جواهر نهفته آخرین سالهای کنسول دستی PS Vita به طور غافلگیرکنندهای بازگشته است تا در شانسی دوباره بتواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند و ثابت کند که ارزش آزاد شدن از زندان یک کنسول دستی رهاشده را دارد. بنابراین Freedom Wars Remastered از جمله ریمسترهایی است که باعث دسترسی افراد بیشتری به عنوانی تکپلتفرمی میشود و اقدام به چنین کاری فارغ از کیفیت آن که در ادامه به آن میپردازیم، کاری شایسته تقدیر است. در روندی جالب حالا Bandai Namco جای Sony را به عنوان ناشر نسخه ریمسترشده پر کرده است تا سازندگان بازی اصلی در استدیوی Dimps پس از بیش از 10 سال، بتوانند این عنوان را دوباره احیا کنند. در ادامه با کریتیکلنز همراه باشید تا به بررسی بازی Freedom Wars Remastered بپردازیم.
رهایی از زندان PS Vita
این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان و پس از 30 ساعت تجربه نسخه PS5 نوشته شده است.
1 میلیون سال محکومیت
در تشابه زمینه داستانی بازی Freedom Wars Remastered به بیش از 10 سال محکومیت این عنوان در جزیره PS Vita، طنز تلخی نهفته است. بلافاصله پس از ورود به بازی، شخصیتی که میسازید به 1 میلیون سال حبس و کار اجباری در Panopticon محکوم میشود. هر فردی که در این منطقه تحت کنترل نیروهای امنیتی به دنیا میآید، به عنوان گناهکار شاخته شده و باید ارزش خود را با جنگیدن و به اتمام رساندن ماموریتهای کوچک و بزرگ به ثبات رسانده و از محکومیت خود بکاهد تا نهایتا آزاد شود.
روند داستان، دیالوگها و شخصیتها در این نسخه ریمستر هیچ تغییری نکردهاند. با این حال اضافه شدن صداپیشگی انگلیسی برای افرادی که علاقهمند به آن هستند، پکیج بازی را کاملتر کرده است و اکثر صداپیشهها نیز کاری حرفهای تحویل دادهاند که توانسته بهتر از همیشه شوخطبعی تاریک بازی را بین شخصیتهای مختلف نمایان کند. با این حال اندرویدهایی که داخل بازی با آنها تعامل داریم نیز از یک صدای مصنوعی بهرهمند شدهاند که با فضای بازی کاملا تطابق دارد اما به دلیل استفاده از ابزارهای مقدماتیِ تبدیل متن به صدا، بسیاری از کلمات با تلفظ اشتباه و عجیبغریبی ارائه شدهاند.
روایت بازی پس از سالها هنوز هم جذابیت خود را از دست نداده است و با اینکه Freedom Wars یک عنوان متمرکز بر گیمپلی است، اما اکثر شخصیتها بهیادماندنی هستند، موقعیتهای طنز و همینطور دراماتیک به شکلی موثر کارگردانی شده است و ایده محکومیت یک میلیون ساله و کاهش دادن آن با انجام ماموریتها و بالا رفتن پلههای ترقی، هنوز هم تازه و موثر باقی مانده است. در ابتدای بازی حتی کاری کوچک مانند دراز کشیدن در سلول انفرادی خود باعث افزایش محکومیت میشود و این باعث میشود با اشتیاق بیشتری برای پیشرفت، به پیشروی ادامه دهید تا نهایتا به قابلیتهای بیشتری دسترسی پیدا کنید.
شکارچی هیولا: زندان
شاید اولین عنوانی که در نگاه اول به گیمپلی بازی به ذهنتان بیاید، Monster Hunter باشد و این مقایسه اشتباهی نیست. ماموریتهای واگذار شده در بازی را میتوان به همراه شخصیتهای دیگر داخل بازی یا به همراه دوستان آنلاین خود انجام دهید. بازی شامل دشمنان کوچک و بزرگ مختلفی از جمله انسانها و موجودات عظیمالجثه میشود که هر کدام دارای چالشهای متفاوتی است و باید تکنیکهای متفاوتی به کار ببرید و از سلاح مختلفی استفاده کنید تا بتوانید ماموریتها را پشت سر بگذارید.
با اینکه نوع ماموریتها محدود است و دشمنان نیز تنوع چندانی ندارند اما چالشی که در مراحل انتهاییِ بازی و مراحل مخصوص اختیاری وجود دارد، اوج گیمپلی بازی را به نمایش میگذارد و میتواند لحظات بسیار هیجانانگیزی را رقم بزند که شامل درگیری طولانیمدت با دشمنان عظیم، ماموریتهای سخت نجات انسانها از داخل بدن موجودات و ماموریتهای نیازمند تعیین استراتژی و تقسیم وظایف برای اعضای تیم، میشود.
این نسخه ریمستر، بهترین فرصت برای افزودن به تنوع ماموریتها و دشمنان بود که متاسفانه خبری از آنها نیست. با این حال گیمپلی و سیستمهای بازی دچار تغییراتی شده است که روند کلی تجربه را بهبود بخشیده است. این موارد شامل بهبود سیستم ارتقا و ساخت سلاح، اضافه شدن یک درجه سختی جدید برای افرادی که به دنبال چالش بیشتری هستند و دیگر تغییرات جزئی برای متعادل کردن روند ماموریتها میشود.
همینطور به لطف امکان کنترل بهتر شخصیت در حین گیمپلی و حذف محدودیتهای کنترلی در نسخه PS Vita، حس استفاده از اسلحههای متنوع بازی در این نسخه بسیار درگیرکنندهتر شده است و قابلیت ویژه استفاده از Thornها برای جابهجایی در محیط، بالارفتن از بدن دشمنان عظیمالجثه و قطع کردن اجزای مختلف بدن آنها، موثرتر و پرسرعتتر از همیشه قابل انجام است.
Freedom Wars از جمله عناوین متعددی است که موسیقی در آن به شکلی استادانه با گیمپلی ترکیب میشود و به همین دلیل ممکن است جذابیت آن از گوش مخاطبان پنهان باقی بماند. اما تنها کافی است چند دقیقه بدون موسیقی گیمپلی بازی را تجربه کنید تا اثر فوقالعادهای که روی بهبود ریتم و جذابیت گیمپلی دارد را متوجه شوید. موسیقی بدون شک یکی از عناصر مهمی است که Freedom Wars را به عنوانی بهیادماندنی تبدیل کرده است و حتی با وجود عرضه به صورت انحصاری روی یک کنسول دستی که مخاطبان بسیاری نداشت، پس از سالها در یادها بماند.
باز هم ظاهربینی
متاسفانه تمرکز اکثر بازسازیها و ریمسترهای سالهای اخیر تنها معطوف به افزایش رزولوشن و فریم ریت بوده است که باعث نادیده گرفته شدن اجزای کلیدی دیگر میشود. با اینکه با یک ریمستر سروکار داریم و انتظار نمیرود که مدلهای شخصیتها تغییر قابلتوجهی پیدا کنند یا محیطها دوباره با تکنولوژی مدرن ساخته شوند، اما نادیده گرفتن لودینگها و عدم بهبود آنها در نسلی که دیدن لودینگ در حال تبدیل شدن به یک پدیده نادر میشود، غیرقابلقبول است. به لطف قدرت کنسولهای نسل جدید، لودینگها در Freedom Wars Remastered تا حدودی کوتاه شدهاند اما تعداد آنها در سطح بسیار بالایی باقی مانده است و پس از هر انتقال جزئی در صحنههای مختلف بازی، باید یک لودینگ 5 تا 10 ثانیهای را تحمل کنید. همینطور معرفی و شروعهای آهسته هر ماموریت که به وضوح برای پنهان کردن لودینگهای بیشتر در بازی تعبیه شدهاند نیز بدون تغییر باقی ماندهاند.
با این حال، Freedom Wars Remastered یک تجربه 4K و 60 فریم لذتبخش در کنسول PS5 است و مخصوصا اگر این عنوان را سالها پیش در PS Vita تجربه کرده باشید، تفاوت قابلتوجهی را در حین گیمپلی و ریتم پرسرعت آن حس خواهید کرد. برخی بافتها و تکسچرها نیز بهبود پیدا کردهاند و به طور کلی، درگیریهای بزرگ بازی حالا باجزئیات بسیار بیشتری قابل تجربه هستند.
رابط کاربری بازی به جز بخش ارتقا و ساخت اسلحه که بالاتر به آن پرداختیم، به طور وفادارانهای در این نسخه نیز به همان سبک باقی مانده است و همان منوهای کاربردی برای شخصیسازی شخصیتها، دریافت ماموریتها، رقابتهای آنلاین و افزایش سطح مهارت شخصیت، بازگشتهاند و انتقال از PS Vita به PS5 به خوبی انجام شده است. برای مثال مکانیک کوچک و دوستداشتنی اثر انگشت زدن برای قبول کردن محکومیتها و قابلیتهای جدید، به طور مشابهی با نسخه اصلی، حالا با صفحه لمسی کنترلر DualSense انجام میشود.