صنعت بازی این روزها روند پر فراز و نشیبی را طی میکند و این موضوع تنها به چالشهای موجود در بازیسازی محدود نمیشود. در واقع بازیکنان نیز هر چند سال تنها یک بار با سالی روبرو میشوند که عناوین بسیار بزرگی در آن عرضه شده و سنگینی این عناوین و کیف پولهایی که مداوم خالی میشوند، سال جالبی را رقم میزند. به نظر میرسد سال 2025 میلادی قرار است سالی به یاد ماندنی در عرصه بازیها باشد و این موضوع از همین ابتدای سال به خوبی در عناوینی که قرار است عرضه شوند، نمود پیدا کرده است.
بنابراین تیم تحریریه کریتیکلنز بر آن شده تا با مورد انتظارترین عناوین سال 2025 میلادی، نگاهی به این سال پر رونق داشته باشد. با کریتیکلنز همراه باشید.
Grand Theft Auto V
یکی از مورد انتظارترین آثار سال ۲۰۲۵، شاید حتی موردانتظارترین عنوان چندین سال اخیر، بدون شک، نسخه ششم مجموعه Grand Theft Auto است. بیش از یک سال پیش و در پاییز سال ۲۰۲۳ بود که راکستار نهایتا پس از سالها سکوت خبری و جوی پر از شایعات و اطلاعات و کلیپهای ویدئویی لو رفته در رابطه با این عنوان، به صورت رسمی با یک تریلر از GTA VI رونمایی کرد و بالاخره به تمام شایعات و انتظارات پایان داد. در تریلر رونمایی GTA VI مشخص شد که این مجموعه پس از دو دهه، به شهر محبوب Vice Cityباز خواهد گشت. این بازی دارای دو پروتاگونیست با نامهای لوسیا (Lucia) و جیسون (Jason) خواهد بود و انتظار میرود که مکانیک گیمپلی مشابهی با نسخه قبلی در رابطه با مراحل مختلف شخصیتها داشته باشد. در حال حاظر اطلاعات رسمی بیشتری از این عنوان در دسترس نیست و تمام اخبار حول محور این عنوان چیزی جز شایعه نیستند. تاریخ عرضه دقیق بازی GTA VIمشخص نیست. در ابتدا راکستار اطلاعات دقیق از تاریخ دقیق عرضه این عنوان منتشر نکرد و صرفا سال ۲۰۲۵ به عنوان تاریخ انتشار این عنوان مشخص شد. چندی بعد، اعلام شد که این عنوان، در ۳ ماه نهایی سال ۲۰۲۵ روانه کنسولهای نسل نهمی خواهد گشت. اما از آن موقع، این عنوان در سکوت خبری به سر میبرد و راکستار هیچ اطلاعات جدیدی از تاریخ عرضه آن منتشر نکرده است. وضعیت به وجود آمده منجر به شکل گرفتن شایعات زیادی در رابطه با تاخیر احتمالی بازی GTA VI، حتی ایجاد فرضیات و تئوریهای عجیب غریبی توسط هواداران این مجموعه در رابطه با تاریخ عرضه این اثر شده است. بسیاری از منابع مختلف نیز از تاخیر این عنوان تا سال ۲۰۲۶ خبر میدهند؛ که البته با توجه به شرایط، دور از انتظار هم نیست. از طرفی عنوان مذکور به قدری بزرگ و مورد انتظار است که بسیاری از شرکتها و ناشرین دیگر، از اعلام تاریخ عرضه دقیق آثار خود پرهیز میکنند تا از نزدیک شدن زمان عرضه عناوین خود با انتشار احتمالی GTA 6 جلوگیری کنند. چرا که قطعا انتشار این عنوان باعث کمرنگتر شدن بازیهای دیگر در بازه انتشار خواهد شد. به هر حال، باید منتظر اطلاعات جدید از راکستار ماند و دید که آیا این شرکت، بالاخره پس از بیش از ۱۳ سال و سه نسل، طرفداران را غافلگیر کرده و نسخه جدید این مجموعه را در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد کرد، یا این عنوان نیز به سال ۲۰۲۶ موکول خواهد شد.
Fable
سال 2004 شاهد عرضه یکی از عجیبترین و در عین حال منحصر به فردترین عناوین صنعت بازی یعنی Fable بودیم. عنوانی RPG که به صورت سنتی از المانهای این سبک تبعیت نمیکرد ولی در عین حال چنان دنیای فانتزیای به تصویر میکشید که گویا از بطن قصههای کودکانه بیرون آمده و با طنز خندهداری در هم آمیخته شده بود. دنیایی برگرفته از افسانههای بریتانیای کبیر که در گوشه و کنار آن موارد بسیار زیادی بیانگر این موضوع بودند. دنیایی که در آن میتوانستید قهرمان یا شخصیت منفی باشید. میتوانستید به مردم کمک کنید یا به آنها آزار برسانید؛ به جست و جوی عتیقهها بپردازید یا زندگی کسل کنندهای را در پیش بگیرید. تمامی این موارد حتی در ظاهر شخصیت اصلی نیز منعکس میشد. یا همچون فرشتهها، حلقهای طلایی بر روی سر شما نقش میبست و با ورود به شهرها و روستاها، آوازه خوب شما سبب تشویق شدنتان توسط مردم میشد یا همانند شیاطین ظاهری سیاه با چشمانی قرمز و شاخهایی بر روی پیشانی میداشتید که مردم از دستتان فراری میشدند.
استودیو Lionhead اما با گذشت زمان به اندازه ساخته دست خود افسانهای نشد و پس از کنسل شدن آخرین ساخته خود در این سری، با سرنوشت شوم تعطیل شدن مواجه شد.پس از آن و درست در زمانی که بسیاری از بازیکنان، بازگشت این سری را غیر ممکن میدیدند، کمپانی مایکروسافت با ریبوت این سری، امید تازهای به همگان تزریق کرد.
جدیدترین شماره در این سری که تنها Fable خوانده میشود، توسط استودیو پر آوازه Playground Games ساخته شده که سری موفق Forza Horizon را در کارنامه خود دارند و میتواند از همین حالا انتظار عنوان بسیار خوبی را داشت.
بنا به گفته سازندگان، این عنوان به اصل خود بسیار وفادار خواهد بود. سرزمین Albion بار دیگر میزبان قهرمان اصلی و اتفاقات پیرامون او خواهد بود. طنز بریتانیایی بار دیگر در تار و پود بازی نهفته شده است. مبارزات با سلاحهای سرد و دور زن و جادو نیز همچنان جزء شالودههای اصلی بازی خواهد بود و در انتها تصمیماتی که در طول بازی میگیرید، چه کوچک و چه بزرگ، تاثیر به سزایی در پیشروی بازی و شکل دادن Albion خواهند داشت.
سازندگان به لطف موتور قدرتمند ForzaTech، قول جلوههای بصری فوقالعادهای را دادهاند که پیشتر نظیر آن را در عناوین Forza Horizon به چشم دیدهایم و اگر محصول نهایی حتی ذرهای شبیه آنچه که در تریلرهای عرضه شده از بازی باشد، میتوان بازگشت شکوهمندی را برای سری بازی Fable و همینطور قدم بسیار بزرگی را برای کمپانی مایکروسافت در سال 2025 متصور شد.
Monster Hunter Wilds
نام Monster Hunter وزنه بسیار سنگینی در صنعت بازی و همینطور در کارنامه کمپانی کپکام است. عرضه عناوین بیشماری در این سری بر روی پلتفرمهای مختلف سبب شده تا این سری جایگاه بسیار مستحکمی در میان بازیکنان برای خود دست و پا کند. اما عرضه Monster Hunter World بود که شروع فصل تازهای را برای این سری رقم زد. فروش بسیار بالای این نسخه، این سری را در جایگاه اول پر فروشترین عناوین کپکام قرار داد که حتی سری معروف Resident Evil را به راحتی پشت سر گذاشت.
سری Monster Hunterکه همانطور از نام از نیز پیدا است، بازیکنان را در دنیایی باز که مملو از هیولاهای کوچک و بزرگ است رها میکند تا با زرادخانه وسیع خود، این هیولاها را قلع و قمع کنند. این بازی شکار و شکارچی که در بهترین حالت خود ساخته و پرداخته شده است، سر شار از لحظات حماسی و در عین حال حساس و خطرناک بوده که در صورت فائق بر آمدن بر نبردهای آن، به خوبی به بازیکنان پاداش و لذت دوچندان میدهد. علیالخصوص زمانی که با دوستان خود به شکار بزرگترین و مخوفترین هیولاها رفته و ساعتها درگیر جنگ و گریز خواهید بود.
پس از نسخه World، شاهد عرضه چندین نسخه کوچک از سری Monster Hunter بودیم تا بازیکنان را برای غذای اصلی که پسوند Wilds را به دنبال خود میکشد، آماده کنند. کپکام بار دیگر نوید عنوانی در حد و اندازه World و حتی بزرگتر داده است که اگر آنچه را که در نسخه بتا گوشهای از آن را چشیدیم و به چشم دیدیم بیانگر بازی اصلی باشد، پس با یکی از بزرگترین و بهترین عناوین سال 2025 روبرو خواهیم شد.
بار دیگر سلاحهای کوچک و بزرگ بیشماری در اختیار بازیکنان قرار داده شده تا در شکار هیولاها او را همراهی کنند. این سلاحها البته تا حدی دستخوش تغییرات شدهاند ولی در عین حال به اصل خود وفادار هستند. موتور گرافیکی بازی این بار به جدیدترین موتور گرافیکی کپکام یعنی RE Engine انتقال یافته و جلوههای ویژه و بصری بازی با کیفیت بهتری دنبال میشوند. سرزمین بازی از جنگلها و دشتهای سر سبز به بیابانها و شنزارهای وسیع منتقل شده است که صد البته تنها اقلیم دنیای جدید به حساب نمیآید و سازندگان قول اقلیمهای مختلف و متنوعی دادهاند. سیستم آب و هوا و تغییر فصول از جمله مواردی هستند که جدیدا به سری اضافه شده که به قول سازندگان، چالشها و در عین حال فرصتهای تازهای را برای شکار هیولاها رقم خواهند زد.
میتوان از همین حالا با قطعیت گفت که بازی Monster Hunter Wilds از بزرگترین و موفقترین عناوین سال 2025 خواهد بود.
Mafia: The Old Country
ظاهرا شرکت Take Two برای سال 2025 شگفتانههای متعددی در نظر گرفته است. پس از حدود 9 سال انتظار در ماههای آینده بازی Mafia: The Old Country به عنوان چهارمین نسخه رسمی از سری مافیا عرضه خواهد شد. هر چند نسخههای قبلی این مجموعه فراز و نشیبهایی همراه خود داشتند اما در نهایت با ویژگیهای بارزی نظیر فضا سازیهای خارق العاده و روایتهای بیپروا از دنیای مخوف مافیاهای آمریکایی به یکی از به یادماندنیترین سری بازیهای رایانهای تبدیل شدند. اکنون بازی Mafia: The Old Country به عنوان یک پیش درآمد برای سه نسخه قبل قرار است ما را به ریشههای تاریک مافیا در اوایل قرن بیستم، آن هم در خواستگاه دنیای مافیا یعنی شهر سیسیل کشور ایتالیا ببرد و داستان زندگی جوانی به نام انزو فاوارا (Enzo Favara) را در مسیر پیوستن به خانواده مافیا روایت کند. هر چند اطلاعات چندانی از The Old Country منتشر نشده است اما نمایشهای اخیر در کنار توضیحات استدیو Hangar 13 نوید این موضوع را میدهد که توسعه دهندگان از شکست نسخه سوم این مجموعه درسهای بزرگی گرفتند و اکنون نقشه راه مشخصی برای کار خود دارند. طبق گفته توسعه دهندگان ساختار بازی مانند نسخههای اولیه این مجموعه، بیش از آنکه بر جهان باز بودن متمرکز باشد بر داستان و روش روایت صحیح آن متمرکز است و به نوعی میتوان گفت با وجود دنیای عظیم اما احتمالا شاهد یک بازی خطی خواهیم بود. همچنین از دیگر موارد تأیید شده این است که بازی پیش رو با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 توسعه پیدا کرده و با توجه به نمایش کوتاهی که اخیرا منتشر شد به نظر میرسد شاهد یک عنوان نسل نهمی زیبا باشیم. پس از شکست نسخه قبل و انتظار 9 ساله توقعات زیادی از این بازی به وجود آمده که کار را برای این عنوان دشوار خواهد کرد اما قطعا این انتظارات هم بیهوده نبوده و با توجه به پتانسیلهای استدیو Hangar 13 طرفداران قدیمی منتظر یک عنوان هیجان انگیز و جذاب دیگر از سری مافیا هستند به خصوص که با کمی توجه به اطلاعات منتشر شده و همچنین اتفاقات موجود در نسخههای اولیه احتمال اتصال داستانی با نسخههای اولیه مردود نیست.
برترین بازیهای سال ۲۰۲۴ میلادی به انتخاب کریتیکلنز
Assassin’s Creed: Shadows
شاید قرار گرفتن نام Assassin’s Creed: Shadows در بین نامهای بزرگ امسال کمی دور از انتظار به نظر برسد اما واقعیت این است که سری بازیهای اساسینز کرید نه تنها به عنوان بخش مهمی از خاطرات گیمرها است بلکه به عنوان نمادی مهم از صنعت بازیهای رایانهای شناخته میشود و از این رو با وجود افتهای چند جانبه و دور شدن از ریشههای خود باز هم این نام ارزشمند محسوب میشود. عنوان Assassin’s Creed: Shadows از جهات مختلفی برای گیمرها حائز اهمیت است؛ اولین نکتهای که درباره این نسخه وجود دارد این است که سرانجام پس از مدتها انتظار و درخواست طرفداران، سری اساسینز وارد دنیای شرق شده و بازیکنان قرار است در نقش دو پروتاگونیست با نامهای نائو (با ماهیت شینوبی و متخصص در مخفی کاری) و یاسوکه (با ماهیت سامورایی و متخصص در مبارزات سنگین) ظاهر شوند. هر یک از شخصیتهای معرفی شده، ویژگیهای منحصر به فردی دارند که در طول روایت داستانی میتوان برای پیشبرد بازی از آنها استفاده کرد. اما نکته دوم که درباره این بازی وجود دارد این است که طبق گفته توسعه دهندگان شاهد تغییرات گستردهای در سیستم پارکور و مخفی کاری خواهیم بود. این میتواند نوید شروع تغییرات زیرساختی سری اساسینز کرید باشید؛ نیازی که مدتها بود حس میشد و اگر این تغییرات موفقیت آمیز باشند میتوان انتظار بازگشت سری اساسینز کرید به روزهای اوج خود را داشت. البته ناگفته نماند که طبق اطلاعات منتشر شده تغییرات محدود به این دو مورد نخواهد بود و کمکم شاهد شروع دنیای جدید سری اساسینز کریدی که حدود دو سال قبل یوبیسافت از آن رونمایی کرد خواهیم بود. اما آنچه که اهمیت بازی Assassin’s Creed: Shadows را دو چندان میکند، اوضاع و احوال این روزهای یوبیسافت است که راستش را بخواهید به هیچ عنوان خوب نیست. شکست این بازی میتواند شروعی بر خرد شدن یوبیسافت دوست داشتنی و نوستالژیکمان باشد و در مقابل پیروزی این بازی میتواند شروع دورانی جدید برای آن باشد. بگذارید رو راست باشم، مسیر پیش روی Assassin’s Creed: Shadows با وجود عنوانی به نام Ghost of Tsushima بسیار دشوار و حیاتی است و اگر توسعه دهندگان و به عبارت بهتر مدیران یوبیسافت نتوانند یا نخواهند تغییرات بنیادین در ساختار این بازی ایجاد کنند شاید این آخرین فرصت آنها باشد. اما هر چه که هست تمام این پارامترها و صد البته انتظاراتی که از نمایشها و اطلاعات منتشر شده در بین هواداران ایجاد شده است، باعث میشود که بازی Assassin’s Creed: Shadows را با اقتدار در لیست مورد انتظارترین عنوانی سال 2025 ببینیم.
DOOM: The Dark Ages
پس از تجربه DOOM: Eternal تصور کردن گیمپلی و سیستمی درهمتندیده و هیجانانگیزتر برای یک شوتر اول شخص کلاسیک بسیار سخت شد و خیلی از طرفداران بر این عقیده بودند که id Software هر چه در توان داشت را در این عنوان به معرض نمایش گذاشت. اما با معرفی بازی DOOM: The Dark Ages دوباره خون در رگهای این سبک جاری شد و خندهای شیطانی اما لرزان از اعماق جهنم، Doom Slayer را فرا خواند تا دست به سلاح شود و ماشین کشتار خود را در دوران تاریک جنگ خدایان و جهنمیان به راه بیاندازد.
DOOM: The Dark Ages مقدمهای بر دو نسخه اخیر این سری است و در یک فضای قرونوسطایی، به ریشههای این داستان حماسی بازمیگردد. در نقطه داستانی هیجانانگیزی که در آن DOOM Slayer به ابزاری کشنده برای خدایان و پادشاهان در مقابل ارتش جهنمیان بدل میشود. بنابراین میتوانیم انتظار داشته باشیم که برخلاف DOOM 2016 و DOOM Eternal که او مستقل عمل میکرد، حالا با حمایت دیگر افراد قدرتمند، ابزار جنگی بیشتری در اختیار داشته باشد و به طور متمرکزتری روی نابودی دشمنان تمرکز کند. این را میتوانیم در تریلر معرفی بازی نیز مشاهده کنیم که Slayer سوار بر اژدها به جنگ دشمنان میرود یا از رباتهای عظیمالجثه برای درگیری با تایتانها استفاده میکند. در واقع انتظار میرود در طول بازی وارد جنگهایی با مقیاس فوقالعاده بزرگ شویم. همان جنگهایی که در DOOM Eternal بقایای آن را در محیطها مشاهده میکردیم و در مورد آنها خیالپردازی میکردیم.
در عین حفظ سرعت مبارزات، گیمپلی به نظر میرسد وسعت بیشتری پیدا کرده است و به لطف ابزار جدید از جمله سپر قابل پرتاب، میتوان تعداد بیشتری از دشمنان را با ضربات از راه دور از پای درآورد و درگیریها پرتعدادتر شدهاند. اسلحههای جدید از جمله نابودگر جذابی که گلولههایش تکههای جمجمه جهنمیان است، از نظر ظاهری بسیار درگیرکننده به نظر میرسند و جایگزین شدن یک گرز کشنده به جای شمشیر درخشان DOOM Slayer، حال و هوای قرون وسطایی را به داخل گیمپلی نیز کشانده است.
موسیقی نقشی کلیدی در عناوین DOOM دارد و حالا که دیگر Mick Gordon به دلیل اختلافاتش با Bethesda همکاری نمیکند، میتوانیم انتظار صدای جدیدی برای این سری باشیم. با اینکه این تغییر تردیدهایی را به همراه دارد اما میتواند فرصتی طلایی برای به کارگیری استعدادهای جوانتر باشد و به The Dark Ages هویت متفاوتی بدهد که در کنار باستانیتر شدن حال و هوای محیطها، میتواند به نقطه عطف این عنوان تبدیل شود و آن را در انتهای 2025 در بین عناوین برتر سال جای دهد.
Ghost of Yōtei
Ghost of Tsushima شخصیتی بهیادماندنی به نام Jin Sakai را وارد دنیای بازیها کرد اما در نهایت محور اصلی بازی، خود جزیره Tsushima است. با معرفی بازی Ghost of Yōtei بسیاری از گیمرها سراسیمه به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر از شخصیت جدید سری به نام Atsu بودند اما به نظر میرسد Atsu نیز به عنوان قهرمان تازهوارد سری، در مقابل کوه استوار Yōtei صرفا یک مهره است تا بازی بتواند به طور موثری داستان زندگی مردم پیرامون این کوه را شرح دهد. کوهی که در شهر هوکایدو ژاپن قرار دارد و این روزها با اینکه در مقابل دیگر کوههای مشهور دیگر ژاپن از جمله Fuji بازدیدکننده و تحسینکننده بسیاری ندارد و ارتفاعش نیز بسیار کوتاهتر است اما Yōtei صبور است. بالاخره زمان عرضه سر میرسد و وقتی میلیونها نفر در دامنههای زیبایش به کاوش بپردازند، در برفهایش قدم بگذارند و میان برگهای درختانش دوئل کنند، اسمش بر سر زبانها خواهد افتاد و حتی از برادران بلندقد خود نیز مشهورتر خواهد شد. همانگونه که بزرگترین دستاورد نسخه قبلی در زندگی واقعی انسانها، رونق یافتن گردشگری در جزیره Tsushima به عنوان هدیهای به ساکنانش بود.
استدیوی Suckerpunch در نسخه قبلی کاری فوقالعاده انجام داد تا محیط و اتمسفر، فراتر از هر عنصر دیگری مخاطبان را به تحسین وادارد. طوری که ساعتها عکاسی در بازی، حس سکون در آن محیطهای رنگانگ و دنبال کردن روباهها، بر حس فوریت ماموریتهای بازی چیره شد. اما Suckerpunch میتواند با Ghost of Yōtei با حفظ زیباییهایی گشتوگذار، چینش دشمنان در محیط، طراحی مراحل کمپها و روند روایت را بهبود ببخشد تا مجموعهای کاملتر ارائه کند. قهرمان و محیط جدید این فرصت را میدهد که شاهد بهبودهای ساختاری بسیاری شویم.
به لطف حس فوقالعاده برخورد شمشیرها، تکنیکهای مبارزه مجذوبکننده و پاشیدگی خون دشمنان به شکلی خیره کننده، سامورایی بودن در Ghost of Tushima بسیار دلنشینتر از روش مبارزه به عنوان یک “شبه” بود. حالا Ghost of Yōtei میتواند بیشتر به عنوانش وفادار باشد و با ابزار و سیستمهای جدید، شبه بودن را نیز به اندازه سامورایی بودن برای مخاطبان جذاب کند.
همانطور که در تریلر معرفی بازی نیز دیدیم، به نظر میرسد عنصر اصلی “باد”، نقش کلیدی خود را در این نسخه نیز حفظ کرده است و همراهی با آن، مخاطبان را به مقصد خواهد رساند. اما علاوه بر آن، میتوان انتظار داشت حیوانات در بازی نقش کلیدیتری را ایفا کنند و در کنار باد، برگها و شمشیرها، یک عنصر همیشگی و بهیادماندنی دیگر به بازی اعطا کنند. هر چقدر بازی Ghost of Yōtei بتواند خود را از جهانبازهای معمول و اشباعشده این روزها دور کند و از عناصر نوآورانه برای هدایت مخاطبان و داستانسرایی استفاده کند، موفقتر خواهد بود. ما همه تشنه نوآوری و تازگی در عناوین جهانباز هستیم و همین دلیل کافی است تا امیدوار باشیم Ghost of Yōtei نجاتبخش باشد.
Metroid Prime 4: Beyond
سال 2025 با وعدههای هیجانانگیز در دنیای بازیهای ویدیویی همراه است و یکی از مورد انتظارترین عناوین آن، نسخه جدید متروید با نام « بازی Metroid Prime 4: Beyond » به حساب میآید. نینتندو در سال 2002 با بازی متروید پرایم بر روی کنسول GameCube یک اثر اول شخص بسیار خوش ساخت به وجود آورد که توانست استانداردهای جدیدی را نیز در حوزه خود تعریف کند. این موضوع باعث شد اولین قهرمان زن بازیهای ویدئویی، ساموس آرون بیش از پیش شناخته شود و به نمادی برای این صنعت تبدیل شد.
با معرفی کنسول سوییچ و عرضه آن در سال 2017، نینتندو تنها با تبلیغی چندثانیه ای که شامل لوگو متروید پرایم 4 میشود، این بازی را معرفی کرد؛ اما از آن زمان در سکوت خبری کامل فرو رفت. متاسفانه، فرآیند توسعهی بازی با چالشهای زیادی همراه بود. به گونهای که در سال 2019، نینتندو اعلام کرد که توسعه بازی از ابتدا آغاز شده و این وظیفه را به Retro Studios، سپرده است. این خبر با وجود ناراحت کردن طرفداران نور امیدی جدید را نیز برای آنها به وجود آورد که بازی با کیفیت بسیار بالاتر به دست آنها خواهد رسید؛ زیرا استودیو رترو سازنده اصلی این مجموعه به حساب میآید.
سکوت خبری نینتندو تا سال 2024 ادامه داشت و در نهایت یک تریلر بسیار کوتاه از بازی منتشر شد. طرفداران انتظار دارند متروید پرایم 4 همچنان هویت کلاسیک خود را حفظ کند و در عین حال از فناوریهای مدرن برای بهبود تجربهی گیمپلی استفاده نماید. گرافیک بهبود یافته، طراحی محیطهای خلاقانه، و گیمپلی روان از جمله مواردی هستند که میتوانند تجربهای تازه و هیجانانگیز برای بازیکنان فراهم کنند. همچنین، داستانی جذاب و عمیق که به کاوش شخصیت ساموس آران و دنیای پیرامونش بپردازد، از دیگر انتظارات مهم است. با توجه به همان تریلر کوتاه به نظر میرسد بسیاری از این انتظارات برآورده شده است.
با توجه به طولانی شدن زمان توسعه و نزدیک بودن به زمان معرفی Nintendo Switch 2 بسیاری از تحلیلگران و گیمرها انتظار دارند اثر مورد بحث میان نسلی باشد. به عبارتی دیگر دقیقا به سرنوشت The Legend of Zelda: Breath of the Wild در زمان عرضه سوییچ دچار شود. اگر این موضوع حقیقت پیدا کند با اثر از نینتندو روبه رو خواهیم که برای اولین بار از ویژگیهایی مانند ردیابی پرتو (ray tracing) پشتیبانی خواهد کرد.
متروید پرایم 4 نه تنها برای طرفداران سری بلکه برای صنعت بازیهای ویدیویی نیز اهمیت ویژهای دارد. این بازی میتواند بار دیگر استانداردهای جدیدی را برای بازیهای اولشخص و ماجراجویی تعریف کند و نشان دهد که چگونه میتوان ترکیبی از نوستالژی و نوآوری را به شکلی هنرمندانه ارائه داد. همان کاری که نینتندو تقریباً با هر نسخه از آثار اصلی خود انجام میدهد.
در نهایت، متروید پرایم 4 به عنوان یکی از برجستهترین بازیهای سال 2025، فرصت خوبی برای بازیکنان است تا در دنیایی علمی-تخیلی غرق شوند و ماجراجویی بینظیری را تجربه کنند. حال، تنها کاری که باقی میماند، انتظار برای روزی است که بتوانیم این شاهکار مورد انتظار را تجربه کنیم.
Metal Gear Solid Δ: Snake Eater
بازسازی شده و در سال پیش رو منتشر شود. بازیهای مختلفی هستند که در چندین سال گذشته ریمیک شده و به موفقیت نیز رسیدهاند، اما در مورد بازی مورد بحث ما یک تفاوت بزرگ وجود دارد که ربطی به موفقیت و شکست آن ندارد. متال گیر اثری است که به شدت به سازنده اصلی خود یعنی استاد کوجیما وابسته است. ریمیک این بازی به مانند این است که فرزندی از آغوش مادرش گرفته و به یک سرپرست دیگری سپرده میشود. البته که این فرزند دیگر بزرگ شده است اما فرزند هرچقدر که پا به سن گذاشته باشد بازهم به مادر نیازمند است. سری بازیهای متالگیر و بهخصوص قسمت سوم با نمره و متا شرح و توصیف نمیشوند، نیازی به جایزه و مدال ندارند، سمفونی نابی از داستانسرایی و شخصیت پردازی هستند که هیچکسی جز کوجیما نمیتواند این سمفونی را بسراید و لذا در اثر پیش رو خیلی از ما به عنوان طرفدار این اثر راضی بودیم و هستیم و به این امر واقف هستیم که متالگیر بدون حضور کوجیما نیازی به بازسازی ندارد و در غیر این صورت اثر نهایی حتما رنگ و بوی آن متالگیر واقعی را نخواهد داشت و همانطور که در آخرین قسمت از این مجموعه یعنی Metal Gear Solid V تغییرات را در آن به وضوح مشاهده کردیم و بازی با تمام افتخار و کیفیتی که داشت هیچ رنگ و بویی از یک متالگیر کلاسیک را نداشت. با این وجود وقتی به روزهای سپری شده و عمر پرپر شده خود نگاهی میکنیم و امیدی به همکاری دوباره کوجیما و کونامی نمیبینیم، به عنوان یک طرفدار تنها خواستهای که از تیم Virtuos داریم این است که متالگیر 3 را به شکلی بازسازی کنند که نسل جدید بتوانند (حتی خیلی اندک) آن حس و ادراکی که ما بعد از سکانس پایانی و بعد از آن دشت گلها به آن رسیدیم را به مخاطب منتقل کنند. متالگیرها نیازی به بازسازی ندارند و به نقل از رییس بزرگ BigBoss دنیا بدون حضور اسنیکها به مکان بهتری تبدیل خواهد شد.
Avowed
بازی Avowed به خاطر مجموعهای از دلایل است که در این لیست قرار گرفته است. در قدم اول استودیوی سازنده آن یعنی Obsidian است که نیازی به معرفی ندارد. با وجود تغییرات زیادی که در تیم مدیریتی این استودیوی شکل گرفته است اما هنوز هم این استودیو قابل اطمینان است به شکلی که به راحتی میتوانیم امدیوار باشیم که با یک اثر خوب و موفقی طرف هستیم. اما دلیل دوم حواشی عجیب و خاصی است که پشت این بازی وجود داشتند و درگیریهای لفظی و متعددی که بین کارگردان این بازی و آقای ایلان ماسک صورت گرفته است. تحلیل موضوع بحث بین این دو نفر و تاثیر آن در رسانه در حوصله این بحث نیست اما همین اتفاق باعث شد که Avowed تا مدتها بر سر زبانها بیوفتد و البته به ما خاطر نشان کرد که داستانی که امروز در دنیا گریبان خیلی از افراد و تشکلهای مختلف را گرفته است، این بار یقه Avowed را گرفته است و باید منتظر باشیم تا ببینیم اثر این اتفاق و این موضوع به چه شکلی روی بازی خودش را نشان خواهد داد. اما اگر این حواشی را کنار بگذاریم و به موضوع اصلی یعنی بازی بپردازیم و با توجه به اندکم پیشنمایشها و اطالعاتی که از بازی درز کرده است میتوانیم امیدوار باشیم که آبسیدان یکبار دیگر موفق شده است تا یک اثر در خور توجه و موفق را برای ما تدارک ببیند. کیفیت بصری مناسب و مهمتر از همه داستان و اثرگذاری مسائل داستانی در یک بازی نقشافرینی از جمله مشخصههایی است که به ما کمک کرده تا بتوانیم به راحتی Avowed را در لیست بازیهای مورد انتظار خود قرار بدهیم.
Death Stranding 2: One The Beach
دنباله مستقیم نسخه قبلی، قرار است همچون بازی اول حسابی گرد و خاک به پا کند. عنوانی که مخاطبانش حد وسطی برای آن قائل نیستند؛ یا آن را میپرستند یا به شدت از آن تنفر دارند!
سم پورتر بریجز (با نقشآفرینی نورمن ریداس)، بار دیگر بازگشته است. آنچه از نمایشهای بازی به دست میآید این است که آن حس وارستگی نسخه اول، همچنان حفظ شده است و طرفدارن نسخه اول میتوانند انتظار سفری عجیب و غریب و به یاد ماندنی در ذهن کوجیما را داشته باشند.
اساسا اما آنچه دث استرندینگ را متمایز میسازد، ترکیب بیبدیل روایت، گیمپلی و زیبایی بصری است. گرچه احتمالا مکانیکهای نسخه اول همچنان در هسته اصلی گیمپلی این نسخه نیز جای خواهند داشت، اما کوجیما نشان داده که به تکرار صرف بسنده نمیکند. انتظار میرود Death Stranding 2 با افزودن نوآوری و چالشهای بیشتر، تعاملات پیچیدهتر و مکانیکهای تازهتر، تجربهای خلق کند که به مراتب از نسخه اول سرگرمکنندهتر و جذاب تر باشد. موتور بازسازی Decima بار دیگر توانایی خود را در خلق و به رخ کشیدن نمایش جهانهای زیبا و طراحیهای رئالیستی (همچون نسخه اول) به رخ میکشد. و قرار است حسابی چشمانمان از تماشای آنها ارضاء شود. Death Stranding 2 یک عنوان ساده و نرمال نیست؛ بلکه دعوتی است برای علاقمندان بازیهای رایانهای به یک سفر احساسی، فلسفی و پر از ناشناختهها. سفری که امیدواریم به جنبههای سرگرمکنندگی یک بازی، بیش از نسخه اول اهمیت دهد تا بتوان طیف گسترده تری را خشنود کند. هر چه که هست، بدون شک بازی Death Stranding 2 همچون ستاره درخشان در آسمان پرستاره بازیهای 2025 میدرخشد و از همین الان در لیست آرزوهای خیلیها جا خوش کرده است.
Crimson Desert
ساختهی استودیو Pearl Abyss، یکی از برجستهترین و مورد انتظار ترین بازیهای 2025 به شمار میرود؛ عنوانی که در نمایشها بسیار عظیم، متنوع و بلندپروازانه به نظر میرسد. داستان بازی همچنان در سرزمین Pywel رخ میدهد؛ عنوانی که در ابتدا قرار بود به عنوان پیشدرآمدی برای بازی Black Desert Online باشد اما در چرخشی ناگهانی، بدل به عنوانی اکشن – نقش آفرینی و تک نفره شد که در نگاه اول بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد.
در نمایشهای بازی، دنیای بازی Crimson Desert با جزئیاتی بینظیر و خوش رنگ و لعاب طراحی شده است؛ از شهرهای شلوغ گرفته تا دشتهای خالی و قلعههای باستانی، دهکده ها و مناظر فوق العاده آن حسابی مخاطبان و خورههای سبک نقشآفرینی عظیم و حماسی را قلقلک میدهد که صد ها ساعت را در خود مشغول و غرق کند. تیم Pearl Abyss با استفاده از تجربهشان در خلق Black Desert Online، این بار دنیایی غنیتر و زندهتر ارائه دادهاند که یکی از لازمههای اساسی سبک RPG به شمار میرود.
مبارزات بازی ترکیبی از سرعت، تاکتیک و خشونت بالا است و فوقالعده متنوع و عظیم جلوه میکند. بازیکنان میتوانند از انواع سلاحها و حرکات پارکور برای مقابله با دشمنان استفاده کنند. به پرواز در آیند و با اسب در سرزمین پایول پیمایش کنند. به طور کلی «صحرای خونین» ترکیبی جذاب از چند عنوان محبوب و پرطفدار مثل اساسینز کرید، اسکایریم و ویچر 3 است که به نظر میرسد در ماه های پایاینی 2025 حسابی چشمانتظار داشته باشد. شعار بازی نیز بسیار زیبا است، حماسهای مکتوب با خون…
Borderlands 4
اگه گیمر باشی، احتمالاً میدونی که سری Borderlands همیشه یه چیزی فراتر از یه بازی ساده بوده؛ یه ترکیب خاص از دیوونگی، طنز، و اکشن خالص که هیچوقت خستهکننده نشده. حالا تصور کن، همه اون چیزای باحال که تو نسخههای قبلی عاشقشون بودیم، قراره توی Borderlands 4 چند برابر بشن. یه دنیای جدید، یه داستان تازه و البته کلی اسلحه که هر کدومشون یه داستان برای خودشون دارن.
Gearbox این بار قول داده که مرزهای دیوونگی رو جابهجا کنه. از همین الان میگن که با دنیایی روبهرو میشیم که از همیشه بزرگتره، پر از مأموریتهایی که میتونه ساعتها سرگرممون کنه. تازه، شخصیتهای قدیمی هم دوباره میان توی بازی، ولی این بار کلی چهره جدید هم به تیم اضافه میشن. خودتو آماده کن برای آشنا شدن با Vault Hunterهایی که هر کدوم یه ماجرای خاص دارن و قراره قصههای زیادی توی این دنیا بسازن.
اما بذار درباره اسلحهها حرف بزنیم. اگه از Borderlands چیزی یادت باشه، میدونی که این بازی توی طراحی اسلحهها شاهکاره. حالا تصور کن نسخه جدید قراره حتی این استانداردها رو هم ارتقا بده. اسلحههایی که فقط برای شلیک نیستن؛ هر کدوم یه ویژگی عجیبوغریب دارن که مغزتو میتُرکونه. و حالا مهمتر از همه، اون حس کشف و غارت که همیشه روح Borderlands بوده. این حس رو یادته؟ وقتی یه اسلحه نایاب پیدا میکردی و حس میکردی دنیا مال توئه؟ بازی Borderlands 4 قراره این حس رو دوباره زنده کنه، ولی این بار بزرگتر، بهتر و دیوونهتر از همیشه.
پس اگه دنبال یه ماجراجویی خفن، پر از انفجار و خندهای، Borderlands 4 منتظرته. آماده شو، رفیق!
Kingdom Come: Deliverance II
اگه تجربه نسخه اول Kingdom Come: Deliverance رو داشته باشی، احتمالاً هنوزم یاد اون حس غرق شدن تو دنیای واقعی و بیرحم قرون وسطی تو ذهنت زندهست. خب، خبر خوب اینه که نسخه دوم، یعنی Kingdom Come 2 قراره همه چیز رو حتی واقعیتر، جذابتر و بزرگتر از قبل کنه.
استودیو Warhorse Games این بار تصمیم گرفته داستان هنری، اون پسر آهنگر معمولی که تبدیل به یه قهرمان واقعی شد، رو ادامه بده. اما این بار با نقشهای گستردهتر، شخصیتهای پیچیدهتر و دنیایی پر از انتخابهای اخلاقی که سرنوشتت رو شکل میدن. از همین الان باید خودتو آماده کنی برای یه ماجراجویی که هر تصمیم کوچیکی که میگیری میتونه عواقب بزرگی داشته باشه.
یکی از جذابترین بخشهای نسخه اول، شبیهسازی فوقالعاده دقیق محیط قرون وسطایی بود؛ از قلعههای باشکوه گرفته تا دهکدههای کوچیک و زندگی روزمره مردم. حالا تصور کن نسخه دوم قراره همین جهان رو با جزئیات بیشتری بسازه. آبوهوای پویا، روابط پیچیدهتر بین شخصیتها و داستانی که حتی بیشتر از قبل تو رو درگیر خودش میکنه.
مبارزات هم قراره از همیشه بهتر باشن. سیستم مبارزه Kingdom Come همیشه یه چالش جذاب بوده، اما حالا Warhorse قول داده که مکانیکهای جدیدی اضافه کنه تا تجربه جنگهای قرون وسطایی رو به سطحی جدید ببره. دیگه خبری از “فقط دکمه زدن” نیست؛ باید فکر کنی، استراتژی داشته باشی و هر ضربه رو حسابشده وارد کنی.
پس اگه مثل من عاشق داستانهای تاریخی، ماجراجوییهای واقعی و یه تجربه گیمینگ متفاوتی، Kingdom Come 2 یه چیزی بیشتر از یه بازیه؛ این یه بلیط سفر به گذشتهست. آماده شو تا دوباره شمشیرت رو تیز کنی و وارد دنیای پر از خطر و افتخار قرون وسطی بشی!