کپی کردن دشمنان را نیز اضافه کنید تا به طیف وسیع انتخابهای پیش رو و راهکارهای متفاوت برای حل معماها پی ببرید. جالب میشود اگر بتوان باسها (یا حتی خود لینک!) را نیز بعد از شکست دادن کپی کرد. در هر صورت زلدا برای مبارزه میتواند از تلهها و ابزارهای محیطی استفاده کند یا از کپی دشمنان بهره ببرد. واقعاً چرا تا چنین امکانی هست یک شاهزاده خانم باید دست خود را آلوده کند؟
در پایان نظر شما در رابطه با بازی The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom و تریلر آن چیست؟ آیا نکته دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله بیان نشده باشد؟ آیا این نسخه را در روز اول خواهید خرید؟ تا شما کاربران گرامی نظر خود را مینویسید من برم برای بار هزارم تریلر را تماشا کنم.