اقتباسهای ویدئوگیمی از جهان استار وارز (Star Wars) _بزرگترین یونیورس علمی تخیلی دنیا_ بارها و بارها توسط استودیوهای مختلفِ بازیسازی انجام شده است؛ Raven، لوکاس آرتس، بایوویر، ریسپاون و حتی سونی لیست بلند بالایی از سازندگان این ابرفرنچایز هستند که این مجموعه را وارد دنیای بازیهای رایانهای کردهاند. اما عنوانی که قرار است درمورد آن صحبت کنیم یک تفاوت عمده با بازیهای پیشین دارد و لقب «اولین Star Wars جهان باز» را به دوش میکشد. عنوانی که با سر و صدا و تبلیغات فراوان توسط Massive Entertainment ساخته و Ubisoft آن را منتشر کرده است. در کریتیکلنز به نقد و بررسی Star Wars Outlaws خواهیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
«فارغ از قانون»
این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین، و پس از 35 ساعت تجربه بازی در پلتفرم PlayStation 5 انجام شده است.
همان گونه که اشاره کردم بازی Star Wars Outlaws نخستین بازی Open World در یونیورس استار وارز است که در آن شما در نقش دختری ولگرد به نام Kay Vass (کی وس) آزادانه در جهان بازی و سیارات مختلف آن به گشت و گذار میپردازید و زندگی میکنید.
بازی با شروعی آرام و با حوصله آغاز میشود و زمینهسازی یک ماجراجویی بزرگ را فراهم میکند. تقریبا از همان ابتدای بازی این موضوع را متوجه میشوید که با چه عنوان بزرگ و وسیعی (از بابِ ابعاد) سر و کار دارید و قرار است حسابی در آن وقت بگذرانید؛ بیجهت نیست که در ساخت این عنوان، علاوه بر دپارتمان بازیسازی لوکاس فیلم (Lucasfilm Games)، 10 استودیوی دیگر یوبیسافت نیز نقشی ایفا کرده و کمکرسان Massive Entertainment بودهاند.
اسپاگتی در فضا
به لحاظ ساختار قصهگویی بازی آنچنان از فرمولها و قوانین موجود در جهان استار وارز تخطّی نمیکند و یک قصه سر راست اما دارای پیچیدگیها و امضای منحصربهفرد خود است. همان طور که اشاره کردم بازی قصهی خانمی جوان به نام Kay را روایت می کند و سالیان زیادی را در تنهایی زندگی کرده و از خود شخصیتی خودساخته و مستقل (و نه لزوما شریف!) در این کهکشان پهناور ساخته است؛ گفتم تنها اما، «کی» آنچنان هم تنها نیست. در تمام مدت بازی Nix یک موجود بسیار بامزه فضایی او را همراهی میکند. Nix یک حیوان خانگی دستآموز تربیت شده است و شریک تنهاییها، روزهای سخت و شیرین و حتی شریکجرمِ Kay نیز به شمار می رود! بخش عمده و قابل توجهی از قصه و حتی گیم پلی که در ادامه به ان اشاره میکنیم وابسته به Nix بوده و دارای یک پرداخت شخصیت بسیار مناسب و کامل است.
در شروع بازی زرک بِش (Zerek Besh) رئیس بزرگترین سندیکا و یکی از جنایتکاران نامی سیاره با Kay به مشکل برمیخورد و کی ناچار به گریختن میشود. «زرک بش» نیز برای دستگیری و سرِ Kay جایزه تعیین میکند.
در این میان، کِی، تماسی از فردی به نام Jaylan دریافت میکند که به Kay پیشنهاد میدهد تا با جمعآوری اعضای یک تیم از سیارات دیگر، و به کمک جبهه آزادیخواه و یاغیان، بزرگترین شورش کهکشان (Galaxy) علیه «زرک بش» را ترتیب داده، و با نابودی او سندِ آزادی Kay را رقم بزند و هم خود به انگیزه شخصی و مالیاش برسد. همچنین به عنوان پاداش بخش بزرگی از پول حاصله را نیز به کی ببخشد. Kay که آنچنان حال نمیکند با کسی کار کند اما، راهی را جز همکاری با جـیلن (Jaylen) نمیبیند و پیشنهادش را قبول میکند.
جیلن کشتی فضایی خود و یک روبات کماندوی مدل BX برنامهریزی شده به نام ND-5 در اختیار Kay قرار میدهد تا در این هدف و مسیر او را همراهی کند. ان-دی 5 توسط جیلین برنامهریزی شده تا در صورتی که احساس کند کی از مسیر خارج شده و خیال خیانت به سرش زده کلکش را بکند!
چیدمان و پلتفرم قصهگویی بازی بسیار خوب است و همچنین اتفاقات و توالی آنها کاملا به مکانیزم جهان باز بازی میآید.
برای مثال به سبک عنوان Mass Effect که در آن برای جمعآوری اعضای تیم، فرمانه شپرد به سیارات دیگر سفر میکرد و در هر کدام، یک آرک داستانی پیشِ رویِ مخاطب قرار میگرفت، در استاروارز آوتلاز نیز همین مدل دنبال می شود. به طور کلی Kay با سفر به 3 سیارهی دیگر، 3 عضو را به تیمش اضافه میکند که ترتیب انجام آنها کاملا دل به خواهی است.
بازی دارای یک خط داستانی اصلی و چندین و چند داستان کوچکتر در سیارات دیگر است که دنبال کردن تمامی آنها برای علاقمندان به «قصهای استاروارزی» دلچسب است. رابطه Kay و ND-5 نیز بسیار پیچیدهتر و جذابتر از آنچه گفتم پیش میرود و برای این که چیزی از داستان شیرین Star Wars Outlaws اسپویل نشود در همین حد خلاصه و بسنده میکنم.
در طول بازی شاهد فلشبکهایی نیز به گذشته Kay هستیم که بیشتر ما را با پیشینه شخصیت بازی آشنا میکند. که نشان از اهمیت این موضوع برای تیم نویسندگی بازی دارد. استاروارز آوتلاوز، قصهای مفصل، پر پیچ و خم و البته شیرین دارد که تا لحظه آخر دلیل و انگیزه را برای دنبال کردنش در اختیار مخاطب قرار میدهد.
جهان خیلی آزاد
برای من بسیار جای تعجب دارد چرا استودیویی پیشتر از این، آهنگ ساخت عنوانی جهانباز در یونیورس Star Wars را نکرده بود؛ شاید به دلیل وسعت و بزرگی بیش از حد آن، یا سختی انتخاب برهه زمانی در داستان. اما هر چه که هست، Massive Ent. با انتخاب بازه زمانی هوشمندانه یعنی حد فاصل وقایع دو فیلمThe Empire Strikes Back و Return of the Jediقصه و جهان بازی «جنگ ستارگان اوتلاز» را خلق کرده است.
در Star Wars Outlaws تاثیر گذاری و تعامل شما به عنوان پلیر با جهان بازی از طریق سیستمی به نام احترام سنجیده می شود. 4 سندیکا در Star Wars Outlaws مشغول به فعالیت هستند و شما از طریق انجام فعالیتهای مختلف (مامویت های اصلی و فرعی) میزان احترامتان را نزد این سندیکاها افزایش (یا کاهش) میدهید. بر خی اوقات در برخی ماموریتها دو سندیکا در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و بازی شما را وادار به انتخاب و جانبداری میان این دو میکند. همان گونه که با بالا رفتن احترام نزد هر سندیکا از جوایز ویژه آنها برخوردار میشوید بایستی حواستان باشد که خیلی هم خود را نزد آنها بی اعتبار نکنید؛ چرا که قطعا برای پیشروی در بازی برایتان ایجاد مزاحمت خواهند کرد. برای مثال من در طی چندین عملیات و تصمگیری، حسابی مقدار اعتبارم نزد سندیکای Pyke تنزل پیدا کرد و به کمترین حد خود رسید؛ که نتیجهاش این بود که در طی سفرهای جادهای بازی که با Speeder Bike جابجا میشدم دم به دقیقه توسط افراد پایک تحت تعقیب قرار می گرفتم که بازی بسیار عذاب آور و دشوار شده بود. البته خوشبختانه امکان اصلاح این روابط در بازی وجود دارد و بسیاری از ماموریتهای فردی به عنوان جایزه، مقدار زیادی اعتبار برای سندیکای خاصی که انجام آن ماموریت به نفع آنها تمام شده، به شما اهدا خوهد شد.
چیدمان ماموریتهای اصلی و فرعی، که نتیجه آن Pacing گیمپلی بازی است یکی از ارکان اصلی عناوین Open World به شمار میرود. در (استاروارز آوتلاز) این موضوع عالی کار شده است. عموم ماموریتهای اصلی بازی ریتمی بسیار پرهیجان و چند لایه دارند و انجام آنها واقعا حس انجام کاری بزرگ در بطن داستان را القا میکنند و با انجام ماموریتهای فرعی و جانبی کاملا قابل تمایز هستند. از لحاظ تنوع مراحل نیز بازی بسیار عالی است و ماموریتها عموما دارای اَشکال مختلفی هستند؛ حتی اگر پشت سر هم به انجام ماموریتهای اصلی بپردازید (که اصلا این مورد را توصیه نمیکنم) باز هم خستهکننده و یکنواختی را احساس نخواهید کرد.
ریخت و پاش محتوا
در عناوین اپن ورلد همانگونه که بارها گفتهام، به شخصه بسیار برایم اهمیت دارد که کیفیت ارائه مکانیکها در چه وضعیتی قرار دارند و تنها وسعت و تنوع جهان بازی و حتی قصه برایم ملاک نیست. به جرئت می توان گفت که عموم فعالیتها و مکانیزمهای موجود در Star wars Outlaws از کیفیت اجرایی بالا برخوردار هستند و بسیار برای آنها وقت، تلاش و عشق در کار خرج شده است. و این، نزد ما بسیار ارزشمند است. شاید سوالی که در ابتدای مواجهه با استاروارز آوتلاز مطرح کنید این باشد که آیا این بازی یک فارکرای یا شاید هم اساسینز کرید با اسکین جنگ ستارگان است؟! جوابم به این سوال قاطعانه و محکم «نه» است. همانگونه که در نقد و بررسیام از بازی پیشین استودیوی Massive (اوتار: جبهههای پندورا) اشاره کردم، این استودیو راه خود را از عناوین یوبیسافت جدا کرده و لمس و امضای خود را پای آثارش زده است.
مخفیکاری یکی دیگر از عناصر مهم نبردهای Outlaws است. با کمک نیکس شما در نبردها دست بالا را داشته و میتوانید بخش عمدهای از نبرد را برای خود سادهسازی کنید. هر لحظه از مبارزه که دشمن از وجود شما با خبر شد بازی حالت یک تیراندازی سوم شخص کلاسیک (شبیه آنچارتد و توم ریدر) را به خود میگیرد و بایستی با استفاده از امکانات خود، کمک گرفتن از نیکس، و اشیاء موجود در صحنه پیروز آن نبرد شوید.
مینیگیمهای بازی نیز که اصولا برای هک کردن کامپیوترها و به منظور غیرفعال کردن دوربینها و باز کردن درهای امنیتی و ویژه است بسیار خلاقانه و ریتیمک هستند و انجام آنها از اولین مورد تا آخرین، بسیار لذتبخش است و میتواند به عنوان یک مرجع و استاندارد مورد بحث و استناد قرا گیرد.
تیراندازی بهترین بخش ماجراست و کمتر ازاین هم از Massive انتظار نداشتم. گانینگ و گانپلی بسیار روان و تر و تمیز و لذت بخش است و در نبردهای بزرگ با تعداد دشمنان فراوان مشکلی از این بابت احساس نخواهید کرد. سلاح Blaster درای چندین قابلیبت مختلف تیزاندازی است، که برخی از آنها با پیشروی در بازی و انجام ماموریتهای اصلی آزاد خواهند شد و دست یافتن به سایر آپگریدهای آن بر عهده شما است. این امر از طریق جمعآوری منابع و خرت و پرت و لوتها امکان پذیر است. تواناییها (ابیلیتیها)ی خود Kay نیز از طریق انجام کوئستهایی در بازی امکانپذیر است. در بازی خبری از XP و سیستم پیشرفت از طریق آن نیست و تمامی آپگریدها و با انجام کوئستها و جمعآوری منابع امکانپذیر است. خوشبختانه این موارد آنچنان پیچیده و دشوار نیستند و نقشه خوب و منوهای جذاب و سریع هم به آن کمک کرده است.
نه تنها قابلیتهای خود «کی» و Blasterش، بلکه تقریبا تمام ادواتی که در اختیار او قرار دارد قابل ارتقا و بهبود یافتن هستند. به طور کلی ارتقاء قابلیتهای موتورسیکلت، سفینه و نیکس پیشروی سادهتر و لذتبخشتر و کیفیت زندگی (QOL) بهتر در دنیای Star Wars Outlaws را حاصل میشود.
حتما سعی کنید لابلای انجام ماموریتهای اصلی بازی زمانی را به انجام کوئستهای ارتقای قابلیتها و جمعآوری منابع اختصاص دهید و از طریق آنها تجهیزات خود را بهبود ببخشید. زیرا هم پیشروی راحتتری در ادامه مسیر خواهید داشت و هم به تجربه ماموریتهایتان تنوع بخشیدهاید.
فضا و ماوراء
جهان بازی Star Wars Outlaws بسیار زنده و پویا است و در گوشه و کنار آن همواره اتفاقاتی در حال رخ دادن است. برای یک عنوان OW (جهانباز) این مورد بسیارحیاتی است و خوشبختانه «آوتلاز» ناامیدوتان نمیکند. وجود NPC ها از نژادهای مختلف، مغازهها و قابلیت خرید و فروش با تاجران از سندیکاهای مختلف، مینی گیمها و از این دست همگی به این امر کمک قابل تحسینی کرده اند.
از تنوع مراحل بازی نیز گفتیم؛ وجود مبارزات فضایی (Space Combat) که از نمادهای دنیای جنگ ستارگان و عنصر جدایینشدنی آن نیز بسیار به متنوعتر شدن و بهبود گیمپلی کمک کرده است. سفینه فضایی دارای کنترل بسیار نرم و روان و مبارزات در آن واقعا حس خوبی را منتقل میکنند. آپگریدهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده که در نبردها حتما به کارتان خواهد آمد، همچنین قابلیت شخصیسازی نیز برای سفینهتان وجود دارد.
پلتفرمینگ (سکوبازی) نیز عنصر مهمی از گیمپلی است. Kay قادر است همانند لارا کرافت (که از لحاظ فیزیک زنانه بسیار ما را به یاد او میاندازد) در میان سکوها و پلتفرمهای مختلف پرش کند و با طناب گیرهدار خود بین موانع به پرواز درآید. انیمیشنهای بد Kay اما، لذت این مورد را اندکی کمرنگ کرده است. هرچند رفته رفته به حضور «کی» و زبان بدن او در صحنه عادت میکنید و برایتان عادی و بهتر میشود اما همچنان دوست داشتیم انیمیشنهای پرش و گرفتن لبهها لوکستر از این باشد تا به شمایل بقیه بازی هم بیاید.
کهکشانی پر از رنگ
محیط و نقشه بازی بسیار بزرگ و پرجزئیات است. دنیای Outlaws چندین منطقه و سیاره مختلف با ویژگیها و پوشش گیاهی، و آب و هوایی متنوع و مختلف را شامل میشود و گشت و گذار در جایجای آن احساس بسیار خوشایندی را منتقل میکند که ماحصل موتور گرافیکی بسیار قدرتمند (Snowdrop) بازی است. این موتور پیشتر و همین اواخر قدرت خود را در عنوان Avatar: Frontiers Of Pandora به نمایش گذاشته بود و در Star Wars Outlaws نیز به اوج و کمال رسیده است. مدلینگ (مدلسازی)های عالی، منابع نور پرشمار و به شدت زیبا، استفاده از تمامی تکنولوژیهای روز گرافیکی و فیزیکی، محیط بسیار شلوغ و پر از جزئیات و آیتم در هر صحنه، آن هم در یک عنوان جهانباز ارزش کار گرافیکی استار وارز آوتلاز را به شدت بالا برده است.
یک حالت تصویر با سایز 21:9 هم برای بازی تدارک دیده شده است که یک نوار سیاه در بالا و پایین صفحه، تصویر را محصور کرده که همان اول کار در کنار Film Grain برای همیشه قابل غیر فعال شدن هستند!
بازی دارای سه گزینه مختلف برای تنظیمات گرافیکی است.
حالت Quality که همچون بسیاری از بازیهای دیگر، در این حالت میتوانید بازی را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 4k تجربه کنید. گزینه دوم مربوط به حالت Performance است که با انتخاب این گزینه بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در کنسول خود (که نسخه PS5 برای تجربه و بررسی این عنوان در دسترس کریتیکلنز قرار گرفت) قابل اجرا است. و نهایتا سومین حالت گرافیکی Star Wars Outlaws با نام Favor Quality که در صورت پشتیبانی نمایشگر شما از قابلیت Vrr، این گزینه امکان تجربه بازی با نرخ 40 فریم بر ثانیه و وضوح تصویر 4k را برای شما فراهم میکند. اما همه چیز این اینقدر شسته رفته و سرراست نیست! وجود برخی افتفریمها و اندک باگهای گرافیکی به نظر من در مجموع تا حدی لطمه به تجربه روان و یکدست بازی وارد کرده است؛ اما با توجه به این که بازی هنوز پچ روز اول نگرفته و در آینده قطعا پچهایی را دریافت خواهد کرد امیدواریم وضعیت پایدار و روان بودن فریمریت بازی بهبود ببخشد.
دیگر مشکل نیز در بخش تکنیکی بازی است که در طول تجربهام دو سه مرتبه با آن مواجه شدم و آن هم مربوط به قطعی ناگهانی برخی از اصوات محیطی مانند صدای شلیک تفنگها در حین نبرد میشود. در مابقی موارد یک تجربه واقعا سطح بالا و با کیفیت در زمینه صوت و موسیقی از آوتلاز شاهد هستیم. دوبلههای عالی و کمنظیر، چه برای شخصیت های اصلی و چه فرعی همه عالی کار شده اند. موسیقی بازی نیزحاصل دستپخت Wilbert Roget II است که پیشتر سابقه کار روی عناوین مطرحی چون مورتال کامبت 11، 1 و دستنی 2: فورسیکن را داشته است. یک تم شرقی زیبا و شنیدنی همراه با سمپلهای استاروارزی حسابی و دائما در تمام لحظات بازی گوشتان را نوازش و در صحنههای حساس آدرنالینتان را تنظیم میکند.
قابلیتهای دسترسی بسیار متنوعی نیز برای بازی درنظر گرفته شده تا افرادی که دارای برخی مشکلات بینایی و رنگی هستند نیز تجربه بازی برایشان سادهتر شود.