ماریو یا به قول بیشتر گیمرهای ایرانی قدیمی قارچ خور از زمان اولین حضورش در بازیهای ویدئویی به یکی از اصلیترین نمادهای شرکت نینتندو تبدیل شد. نینتندو به لطف ماریو موفقیتهای بسیاری را به دست آورد تا جایی که حجم زیادی از استانداردهای امروز در صنعت گیم، اولین بار به واسطه ماریو به وجود آمدند. همچنین نینتندو به دفعات نشان داده با وجود استفاده از یک شخصیت ثابت و تبدیل آن به نماد و برندی برای خود، همواره خلاقیت را حفظ کرده است. فرقی نمیکند ماریو در یک رقابت کارتینگ باشد، فوتبال بازی کند، به جنگ دشمن همیشگی خود باوزر برود یا نقشی دیگر ایفا نماید. در هر صورت همواره این تنوع حفظ شده است. نینتندو مدتی قبل در یکی از دایرکتهای خود نسخه جدیدی از این بازی با نام «ماریو و لوییجی: برادری» (Mario and Luigi: Brothership) را معرفی کرد. این بازی در سبک نقشآفرینی نوبتی در حال ساخت بوده و جدیدترین نسخه از مجموعه Mario RPG/Mario and Luigi به حساب میآید. اثر پیش رو قرار است در تاریخ 14 نوامبر 2024 (24 آبان 1403) به صورت انحصاری برای نینتندو سوییچ به بازار عرضه شود.
در ادامه با کریتیک لنز و ویدئو تحلیل نکات تریلرهای بازی Mario and Luigi: Brothership همراه ما باشید.
قدرت برادری
بازنشستگی Starlow
اگر از طرفداران سری ماریو و مخصوصاً Mario and Luigi باشید، به طور حتم استارلو (Starlow) را میشناسید. استارلو در نسخههای نقشآفرینی ماریو یک شخصیت بانمک تکرار شونده است که حکم راهنما را ایفا میکند. همچنین وظیفه ارائه قدرتهای جدید، آموزش یا حمل آیتمها را بر عهده دارد؛ اما با توجه به تریلر منتشر شده به نظر نمیرسد که این شخصیت نقشی در عنوان Mario and Luigi: Brothership داشته باشد. در واقع در هیچ نقطهای از تریلر این شخصیت دیده نمیشود؛ بلکه به جای آن یک موجود شبه خوک بالدار (قطعاً خوک نیست) به نام اسناتلت (Snoutlet) این وظیفه را بر عهده دارد. اسناتلت در سراسر تریلر و حتی در تصویر روی جلد بازی نیز حضور دارد که نشان از ایفای نقش کلیدی آن در بازی میدهد.
شخصیت Connie
یکی دیگر از شخصیتهایی که در تریلر به وفور دیده میشود و به نظر میآید در کنار اسناتلت نقش همراه را ایفا میکند کانی (Connie) نام دارد. همچنین به نظر میرسد کانی شخصیتی باشد که وظیفه انتقال شما به جزیرههای مختلف را بر عهده دارد؛ زیرا در تریلر در کنار توپهای جنگی روی یک کشتی دیده میشود.
تم الکترونیکی
با کمی دقت در تریلر خواهید دید که تم اصلی بازی Mario & Luigi: Brothership روی الکتریسیته و تجهیزات برقی تمرکز دارد. تا جایی که کانی و اسناتلت شباهت انکار ناپذیری به دوشاخه و پریز برق دارند. برای مثال زمانی که کانی چشمهای خود را بسته و دهانش را باز میکند؛ به طور کامل شبیه به نوعی از پریزهای برق میشود. همچنین تعدادی از دشمنها با الگوبرداری از انواع پورتها، سیم و دیگر لوازم این حوزه طراحی شدهاند. این مسئله را شما علاوه بر دشمنان در محیط بازی نیز میتوانید مشاهده کنید. هر چند بسیاری از دشمنان نیز همچنان همان طراحی و ترکیب قدیمی را حفظ کردهاند.
نکته دیگری که میتوان به آن اشاره کرد مربوط به سبک طراحی محیطهای بازی است. در واقع این اولین نسخه از مجموعه Mario RPG است که محیط و شخصیتها به طور کامل به صورت 3 بعدی طراحی شده است. هر چند ساختار سنی خود را حفظ کرده و در مواقعی طراحیهای 2 و 3 بعدی با هم ترکیب میشوند. در کنار آن باید از حرکات و انیمیشنهای جدید شخصیتها هم یاد کرد که تنوع خوبی در زمان واکنش آنها به حوادث ایجاد میکند.
جزایر تکه تکه
با توجه به تریلر به نظر نمیرسد در این نسخه از ماریو و لوییجی با جهانی یکپارچه مواجه باشید. بلکه محیط بازی به جزایر و مناطق رنگارنگ و کوچکتر تقسیم شده است. با توجه به متن صفحه توضیحات بازی در سایت نینتندو، جهان بازی کانکوردیا (Concordia) نام دارد و یکی از ابزارهای اصلی شما برای سفر در آن «جزیره کشتی شکل» (Shipshape Island) است. به این صورت که با کشتی به جزیرهها نزدیک شده و با توپ روی آن به سمت جزیرهها شلیک میشوید. با توجه به تریلر حتی چندین جزیره نیز در آسمان دیده میشود. بنابراین باید مرتب از طریق مکانیزمهای مختلف بین آنها رفت آمد کنید. برای نمونه از جهانهای تکه تکه و کوچکتر میتوان به بازی های قبلی ماریو مانند «Mario Odyssey» اشاره کرد.
از طرفی کلمه Con-cord در لغت توافق و هماهنگی میان مردم یا یک گروه گفته می شود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت یک نوع ارتباط خاص میان جزیرهها در داستان وجود دارد که به مرور برای کاربر مشخص میشود. همچین خود Cord به تنها معنای سیم/ریسمان میدهد. این مسئله با تم الکترونیکی بازی هماهنگی کامل دارد.
جادوی برادری
به نظر میرسد یکی از مکانیزمهای اصلی بازی Mario and Luigi: Brothership جادوی برادری نام دارد. همانطور که در اوایل تریلر مشاهده میکند. لوییجی در حال فرار بوده و از صخره سقوط میکند؛ اما ماریو در لحظه آخر دست وی را گرفته و او را نجات میدهد. پس از این حادثه دست هر دوی آنها درخشیده و نوری از آن خارج میشود. این نور در واقع پورتالی است که آنها را به جهان کانکوردیا منتقل میکند. همچنین در این لحظه آنها جادوی برادری را به دست میآورند. هر چند که جزئیات بیشتری از این ویژگی اکنون در دسترس نیست و باید تا انتشار تریلرهای دیگر یا خود بازی منتظر بمانیم؛ اما به نظر میرسد هدف اصلی شما پیدا کردن راهی برای بازگشت به سرزمین قارچها است.
همچنین ممکن است در ادامه پورتالهای دیگری نیز باز شود؛ زیرا در تریلر پیچ و بازر را هم میبینیم که به کانکوردیا پا گذاشتهاند.
تغییر نحوه کنترل لوییجی
برخلاف نسخههای گذشته که ماریو و لوییجی همواره با هم حرکت میکردند و کنترل یکسانی داشتند، به نظر میرسد در نسخه مورد تحلیل شرایط کمی تغییر کرده است. شما در تریلر چندین لحظه را میبینید که مسیر حرکت ماریو و لوییجی از هم جدا شده و شیوه کنترل لوییچی تغییر میکند. برای مثال در تصویر بالا ماریو را میبینید که در حال سکو بازی است؛ اما در همان حال لوییجی جلوی یک سوییچ ایستاده و با ضربه زدن روی آن محل سکوها را عوض میکند تا ماریو امکان پیش رو داشته باشد. به طور حتم این مکانیزم معماها و راههای مخفی متنوعی را پیش روی گیمر قرار میدهد.
بقای حملات ترکیبی
در بازیهای نقشآفرینی ماریو، مبارزات به صورت نوبتی انجام میشود. از طرفی حمله انفرادی در این نسخه معمولاً تأثیر بسیار کمی دارد. برای همین باید به گونهای بازی کنید که شخصیتها با ترکیب حملات یکدیگر ضربات مهلکتری به دشمن وارد آورند. در Mario and Luigi: Brothership نیز این حملات با تنوع بیشتر وجود دارند. از پاسکاری و شوت کردن لاک لاکپشت به سمت دشمنان و ضربات هماهنگ پتک گرفته تا نوعی حمله که با رساندن عقربه یک دستگاه به حد مورد نظر ابر سیاه بزرگی کل صحنه مبارزه را پوشانده یک صاعقه عظیم به دشمنها برخورد میکند. یکی دیگر از این حملات ترکیبی Kaboom Attack نام دارد اگر این حمله را با موفقیت انجام دهید موج ضربه آن کل زمین مبارزه را در بر میگیرد.
شیوه معمولی مبارزات و رابط کاربری نیز کمی تغییر کرده است. در پایین و سمت چپ شما نوار جان و جادو را مشاهده میکنید. در بالای سر آنها نیز بلوکهایی برای انتخاب حرکت بعدی وجود دارد که با پریدن و ضربه زدن به آنها انتخاب میشوند. اکنون دو پریز برق در پایین صفحه در نوبت شما دیده میشود که هنوز معلوم نیست چه تاثیری روی استراتژی کاربرها خواهد گذاشت. ممکن است به عنوان نوار انرژی برای حملات ویژه یا هر چیز دیگری استفاده شوند.
مهارتهای جدید اکتشاف جهان
همانطور که گفته شد این اولین نسخه کاملاً سهبعدی از مجموع نقشآفرینی ماریو است. در کنار بخش همیشگی گشت زنی در محیط، ماریو و لوییجی برای حرکت در جزیره Shipshape نیز حرکات جدید آموختهاند. برای مثال. آنها با گرفتن دست یکدیگر و چرخیدن حول محور مرکزی خود به پرواز در آمده و میتوانند فاصله کوتاهی را طی کنند. از این قابلیت میتوان برای انجام پرشهای طولانی یا عبور از تلهها استفاده کرد.
همچین بخشهای بسیاری در کنکوردیا برای جستجو وجود دارد. برای مثال میتوان به سنگهای ترک خورده که با پتک ماریو و لوییجی قابل شکسته شده هستند اشاره کرد. همچنین مشاهده میشود برای پرش به ارتفاع بالاتر با یکدیگر همکاری کرده، دست همدیگر را میگیرند، روی شانه هم سوار میشوند یا هم دیگر را کش میدهند تا بیشتر پرتاب شوند.
پرنسس پیچ
به نظر میرسد پرنسس پیش در Brothership دزدیده نشده و صحیح و سالم است. در عوض رهبری یک گروه از شخصیتهای فرعی را بر عهده دارد. البته کسی چه میداند؟ شاید در میانه داستان دوباره وی را گروگان بگیرند.
نظر شما در مورد بازی Mario and Luigi: Brothership چیست؟ شما چه نکتهای را در تریلر مشاهده کردهاید که اینجا ذکر نشده است؟ لطفاً نظر خود را با ما در میان بگذرانید.