مایکروسافت استودیوهای سازنده Redfall و Hi-Fi Rush را به‌همراه دیگر استودیوها تعطیل کرد

مایکروسافت استودیوهای سازنده Redfall و Hi-Fi Rush را به‌همراه دیگر استودیوها تعطیل کرد

رسانه IGN تایید می‌کند که شرکت مایکروسافت (Microsoft) چند استودیوی بتسدا را که شامل سازنده بازی Redfall، استودیوی Arkane Austin و سازنده بازی‌های Hi-Fi Rush و The Evil Within، استودیوی Tango Gameworks و دیگر استودیوها می‌شود را تعطیل کرده است.

استودیوی Alpha Dog Studios، سازنده بازی موبایلی Mighty Doom نیز تعطیل خواهد شد. استودیوی Roundhouse Games توسط سازنده The Elder Scrolls Online، یعنی Zenimax Online Studios جذب می‌شود. مایکروسافت که اکنون بیش از سه تریلیون دلار ارزش دارد، اعلام نکرده است که چه تعداد کارمند شغل خود را از دست می‌دهند. رسانه IGN از بتسدا و مایکروسافت خواستار یک توضیح شده است و مایکروسافت از ارائه اطلاعات بیش‌تر به این رسانه خودداری کرد.

بازی خون‌آشامی فاجعه‌بار Redfall دیگر به‌روز‌رسانی‌های وعده‌داده‌شده را دریافت نخواهد کرد؛ چراکه مایکروسافت همه توسعه‌های مربوط به آن را لغو کرده است. این شرکت گفت که Redfall همچنان به‌صورت آنلاین قابل‌بازی خواهد بود و به کسانی که بسته الحاقی The Hero را خریداری کردند، یک پیشنهاد «جبرانی» می‌دهد.

استودیوی Arkane Lyon که درحال توسعه بازی Marvel’s Blade است، از این اتفاق جان سالم به در می‌برد. استودیوهایی مانند Bethesda Game Studios (سازنده عناوینی چون The Elder Scrolls ،Fallout و Starfield)، Machine Games (درحال توسعه بازی Indiana Jones and The Great Circle) هم تحث تاثیر این تعطیلی‌ها قرار نمی‌گیرند. استودیوی سازنده مجموعه بازی Doom، یعنی id Software نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

در ایمیلی که رییس استودیوهای ایکس‌باکس، مت بوتی (Matt Booty) به کارمندان فرستاده شده، مایکروسافت علت این تعطیلی‌ها و کاهش‌ها را اولویت‌بندی مجدد عناوین و منابع می‌داند. این ایمیل که توسط IGN تایید شده است را در ادامه می‌خوانید:

امروز من تغییراتی را که درحال اعمال روی Bethesda و تیم‌های ZeniMax هستیم، به‌اشتراک می‌گذارم. این تغییرات روی در اولویت قراردادن عناوین تاثیرگذار و سرمایه‌گذاری بیش‌تر در بازی‌های بلاک‌باستری بتسدا و جهان‌های محبوب آن است که شما در طول دهه‌های بسیار پرورش داده‌اید‌.

برای تمرکز روی این فرنچایزها و سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه مجموعه‌های تازه ملزم این است تا ما موقعیت‌هایی که باعث موفقیت در تجارت می‌شوند را تشخیص دهیم. این اولویت‌بندی مجدد عناوین و منابع بدان معناست که چند تیم به استودیوهای دیگر ملحق می‌شوند و برخی از همکاران ما را ترک خواهند کرد.

تغییراتی که اعمال می‌شوند از این قرار هستند:

استودیوی Arkane Austin. این استودیو تعطیل خواهد شد و برخی از اعضای آن به استودیوهای دیگر ملحق می‌شوند تا روی پروژه‌های مختلف بتسدا کار کنند. استودیوی Arkane Austin سابقه‌ای در ساخت بازی‌های تاثیرگذار و خلاقانه دارد و دودمانی است که باید همه به آن افتخار کنند. به‌روز‌رسانی پیشین بازی Redfall آخرین به‌روز‌رسانی آن خواهد بود؛ چراکه ما همه چیزهای درحال توسعه آن را لغو کردیم. این بازی و سرورهای آن همچنان برای پلیرها آنلاین خواهند ماند تا لذت ببرند و ما پیشنهادهای جبرانی برای کسانی که بسته الحاقی The Hero را خریداری کردند ارائه خواهیم داد.

استودیوی Alpha Dog Studios. این استودیو نیز تعطیل خواهد شد‌. ما از خلاقیت تیم در ارائه Doom به پلیرهای تازه متشکریم. پشتیبانی از بازی Mighty Doom در روز 7 اوت قطع خواهد شد و ما توانایی هرگونه خرید درون‌برنامه‌ای را برای پلیرها خاموش می‌کنیم.

استودیوی Tango Gameworks. این استودیو نیز تعطیل می‌شود. ما از کمک آن‌ها به بتسدا و پلیرهای سرتاسر جهان سپاس‌گزاریم. بازی Hi-Fu Rush همچنان برای پلتفرم‌های حال حاضر برای پلیرها در دسترس می‌ماند.

استودیوی Roundhouse Games. تیم داخل استودیوی Roundhouse Games به ZeniMax Online Studios ملحق خواهند شد. استودیوی Roundhouse نقشی کلیدی در بسیاری از بازی‌های اخیر ما ایفا کرده است و آوردن آن‌ها برای کار روی Elder Scrolls Online به ZOS بدان معناست که می‌توانیم حتی بیش‌تر از پیش دنیایی را رشد دهیم که میلیون‌ها پلیر آن را خانه خطاب می‌کنند.

به‌منظور سرمایه‌گذاری عمیق‌تر در عناوین خود و آی‌پی تازه، با این یکپارچی تعداد کمی از تیم‌های بخش نشر و همکاری بتسدا نیز حذف خواهند شد‌.

آن‌هایی که نقششان تحث تاثیر قرار گرفته را می‌توان امروز مشاهده کرد و ما می‌خواهیم که با همکاران رفتنی خود با احترام و شفقت رفتار کنید‌ ما پشتیلانی کامل خود را به کسانی که تحث تاثیر اعلامیه‌های امروز قرار گرفت‌اند، ارائه می‌دهیم؛ مانند مزایای پایان کاری.

این تغییرات بازتابخلاقیت و مهارت افراد بااستعداد درون تیم‌ها یا ریسک‌هایی که برای امتحان چیزهای تازه کردند نیست. اعتراف می‌کنم که این تغییرات برای تیم‌های گوناگون پشتیبانی در ZeniMax و Bethesda که بازی‌های ما را به بازار می‌آوردند، آزاردهنده است. ما این تصمیمات سخت را به‌منظور ایجاد ظرفیت بیش‌تر برای سرمایه‌گذاری در دیگر پروژه‌های خود و تمرکز بر اولویت بازی‌ها می‌گیریم.

بتسدا یکی از ستون‌های اصلی ایکس‌باکس با مجموعه‌ای قوی از عناوین و جامعه‌ای درحال رشد می‌ماند. زمانی که به آینده نگاه می‌کنیم، بازی‌های شگفت‌انگیزی را می‌بینیم. در سال 2024 به‌تنهایی ما Indiana Jones and The Great Circle، Fallout 76 Skyline Valley، Starfield Shattered Space و Golden Road را از Elder Scrolls Online داریم. همان‌طور که ما نقشه‌ها و منابع خود را به بهترین شکل در این صنعت چالش‌برانگیز و درحال تغییر تنظیم می‌کنیم، تیم‌های ما در استودیوهای machine Games، id Software، Bethesda Game Studios، ZeniMax Online، Arkane Lyon و تیم‌های نشر و همکاری بتسدا ساخت آی‌پی‌های تازه، امتحان ایده‌های تازه بازی و گسترش‌دادن فرنچایزهای حاضر مشغول خواهند شد.

اعلامیه مایکروسافت راجع به تعدیل‌ نیرو در بتسدا سه ماه پس از اعلام این شرکت از برنامه اخراج 1900 نفر از کارکنان بخش گیمینگ خود و در میان موفقیت سریال Fallout آمده است. تعطیلی استودیوی Tango Gameworks تنها یک سال پس از عرضه بازی Hi-Fi Rush اتفاق می‌افتد، عنوانی که بیش‌تر مردم آن را یکی از بهترین بازی‌های ایکس‌باکس در سال‌های اخیر می‌پندارند. در آوریل سال 2023، آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، معاون رییس بخش مارکتینگ ایکس‌باکس، به این نگرانی پرداخت که عنوان Hi-Fi Rush نتوانسته تا به مقدار فروش هدف برسد و بازی را یک «موفقیت عظیم برای ما و پلیرها در همه اندازه‌ها و انتظارات» خواند گرینبرگ ادامه داد «ما بسیار از کار Tango Gameworks با این عرضه سورپرایزکننده خوشحالیم.» بازی Hi-Fi Rush روی کنسول پلی‌استیشن 5 به‌عنوان بخشی از برنامه چندپلتفرمی مایکروسافت در ماه مارس عرضه شد.

در چند توییت، رییس استودیوی Arkane Lyon، یعنی Dinga Bakaba راجع به این تغییرات انتقاد کرد و آن‌ها را «کاملاً افتضاح» خواند. او گفت: «به هر مدیرعاملی که این را می‌خواند، یک یادآوری صمیمانه کنم که بازی‌های ویدیویی یک صنعت سرگرمی و فرهنگی است و کار شما به‌عنوان یک سازمان این است که از هنرمندان خود محافظت و به‌ آن‌ها کمک کنید که برای شما ارزش بسازند.»

او ادامه داد: «ما را قاطی بازی تب طلا نکنید، از ما به‌عنوان وسیله برای محاسبات اشتباه و نقاط کور استفاده نکنید، محل‌های کاری ما را تبدیل به جنگل‌های داروینیستی نکنید. شما می‌گویید که ما شما را بابت توسعه یک بازی خوب مفتخر می‌سازیم. ما را مفتخر بسازید وقتی شرایط سخت است. می‌دانیم که می‌توانید، ما این را قبلاً دیده‌ایم.»

«هم‌اکنون تیم‌های بزرگ جلوی چشمان ما منحل می‌شوند و این بسیار ضد حال است. استودیوی Lyon از این موضوع در امان است، اما خواهش می‌کنم راجع به این موضوع باتدبیر و اهل تمیز باشید و به صدای کسانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند احترام بگذارید و بگذارید شنیده شوند، این داستان آن‌هاست، احساس آن‌هاست تا بروز دهند.»

«قسم می‌خورم اگر باری دیگر عبارت طلسم Imemersive Sim را از جامعه پلیرها، به‌خصوص یک همکار بشنوم… خواهش می‌کنم. بیایید راجع به مشکلات واقعی به‌جای تکرار اضطرابات غیرمنطقی گذشته حرف بزنیم.»

تعدیل‌های نیرو در صنعت سر به فلک کشیده است و چند استودیوی بزرگ اخراجی‌های مختلف داشته یا تعطیل شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین ترند‌های درحال جریان سال 2023 تعدیل‌های نیروی عظیم بود و تا سال 2024 ادامه داشته‌اند. درحالی که دانستن ارقام دقیق کار سختی است، اما محاسبات حاکی از اخراج ده هزار نفر یا حتی بیش‌تر از کارکنان صنعت بازی در سال گذشته می‌دهند. رای‌گیری اخیر رسانه GDC از توسعه‌دهندگان نشان می‌داد که یک‌سوم سازندگان توسط تعدیل‌های نیروی سال گذشنه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند؛ یا آن را مستقیماً تجربه کردند یا جلوی چشمان خودشان شاهد این اتفاق در شرکت خود بودند.


نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ نظرات خود را با کریتیک‌لنز به‌اشتراک بگذارید.

منبع: IGN

به این نوشته امتیاز بدهید