سال ۱۹۹۹ است. در یک شب بارانی در دفتر تیم نینجا Team Ninja در توکیو، گروهی از توسعهدهندگان در حال کار روی ایدهای برای نسل بعدی مجموعه نینجا گایدن برای کنسول دریمکست هستند. این پروژه به فردی مرموز با موهای بلند و سیاه و عینک آفتابی – گویی از دل ماتریکس بیرون آمده – سپرده میشود. نام او تومونوبو ایتاگاکی است.
پس از سالها برنامهریزی، سگا در سال ۲۰۰۱ توقف تولید دریمکست را اعلام کرد. در پاسخ، مدیران تیم نینجا تصمیم گرفتند که توسعه بازی را به پلیاستیشن ۲ منتقل کنند، اما ایتاگاکی برنامههای دیگری داشت. با ورود ایکسباکس که از لحاظ سختافزاری بسیار قویتر از پلیاستیشن ۲ بود، او اصرار داشت که بازی را از پایه برای این کنسول بازسازی کند تا از توان سختافزاری آن بیشترین بهره را ببرد. این تصمیم منجر به عرضه Ninja Gaiden در سال ۲۰۰۴ شد که با مورد تحسین گستردهی منتقدین و مخاطبین قرار گرفت و نام ایتاگاکی و تیم نینجا را در دنیای بازیهای اکشن جاودانه کرد.
بهسوی تاریکی
این بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان و پس از 15 ساعت تجربه روی کنسول PS5 انجام شده است.
با وجود اینکه نینجا گایدن اولین تلاش Team Ninja در ژانر اکشن سهبعدی بود، اما توانست با گیمپلی بیرحمانه و طراحی مراحل فوقالعاده خود، همه را تحت تأثیر قرار دهد. تنها یک سال بعد، تیم نینجا نسخه بهبودیافتهای از بازی با نام Ninja Gaiden Black را برای ایکسباکس منتشر کرد که شامل مراحل جدید، تنظیمات سختی بیشتر و بهبودهای گرافیکی بود. دنباله این بازی، یعنی Ninja Gaiden II، در سال ۲۰۰۸ بهطور انحصاری برای ایکسباکس ۳۶۰ منتشر شد. اکنون، بعد از گذشت تقریباً ۱۷ سال، تیم نینجا بار دیگر تلاش کرده تا نسخه اصلی بازی Ninja Gaiden II را با یک نسخه Black جدید بهبود ببخشد. اما حالا که تومونوبو ایتاگاکی دیگر در تیم نینجا حضور ندارد، آیا این نسخه نیز میتواند موفقیت نسخههای قبلی را تکرار کند؟
نسخه اصلی Ninja Gaiden II بهدلیل هوش مصنوعی بسیار تهاجمی دشمنان و تعداد زیاد آنها در صحنههای مبارزه شناخته میشود. حتی اگر موفق میشدید اعضای بدنشان را قطع کنید، برخی از آنها بهصورت خزیده به سمت شما برمیگشتند تا آخرین ضربه انفجاری خود را وارد کنند و شما را با خود به دنیای دیگر ببرند. به دلیل قرارداد انحصاری مایکروسافت و تیم نینجا، نسخه اصلی Ninja Gaiden II همچنان در انحصار ایکسباکس ۳۶۰ باقی مانده است. اما نسخهای اصلاحشده با نام Ninja Gaiden Sigma 2 برای پلیاستیشن ۳ منتشر شد که تعداد دشمنان در آن کاهش یافته و بهجای خون، دود بنفش نمایش داده میشد. نکته اصلی راجب این تغییر در این است که برخلاف Ninja Gaiden Black که در سال ۲۰۰۵ نسخهای ارتقایافته از بازی اصلی بود، بازی Ninja Gaiden II Black بیشتر شبیه به نسخهای بهبودیافته از Ninja Gaiden Sigma 2 است.
در برخی مراحل، تعداد دشمنان بهطور چشمگیری کاهش یافته است، و هوش مصنوعی آنها کمتر تهاجمی به نظر میرسد تا تجربهای متعادلتر ارائه شود. اگرچه این تغییر ممکن است برای بازیکنان جدید جذاب باشد، اما طرفداران نسخه اصلی ممکن است کمی ناامید شوند—خصوصاً با توجه به اینکه نسخه اصلی Ninja Gaiden II از طریق قابلیت Backward Compatibility روی ایکسباکس سری X با کیفیت 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه قابل بازی است.
فشار /شروع/برش
بازی در یک شب بارانی بر فراز پشتبامهای توکیو آغاز میشود. شخصیت سونیا برای یافتن ریو هایابوسا، شخصیت اصلی سری و نینجای افسانهای خاندان هایابوسا، به مغازه پیرمرد موراماسا میرود اما توسط نیروهای مرموزی ربوده میشود. در همین لحظه، ریو وارد میدان میشود تا با دشمنان مبارزه کند و سونیا را نجات دهد. با اینکه داستان بازی ساده است، اما شما را به سفری ماجراجویانه در سراسر جهان میبرد. از آسمانخراشهای توکیو گرفته تا معابد باستانی، شهرهایی که توسط شیاطین نابود شدهاند، و جزایری متروکه پر از موجودات اهریمنی و سلاحهای پنهان. شما بهزودی متوجه میشوید که قبیله نینجاهای عنکبوت سیاه قصد دارد آرکفایند (Archfiend) را احیا کند و جهان را به هرجومرج بکشاند.
شما بازی را با شمشیر اژدهای ریو، که از نسلهای گذشته خاندان دراگون لینیج به او رسیده است، آغاز میکنید. اما در طول بازی ۱۳ سلاح مختلف در اختیار خواهید داشت که از تیر و کمان و توپخانه گرفته تا داسهای غولپیکر را شامل میشود. هر یک از این سلاحها، کمبوها و حملات زنجیرهای مخصوص به خود را دارند.
این نسخه شامل سه فصل اضافی نیز است که به شما امکان میدهد داستان را از دید شخصیتهای دیگری تجربه کنید.
یک بازسازی واقعی نسل بعدی
Ninja Gaiden II Black از پایه در موتور گرافیکی Unreal Engine 5 بازسازی شده است. از همان لحظهای که بازی را آغاز میکنید، یک جشن بصری را تجربه خواهید کرد. مدلهای شخصیتها بسیار دقیق و زیبا طراحی شدهاند، و محیطهای بازی بهطور کامل بازسازی شدهاند تا با استانداردهای امروزی هماهنگ باشند. همچنین، افکتهای نوری و ذرات بهبود یافتهاند تا جلوههای بصری بازی خیرهکنندهتر شوند.
طراحی هنری و رنگبندی بازی وفادار به نسخه اصلی باقی مانده است، بنابراین طرفداران Ninja Gaiden II احساس غریبی نخواهند کرد. علاوه بر این، حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز به بازی اضافه شده تا تجربهای روانتر از همیشه ارائه دهد (در صورتی که نمایشگر شما از این نرخ فریم پشتیبانی کند).
پادشاه اکشن
گیمپلی همیشه نقطه قوت اصلی سری نینجا گایدن بوده است، و این نسخه هم از این قاعده مستثنی نیست. در پایان بازی، ریو یک ماشین کشتار بینقص میشود، با سلاحها و آیتمهای متنوعی که میتواند استفاده کند. شاید اگر از مخاطبین کهنهکار بازیهای ویدئویی باشید به خوبی میدانید که قبل از سولزبورنها این سری ننیجا گایدن بودند که به سختی بیش از حد مشهور بودهاند. این سختی همچنان در شالوده اصلی بازی در نسخه Black حفظ شده است و چالش های بیشماری پیش روی مخاطب قرار میدهد. تمامی فنون و حرکات و مبارزات حساب شده و دقیق در راستای سختی بازی چیده شده است.
سیستم مبارزات همچنان سلطان بیچونوچرای سبک اکشن است، با وجود این که دوربین بازی هنوز هم در برخی مواقع مشکلساز میشود اما مبارزات نبض اصلی بازی را دربرگرفته است. برای هر سلاح چه سرد چه گرم، دو نوع روش در نظر گرفته شده است کهاز حملات سبک و سنگین در شمایلهای مختف در بازی گنجانده شده است. بیشتر تمرکز بازی روی نبرد با سلاحهای سرد انجام گرفته است و هر کدام از آنها به مرور و با پیشروی در بازی ارتقا یافته و تکنیک های جدیدی برای انجام و اعمال آنها روی دشمن بخت برگشته صورت گرفته است.
سخن آخر:
با انتشار Ninja Gaiden 4 و Ninja Gaiden II Black در سال جاری و Ninja Gaiden: Ragebound که در راه است تیم نینجا سال ۲۰۲۵ را “سال نینجا” اعلام کرده است. اگر کیفیت Ninja Gaiden II Black نشاندهنده سطح کیفی این نسخههای جدید باشد، میتوان با اطمینان گفت که آینده این مجموعه در دستان تیم خوبی قرار دارد.