استودیو نیوزیلندی A44 Games نام کمابیش تازهای در صنعت بازی است که ممکن است به گوش بسیاری، ناآشنا به نظر برسد. اولین ساخته این استودیو یعنی Ashen که در سال 2018 عرضه شد، تجربه نسبتا موفقی را در ژانر Souls-Like رقم زد و این استودیو توانست برای خود طرفدارای دست و پا کند. حال با بهرهگیری از تجارب عنوان Ashen، این استودیو اقدام چالش جدیدی را به جان خریده و اقدام به ساخت بازی جدیدی تحت عنوان Flintlock: Siege of Dawn کرده است که مشخصا در هر زمینه قدمی رو به جلو گذاشته و قرار است توانایی این تیم را در عنوانی به مراتب بزرگتر، محک بزند.
این پیشنمایش بر اساس نسخهی مخصوص منتقدین، و پس از 4 ساعت تجربهی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.
در ادامه با کریتیکلنز همراه باشید.
باز هم خدایان فاسد
در عنوان Flintlock، در نقش زنی به نام Nor Vanek قرار خواهیم گرفت. فردی با درجه سرباز نقبزن که در عضویت گروهی از تفنگداران قرار دارد که در تلاش هستند تا با بستن دروازهای که دنیای مردگان را به دنیای زندگان متصل میکند، از ورود مردگان به این دنیا جلوگیری کنند. اما طبق معمول در بحبوحهی ضربه نهایی به این دروازه، این گروه توسط خدایی به اسم Uru شکست سختی خورده و عملیات ناتمام باقی میماند. به دنبال این اتفاق، مردگان در دستههای بیشتری به دنیای زندگان وارد شده و زندگی مردم و سرزمین را تحت الشعاع قرار میدهند.
پس از بیدار شدن از خوابی نسبتا طولانی، Nor خود را رها شده در سرزمینی که ظاهر آن کمابیش تغییر کرده است، میبیند. سرزمینی که اکنون تحت سلطه مزدوران و هیولاها قرار گرفته و روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ یا به مخروبه تبدیل شده یا از رونق افتادهاند. در همین حال Nor با موجودی روباه مانند به نام Enki روبرو میشود که ادعا میکند یک خدا است و تصمیم دارد که Uru را شکست دهد. به همین دلیل این دو با یکدیگر در این مسیر همراه میشوند.
دنیای Flintlock یادآور آمریکای دوران جنگ داخلی است که با المانهای داستانها و ستینگ فانتزی در هم آمیخته شده و ترکیب عجیبی را تداعی میکند. ظاهر سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا با سلاحهای چخماقی که با دشمنان شمشیر به دست و مردگان و هیولاهای کوچک و بزرگ رو به رو میشوند، ترکیب نامأنوسی را رقم میزند.
دنیای بازی به شدت یادآور عنوان God of War (2018) است و اگر بگوییم عنوان Flintlock چه در لول دیزاین، چه در طراحی و چه در گیمپلی به صورت مستقیم از آن الهام گرفته است، اغراق نکردهایم. دنیای بازی و سرزمینی که قرار است در آن گشت و گذار کنید، با اینکه همانند عناوین جهان باز نیست، اما نسبتا بزرگ است و از چندین و چند بخش تشکیل شده است. راههای کوچک و بزرگ و مخفی زیادی برای کاوش وجود دارد که برای افرادی که به خوبی محیط را کند و کاو کنند، ارزشمند خواهد بود. دورنماها به زیبایی به تصویر کشیده شدهاند و نوید بازی زیبا و پر جزئیاتی از نظر بصری میدهند.
دوران چخماقها!
در زرادخانه Nor یک تبر به عنوان سلاح اصلی وجود دارد که عمده مبارزات را با آن حل و فصل خواهید کرد. دفاع و Parry کردن که معمولا جزئی جدانشدنی در این سبک عناوین هستند نیز در اینجا حضور پر رنگی ایفا میکند. در طرف دیگر یه سلاح دستی چخماقی نیز به عنوان سلاح دوم را نیز در اختیار دارید که علاوه بر استفاده آن برای حمله از راه دور، کاربردهایی در زمینه دفاع در مقابل ضربات سنگینتر و علیالخصوص آنهایی که نمیتوانید در مقابل آنها ایستادگی کنید، دارد. سلاح سوم نیز یه سلاح چخماقی بزرگتر است که برای حمله از فواصل بسیار دورتر طراحی شده و پر کردن آن زمانبر است. با این حال سازندگان اسلایدی را در زمان پر کردن آن تعبیه کردهاند که با فشردن دکمه تعیین شده در بازه مشخص، پر کردن سلاح با سرعت بیشتری انجام میشوند.
مبارزات چالش برانگیر هستند و باید حساب شده عمل کنید؛ چرا که هر اشتباه میتواند مرگبار باشد. حمله مداوم به دشمنان پیشنهاد نمیشود و باید حرکات آنها را به خوبی مد نظر قرار دهید و متناسب با آن عمل کنید. باید بدانید که مهمات به شدت کمیاب هستند و مهمات سلاح چخماقی دستی تنها با وارد کردن ضربات مداوم به دشمنان، دوباره شارژ میشوند. به همین دلیل نمیتوانید تنها به مبارزه از راه دور اکتفا کنید و باید مهارت خود را در مبارزه تن به تن افزایش دهید. Enki یار و همراه شما در طول مبارزات است و ضربات مخصوص خود را با فشرده دکمه تعبیه شده، به دشمنان وارد میکند. چنانچه نوار مخصوی که بالای سر دشمنان است پر شود، میتوانید ضربات فینیشر را بر روی آنها پیاده و به سرعت شکست دهید. کاربرد Enki در مبارزات به خوبی یادآور Atreus در عنوان GoW است و تا حد زیادی مشابه به آن عمل میکند.
سیستم XP که از آن برای ارتقاء قابلیتهای شخصیت اصلی و Enki و همچنین خرید و فروش استفاده میکنید، جالب توجه و کمابیش یادآور عنوان Surge است. در این سیستم که Reputation نام دارد، با کشتن دشمنان و پیدا کردن نقاط جدید در نقشه، امتیاز کسب میکنید. هر چه بیشتر امتیاز کسب کنید، ضریب آن افزایش پیدا میکند و به صورت تصاعدی امتیاز بیشتری کسب میکنید. برای امتیاز کسب کردن، استفاده از آیتمها و حرکات و ترکیبات مختلف در مبارزات گرفته تا گشت و گذار در محیط، همگی به ارتقاء ضریب شما کمک میکنند. با این حال چنانچه تنها یک ضربه از دشمنان دریافت کنید، این ضریب صفر میشود. میتوانید شانس خود را امتحان کنید و با ضربه نخوردن، ضریب خود را به شدت افزایش دهید یا اینکه میتوانید با فشردن دکمه خاص، امتیازاتی که تا کنون جمعآوری کردید را ثبت کنید. در این حالت ضریب امتیازگیری ریست میشود. این سیستم سبب شده تا بازیکنان برای کسب امتیاز بیشتر، در صدد افزایش مهارت خود باشند تا در مبارزات بدون ضربه خوردن، ضریب خود را حفظ کرده و در نهایت از جایزه خوبی بهرهمند شوند.
در زمینه المانهای RPG، عنوان Flintlock دو عنوان GoW و Souls را با یکدیگر ادغام میکند. بدین معنا که در نقاط خاصی مثل Bonfireهای سولز، به استراحت میپردازید و میتوانید به خرید قابلیتهای مختلف اقدام کنید. قابلیتها در 3 دسته تبر، سلاح چخماقی و Enki تقسیم شده و هر کدام طیف وسیعی را در برمیگیرد. در عین حال برخی از NPCها سلاحهای شما را در ازای آیتمهای خاصی ارتقاء میدهند تا قدرت آنها افزایش پیدا کرده و در مبارزات، پیشروی راحتتری داشته باشید.
با استراحت کردن در این نقاط، دشمنان بار دیگر پدیدار میشوند که دوباره برای بازیکنان چالش بیآفرینند. با گشت و گذار در محیط و شکست دادن دشمنان قوی در نقاطی همچون روستاهای مخروبه، جمعیت اصلی به آنجا بازگشته به رونق سابق خود برمیگردند. با این رویداد، NPCهای زیادی به میدان آمده و ماموریتهای مختلفی را به شما پیشنهاد میدهند که ارزش تکرار بازی و گشت و گذار در گوشه و کنار محیط را بالا میبرند.
سخن آخر
با تجربه نسخه دمو، به نظر میرسد عنوان Flintlock حرفهایی برای گفتن دارد. با اینکه سازندگان کم تعداد این عنوان چالش جدیدی را به جان خریدهاند، اما چنانچه از عهده آن برآیند، با عنوانی لذت بخش و با ارزش تکرار بالا روبرو خواهیم بود.