سمفونی مانگدار
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 20 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است
بازیهای مجموعه Tales Of با وجود این که به اندازه فاینال فانتزی شناخته شده نیستند؛ اما یکی از بهترینها در سبک نقشآفرینی ژاپنی به حساب میآیند. این فرنچایز اولین بار در سال 1995 و توسط Bandai Namco متولد شد و تا کنون نزدیک به 20 نسخه از آن منتشر شدهاند. این مجموعه بهخصوص در چند نسخه اخیر خود به شدت نظر مخاطبان را جلب کرده و با تغییرات گستردهای مواجه بودند. یکی از نسخههای اصلی این فرنچایز که باعث شد شهرت آن چندین پله رشد کرده و مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کند، Tales of Symphonia نام دارد. این بازی ابتدا در سال 2004 برای Game Cube منتشر شد و توانست امتیاز میانگین 89 را به دست آورد. سپس به مرور زمان برای کنسولهای دیگر منتشر شده و اکنون بازسازی آن با نام «Tales of Symphonia Remastered» برای کنسولهای PS4، Xbox One و switch در دسترس قرار دارد.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد و بررسی Tales of Symphonia Remastered روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا بررسی کنیم که آیا این بازی توانسته است موفقیت گذشته خود را تکرار کند یا خیر.
قسم دورفی: عدالت و عشق همواره پیروز خواهد بود
داستان بازی Tales of Symphonia Remastered در جهانی به نام سیلوارانت (Sylvarant) جریان دارد. جهانی که چندین هزار سال قبل از شروع بازی به دلیل بهرهبرداری بیش از اندازه از مانا –انرژی تشکیل دهنده جهان- توسط گروهی شیطانی در خطر نابودی قرار گرفته بود؛ اما پادشاهی به نام ماتیوس (Mithos) موفق میشود با مهر و موم کردن آنها، نابودی دنیا را به تأخیر بیندازد. با این وجود به صورت دورهای یک فرد منتخب باید برای تقویت مجدد این مهر، جان خود را به خطر انداخته، تبدیل به فرشتهای شود که جهان را نجات میدهد. منتخب فعلی کُلِته (Colette) نام دارد که باید مطابق با پیشگوییها به این سفر برود. در این مسیر لوید (LIoyd) دوست دوران کودکی و چندین فرد دیگر نیز وی را همراهی میکنند.
داستان بازی Tales of Symphonia Remastered به ظاهر همان کلیشه نبرد خیر و شر را روایت میکند؛ اما به مرور زمان شاخ و برگهای متعددی پیدا کرده و میتواند خود را از این تکرار نجات داد. در مجموع روایت بازی از پیچیدگی مناسبی برخوردار است و میتواند شما را تا انتها در بازی نگهداشته، به دلیلی برای پایان آن تبدیل شود. به این موضوع میتوانید شخصیتپردازی عالی کاراکترها را نیز اضافه کنید که باعث میشود علاوه بر شناخت بهتر انگیزه و گذشته هر کدام، بهتر با آنها ارتباط برقرار نمایید.
قسم دورفی: همکاری برای نجات جهان
بازی Tales of Symphonia Remastered در سبک نقش آفرینی ژاپنی با مبارزات نیمه نوبتی، اما غیر تصادفی طراحی شده است. به این معنی که شما با گشت زدن در محیط میتوانید دشمنان را مشاهده کرده، در صورت تمایل با آنها درگیر شوید. هر چند اگر در نقشه جهان بازی بیش از اندازه از این کار خودداری کنید، خود سیستم بازی به اجبار گروهی از دشمنان را به جان شما میاندازد.
در هر مبارزه شما حداکثر تا 4 نفر را میتوانید با خود همراه کنید. هر چند این عدد برای دشمن تا دو برابر نیز افزایش پیدا میکند. پس از شروع هر نبرد، شما تا پایان آن در یک محیط دو بعدی محصور شده و باید به صورت همزمان با دشمنان مبارزه کنید. این سیستم در ابتدا جذاب به نظر میرسد؛ اما به سرعت دچار تکرار شده و تا انتهای بازی به همین صورت باقی میماند؛ زیرا تعداد کارهایی که در مبارزه میتوانید انجام دهید بسیار محدود است. کل سیستم مبارزاتی بازی به ضربه زدن و دفع حملات به موقع با توجه به انیمیشن دشمنان خلاصه میشود. درست است که هر شخصیت قدرتهای مخصوص به خود را دارد. همچنین شما میتوانید برای هر کدام، یک برنامه محدود تعیین کنید تا با توجه به شرایط اقدام نمایند؛ اما هیچ کدام از آنها نمیتواند جلوی تکراری شدن مبارزات را بگیرد. این موضوع به خصوص در نیمه دوم بازی دیده میشود که شخصیت شما به اندازه زیادی قوی شده؛ زیرا نبردها ساده شده و حتی بسیاری از باس فایت ها بسیار ساده هستند.
از طرفی بعضی مواقع توضیحات بازی در رابطه با مکانیزمهای خود دیرتر از زمان مورد نیاز ارائه میشود. همچنین به علت رابط کاربری پیچیده بازی پیدا و مطالعه کردن مجدد آن ممکن است شما را به دردسر بیندازد. این رابط کاربری پیچیده و منسوخ در زمینههای دیگر نیز شما را با مشکلی مشابه مواجه میکند و عادت کردن به آن زمانبر است.
سیستم کسب تجربه بازی نیز با مشکلاتی مواجه است. گاهی مواقع پیش میآید که شما در محیط گشت زده و پس از تلاش بسیار برای ارتقا چند سطحی کاراکترها، با در بسته مواجه میشوید. به این شکل که حتی پس از رسیدن به حد نصاب، سطح کاراکترها افزایش پیدا نمیکند. این موضوع چه برای کنترل میزان پیشرفت شخصیتها بر پایه داستان صورت گرفته باشد، چه یک باگ به حساب آید. باعث ناامیدی طرفداران خواهد شد؛ زیرا مشاهده میکنند که زحمت آنها به هدر رفته است؛ به خصوص اگر به تکمیل مأموریتهای فرعی تمایل داشته باشند، ممکن است به دلیل یاد شده آنها را نادیده بگیرند. به عبارت دیگر بازی گاهی مواقع گرفتار قسم نامه دورفی خود میشود: «بند 5: هر چه بیشتر تلاش کنی، کمتر به دست میآوری.»
در خارج از مبارزات شما باید در جهان بازی گشته به انجام مأموریتهای مختلف بپردازید. بازی در این زمینه بسیار درخشان عمل کرده است. محیطها و مأموریتهای بازی بسیار متنوع هستند و بسیاری از آنها شما را برای تکمیل خود و مشاهده پیشزمینه داستانی که دارند تشویق میکنند. به علاوه تعدادی از مأموریتهای اصلی و فرعی در راستای یک دیگر قرار گرفته یا از ترتیب مشخصی پیروی نمیکنند. به همین دلیل یک آزادی نسبی احساس خواهید کرد. با این وجود سیستم نقشه و مأموریتهای بازی بسیار منسوخ بوده و شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. برای نمونه محل انجام مأموریتها روی نقشه کوچک بازی نشان داده نشده یا محلی اشتباه را نشان میدهد. نقشه بزرگ بازی نیست در این زمینه معمولاً کمک نکرده و اطلاعات دقیقی نمیدهد. در واقع حتی اطلاعات کاملی در رابطه با مأموریتهای اصلی و فرعی پیش رو ندارید (یا حتی ثبت نمیشوند) و باید با مطالعه توضیحات هر مکان در صفحه نقشه متوجه اهداف خود بشوید. این موضوع گاهی باعث میشود هدف خود را گم کنید و سرگردان در نقشه ناخواسته به مکانها و مأموریتهای فرعی دیگر کشیده شوید.
قسم دورفی: یک کارگر بد، ابزار خود را سرزنش میکند
بازی Tales of Symphonia Remastered در زمینه فنی نیز با مشکلات مختلفی مواجه است. با وجود این که نسخه اصلی بازی نرخ 60 فریم در ثانیه را ارائه میدهد، نسخههای نسل هشتمی بر پایه 30 فریم و گاهی با افت آن اجرا میشود. از طرفی با وجود این که بازی به HD ارتقا پیدا کرده است، همچنان بافتهای بیکیفیت و با طراحی ساده را مشاهده میکنید که بسیار در ذوق میزنند. این موضوع به خصوص در نقشه جهان بازی و صحراها به چشم میآید. با این وجود طراحی هنری و انیمه گونه بازی، توانسته است شرایط را تا حدی بهبود دهد. هر چند وضعیت میان پردههای بهتر بوده و میتوانند شما را راضی کنند. دوربین بازی نیز در نقشه جهان با مشکلاتی مواجه است. بازی در راهنمای خود برای شما مینویسد در نقشه جهان دوربین دورتر شده تا شما دید بهتری از محیط داشته باشید؛ اما بسیار پیش میآید دوربین به بالای سر شخصیتها رفته و کاملا روی آن تمرکز میکند به گونهای که هیچ دیدی از اطراف نخواهید داشت و باید با چشم بسته مسیر را شناسایی کنید.
به علاوه محتواهای اضافی بازی در این نسخه وجود ندارد و با وجود این که چندین نوبت برای نسلهای مختلف بازسازی شده است، با یک نمونه ضعیف از آن مواجه هستیم.
صداپیشههای بازی نیز به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دادهاند و در انتقال حس شرایط بسیار خوب عمل میکنند. هر چند که بعضی دیالوگهای بازی بسیار ساده و غیر ضروری به نظر میرسند.