از اولین لحظاتی که در تاریخ انسانها قابل مطالعه است، آنها در تلاش هستند تا اسرار فضا را کشف کنند. این مسئله با قدم گذشتن انسانها روی ماه شکل جدیتری به خود گرفت. از طرفی ماه در فرهنگهای مختلف همواره از جایگاه ویژهای -چه در داستانها و افسانهها، چه در مسائل علمی روز- برخوردار است. برای مثال در بعضی از فرهنگها ماه به عنوان جایگاهی برای زندگی شیاطین یا موجودات افسانهای معرفی میشود. با وجود این ما در این مطلب با بخش علمی و واقعی آن سر و کار داریم. انسانها از مدتها قبل تا اکنون همچنان سعی دارند اسرار ماه را کشف کنند، روی آن قدم بگذارند و حتی یک کلونی قابل سکونت روی آن به وجود آورند. تا جایی که حتی در بسیاری از فیلمها، داستانها، بازیها و بسترهای مختلف دیگر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره شده است. بازی «ماه را به ما برسان» (Deliver Us the Moon) یکی از جدیدترین عنوانهایی است که روی ماه تمرکز میکند و سعی دارد آن را ناجی انسانها به شمار آورد. در این بازی شما باید با سفر به ماه راهی برای انتقال منبع انرژی موجود روی آن به سمت زمین پیدا کنید. این اثر در سال 2018 توسط «KeokeN Interactive» ساخته و به واسطه شرکت «Wired Productions» منتشر شد و اکنون برای همه پلتفرمهای نسل 8 و 9 در دسترس قرار دارد.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد Deliver Us the Moon روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا به بررسی آن بپردازیم.
سفر به کره ماه
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است
داستان بازی Deliver Us the Moon در دهه 2050 اتفاق میافتد. در محیط این بازی منابع انرژی و غذایی زمین رو به پایان رفته و زمین در حال از هم پاشیدن و غیر قابل سکونت شدن است. انسانها به دنبال راهی برای نجات دادن خود و در جستجوی یک منبع انرژی جدید در نهایت به وجود مادهای به نام «Helium-3» روی ماه پی میبرند. به همین دلیل آنها تصمیم میگیرند یک کلونی روی ماه ایجاد کرده، این منبع تازه را استخراج کنند. سپس آن را با استفاده نوعی فرستنده و آنتن به سمت گیرندههای زمینی بفرستند. همه چیز با موفقیت پیش میرود و شرایط زمین رو به بهبود است تا این که در اوایل دهه 2050 اتفاق ناگواری رخ میدهد. ارتباط ماه با ایستگاههای زمینی قطع میشود و در نتیجه آن دیگر از انتقال انرژی خبری نیست. برای رفع این مسئله گروهی به سمت ماه ارسال میشوند؛ اما ارتباط آنها نیز با زمین قطع میگردد. چند سال از این ماجرا میگذرد و حال شما در نقش فضانوردی به نام رالف، به عنوان آخرین امید انسانها قبل از انقراض و پایان ذخایر زمینی باید به ماه بروید. هدف شما برقراری ارتباط ماه با زمین و از سر گرفتن انتقال انرژی هلیوم 3 است.
در مجموع فضای زمین در Deliver Us the Moon شباهت بسیار بالایی به فیلم «میان ستارهای» (Interstellar) دارد، با این تفاوت که به جای تلاش برای مهاجرت از زمین، روی بقای آن به واسطه ماه تمرکز میکند. داستان این اثر در سه شاخه مختلف روایت میشود. شاخه اول خود رالف و نحوه پیشروی آن است. بخش بعدی به سرنوشت اولین گروه نجات مربوط میشود و در نهایت به علت اصلی قطعی ارتباط بین ماه و زمین میپردازد. هر سه این خطها در دل هم روایت میشوند و به از خودگذشتگی یا خودکامگی انسانها حتی در بدترین شرایط میپردازند.
داستان بازی در مجموع مناسب بوده و به خوبی میتواند شما را تا انتها با خود همراه کند. در این میان شخصیتپردازیها نیز به درستی انجام شده است؛ اما یک استثنا وجود دارد. رالف به عنوان شخصیت اصلی داستان هیچگونه پیشزمینهای ندارند. این شخصیت حتی حرف هم نمیزند و بازی گاهی مواقع سعی میکند به واسطه حرکات وی داستان را پیش ببرد؛ اما به یک باره میبینید در جایی از داستان تنها یک جمله کوتاه میگوید که از نظر من اصلاً نیازی به آن نبود؛ زیرا باعث میشود تا همان اندک حس همزادپنداری که به خوبی پیادهسازی شده بود از بین برود.
روی ماه قدم گذاشتن
بازی Deliver Us the Moon در سبک ماجراجویی و شبیهساز پیادهروی توسعه یافته است. زاویه دید بازی نیز با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید به صورت خودکار بین دو حالت اول و سوم شخص جابهجا میشود. در واقع، زمانهایی که روی دوپای خود هستید بازی سوم شخص است. اگر هم پشت دستگاهی (غیر خودروها) بنشینید یا در شرایط بیوزنی باشید به صورت اول شخص در میآید. این کار برای انتقال حس بهتر آن انجام میگیرد که باید گفت به خصوص در بخش اول شخص موفق بوده است.
شما بازی را در نقش رالف و از روی زمین آغاز میکنید. اولین وظیفه شما راهاندازی ایستگاه فضایی و سوار شدن بر آخرین فضاپیمای فعال است تا به سمت ماه بروید. سپس باید در شرایط بیوزنی خود را به یک آسانسور فضایی روی ماه متصل کرده و در نهایت در ماه به وظیفه اصلی خود بپردازید. سازندگان سعی کردهاند این مراحل را گامبهگام به گونهای پیادهسازی کنند که حس یک سفر فضایی واقعی به شما انتقال یابد. این مسئله از دونه دونه زدن دکمههای روی پنل فرمان فضاپیما تا تلاش برای ثبات آسانسور فضایی و اتصال به آن قابل مشاهده میگردد. به خصوص شرایط بیوزنی و معلق بودن در ایستگاه به خوبی پیادهسازی شده است. هر چند کنترل شخصیت در این بخش بسیار خشک و در ابتدا گیج کننده به نظر میرسد.
با وجود این زمانی که به ماه میرسید بازی توی ذوقتان میزند. با این که ایستگاه فضایی به یک محل تقریباً متروکه تبدیل شده، هنوز سیستم جاذبه آن فعال است. این یعنی در مدت 5 تا 8 ساعت انجام بازی، از لحظه حضور در ماه خیلی کمتر از 1 ساعت آن را در جاذبه ماه یا در خود ماه به سر میبرید. به شخصه با توجه به اسم و محیط بازی دوست داشتم این بخش در بازی بیشتر جلوه میکرد.
از موارد بالا که بگذریم به معماها و داستان بازی میرسیم. معماهای بازی با توجه به مدت زمان کوتاه آن از تنوع خوبی برخوردار هستند و تا شکل تکرار به خود بگیرند بازی پایان خواهد یافت. از طرفی شیب سختی آنها نیز مناسب است. البته حتی در پیچیدهترینهای آنها نیز با کمی دقت و به سادگی میتوانید آنها را پشت سر بگذارید. این معماها از راهاندازی شبکه برق یک بخش از ایستگاه فضایی تا تعمیر قطعات یک دستگاه یا جابهجایی یک وسیله بین دو نقطه متفاوت هستند.
در بازی یک پهپاد نیز به شما کمک میکند تا بتوانید در محیط پیش روی کنید. شما میتوانید هر گاه خواستید کنترل این وسیله را بر عهده بگیرید و حتی مجبور هستید تعدادی از معماها را با کنترل مستقیم آن حل کنید؛ اما نقش بسیار کوتاهی در این زمینه به واسطه پهپاد ایفا میشود و بیشتر در پیشروی داستان کاربرد دارد.
داستان Deliver Us the Moon نیز با توجه به ذات بازی با پیشروی شما در محیط روایت میشود. به علاوه با رسیدن به نقاطی خاص میتوانید فایلهای صوتی موجود یا فیلمهایی از وقایع گذشته را مشاهده کنید. همچنین اگر علاقه دارید داستان را به طور کامل متوجه شوید، میتوانید با گشتن در محیط و اسکن نقاطی مشخص یا پیدا کردن اسناد و فایلهای مختلف و مطالعه آنها به طور کامل از سرنوشت ایستگاه اطلاع پیدا کنید.
ماه نوردی با اعمال شاقه
بازی Deliver Us the Moon با Unreal Engine 4 توسعه داده شده است. پیادهسازی محیطها در بازی نیز به خوبی انجام شده، اما چه از نظر فنی و چه هنری معمولی و یک شکل هستند. همچنین پیاده سازی سطح ماه از نظر من ضعیفتر از روی زمین است. در ابتدا بازی بدون ایراد و مشکل اجرا میشود و شما از نرمی مکانیزمها و کنترل شخصیت راضی هستید؛ اما هر چه جلوتر میروید این مسئله کاملاً برعکس میشود. بازی دارای 6 مرحله است و با پیش روی در هر کدام باگها بیشتر به چشم میآیند. به مرور خواهید دید سوییچها عمل نمیکنند یا یک مکانیزه به کار نمیافتد. در نتیجه بازی دچار کرش نرمافزاری شده و مجبور میشوید از چک پوینت قبلی دوباره بازی را آغاز کنید. یا اگر بمیرید بازی ممکن است کرش کند و شما از آن به بیرون پرتاب شوید. حتی در نیمه دوم بازی احتمال افت فریم شدید بر بعضی نقاط وجود دارد.
موضوع یاد شده در مرحله ششم به اوج خود میرسد. تا جایی که در نقطهای خاص اگر بمیرید، بازی کرش کرده و بیرون انداخته میشوید. بعد از بازگشت به بازی و زدن روی continue توقع دارید از آخرین چک پوینت آن را ادامه دهید؛ اما در همان صفحه بارگذاری تا ابد بازی گیر کرده و دوباره بیرون خواهید افتاد. فرق نمیکند چند بار تلاش کنید. تنها راه شما برای بیرون رفتن از این موضوع، آغاز کل آن مرحله از ابتدا است. اوج فاجعه در این نقطه است که برای صد در صد کردن این بازی 8 ساعت زمان نیاز دارید. با این وجود من بیش از این زمان وقت صرف کردم (نه برای تکمیل کردن) و 4 مرتبه مرحله آخر را از ابتدا بازی کردم تا بتوانم آن را به پایان برسانم.