بعد از عرضه ماینکرفت (Minecraft) و موفقیت آن، بازیهای با محوریت بقا وارد دوران جدیدی شدند و به مرور نمونههای بسیاری از آن به وجود آمد. در همه این بازیها شما یک وظیفه ثابت دارید. آن هم گشت زدن در جهانی بسیار بزرگ، جمعآوری منابع و مقابله با تهدیدهای پیش رو، برای زنده ماندن است. البته در هر یک از آثار الگوبرداری شده، سازندگان سعی کردهاند مواردی را برای تمایز نسبت به ماینکرفت ایجاد کنند. یکی از همین بازیها «Ylands» نام دارد که اولین بار در سال 2017 توسط «Bohemia Interactive» برای ویندوز، مک و لینوکس ساخته و عرضه شد. این بازی به تازگی برای نینتندو سوییچ نیز عرضه شده و شما میتوانید آن را در صورت تمایل تهیه کنید.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد (بازی Ylands Nintendo Switch Edition) روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا به بررسی آن بپردازیم. هر چند بگذارید همین ابتدا مشخص کنیم این اثر ارزش وقت گذاشتن ندارد.
افسانه اکتشاف باگها
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است.
سرزمین باگها
بگذارید ابتدا از خود اثر شروع کنیم. بازی Ylands در سبک ماجراجویی و بقا ساخته شده و دارای هر دو زاولیه دید اول و سوم شخص است. بازی دارای دو بخش ماجراجویی (Adventure) و خلاقیت (Creative) است. در حالت داستانی شما یک ماجراجوی تازهکار هستید که در قالب بخش آموزشی، آزمون ورودی به یک انجمن معتبر را پشت سر میگذارید. سپس کشتی شما دچار مشکل شده و حال باید در میان جزیرههای مختلف حرکت کنید و با انجام اقدامات مختلف ثابت کنید که یک ماجراجوی واقعی هستید.
بازی دارای 6 ناحیه و بیش از 10 جزیره مختلف است که هر کدام آبوهوا و زیستبوم جانوری و گیاهی مخصوص به خود را دارند. شما باید با حرکت بین این مناطق، اقدام به جمعآوری منابع مختلف کرده، مأموریتهای گوناگونی را انجام دهید. بازی حتی برای این کار یک دفترچه راهنما در اختیار شما قرار میدهد. این دفتر 697 صفحه داشته و در قالب خاطرات یک ماجراجو، مخاطب را به طور کامل با جهان بازی آشنا میکند. (اصلاً کسی وجود دارد که این کتابچه را از سال 2017 به طور کامل خوانده باشد؟)
در بازی Ylands نیز شما به مانند بسیاری از نمونههای دیگر این سبک، باید در محیط گشت زده، منابع جمعآوری کنید. مأموریتهای بازی با توجه به این که در کدام جزیره قرار دارید، چه آیتمی را برمیدارید یا چه شاخهای از درخت پیشرفت را باز میکنید به طور تصادفی به شما داده خواهد شد. همچنین مأموریتهای داستانی نیز با حضور در یک منطقه خاص در هر جزیره و قبول آن شروع میشود. این اقدامات از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و به مرور زمان با هدف آشنایی با امکانات گسترده بازی در اختیار کاربر قرار میگیرد. برای نمونه میتوان به برداشتن یک گنج از اعماق اقیانوس یا رام کردن یک حیوان خاص برای سواری گرفتن از آن اشاره کرد.
به مانند همه بازیهای مشابه Ylands، در این اثر نیز شما با گردش شب و روز، سرما و گرما و تهدیدات دیگری مانند حیوانات وحشی، گرسنگی و زخم مواجه هستید. برای بقا در این شرایط شما باید به طور مرتب به درخت دانش خود مراجعه کرده آن را در بخشهای مختلف پیشرفت دهید تا بتوانید با ساخت صدها وسیله مختلف در در جهان گسترده Ylands دوام بیاورید.
در مقابل بخش داستانی، حالت Creative قرار دارد. در این بخش ابتدا باید یک جزیره و زیستبوم را انتخاب کنید. سپس به صورت محدود قوانین خود را با توجه به تنظیمات مختلف اعمال نمایید. در این حالت گیمر دسترسی نامحدودی به همه منابع، تجهیزات و درخت دانش دارد و آزاد است هرگونه که میخواهد رفتار کند. این بخش بیشتر برای افرادی مفید است که علاقهای به داستان نداشته و قصد دارند منطقه تحت سلطه خود را بسازند.
بازی یک فروشگاه آنلاین هم دارد که متأسفانه در زمان نقد Ylands هیچ محتوایی برای ارائه نداشت؛ اما احتمالاً به کمک آن میتوانید منابع مورد نیاز خود را با دیگر بازیکنها رد و بدل کنید.
در مجموع Ylands در همه زمینهها از محیط، پوشش گیاهی و جانوری، تجهیزات و آیتمها از تنوع بسیار بالا و خوبی برخوردار است. در نتیجه میتواند شما را تا مدتها سرگرم کند؛ اما ای کاش همه چیز در همین حالت باقی میماند.
باگ، باگ و باز هم باگ
چرا در تمام تیترهای این نقد کلمه باگ این همه تکرار شده است؟ در این بخش به آن خواهیم پرداخت. بازی Ylands به شدت از باگهای مختلف و عدم بهینگی رنج میبرد. به این صورت که از همان لحظه ابتدایی ورود به بازی مشکلاتش با مشت در صورت شما کوبیده خواهد شد. شما برای انجام بازی باید ابتدا یک حساب کاربری آنلاین بسازید؛ اما رابط کاربری بازی چه با دکمهها، چه به صورت لمسی به درستی عمل نمیکند و بیش از 5 دقیقه و دهها بار تلاش برای زدن روی دکمه تأیید زمان برد تا بازی متوجه موضوع شود. به طور کلی رابط کاربری بازی به شدت شلوغ، ناکارآمد و دیر فهم هست و دستورات شما را در منوها و کولهپشتی با تأخیر بسیار زیاد انجام میدهد. به این موضوع میتوانید بارگذاریهای بسیار طولانی را نیز در هنگام جابهجایی بین جزیرههای مختلف اضافه کنید.
تأخیر بسیار بالا در کار با کولهپشتی یکی از پاشنههای آشیل Ylands به حساب میآید. بازی با حضور در منوها و کولهپشتی متوقف نمیشود؛ بنابراین اگر نیاز فوری به مراجعه به آن یا ساخته وسیلهای داشته باشید، احتمالاً دیگر دیر خواهد شد. این موضوع به خصوص در زیر آب بسیار آزار دهنده است و تا بخواهید کاری انجام دهید، نفس شخصیت تحت کنترل تمام شده و خواهید مرد. خود مرگ در این اثر، یکی دیگر از مشکلات اصلی به حساب میآید. با هر بار مردن شما فرصت دارید تا با رساندن خود به آخرین نقطه قبل از مردن وسایل خود را بازیابی کنید. حتی یک مأموریت برای این کار بعد از اولین مرگ وجود دارد؛ اما گاهی مواقع میمیرید و کولهپشتی روی نقشه ظاهر نمیشود، یا ظاهر میشود ولی همه آیتمها همچنان در اختیار شما قرار دارد و با مردن از دست نرفتهاند. به علاوه منوها علاوه بر کندی مشکل دیگری هم دارند. برای مثال ممکن است روی هم افتاده و با بیرون رفتن از یک بخش حذف نشود، بلکه به صورت نیمه شفاف تا ابد روی صفحه باقی بماند و تنها راهحل آن خروج و ورود مجدد به بازی است.
ورود و خروج از بازی خود یکی از عذابآورترین کارها در Ylands است. شما در این بازی با گشت زدن در محیط میتوانید نقشه را آزاد کنید. همچنین امکان علامت زدن نقاط مختلف نقشه وجود دارد. حال اگر حتی بلافاصله پس از ذخیره خودکار بازی بیرون رفته و دوباره بازگردید. مشاهده خواهید کرد همه علامتها پاک شده و مکانهای کشف شده در نقشه از بین رفتهاند. حتی اگر به طور کامل یک جزیره را گشته باشید. خوب راهحل چیست؟ تا پایان بخش داستانی از بازی بیرون نزنید و نهایت کنسول را به حالت Sleep ببرید! اما یک خطر دیگر نیز وجود دارد که همه زحمتهای شما را به باد میدهد. بازی به شدت ظرفیت کرش (crash) کردن و به بیرون پرت شدن دارد. در همین 10 ساعت تجربه بازی 4 مرتبه این اتفاق رخ داد. اگر بازی کرش کند علاوه بر نقشه، احتمال از دست رفتن پیشرفت در بخشهای دیگر نیز وجود دارد. برای مثال یک بار تا انتهای جزیره دوم پیش رفتم؛ اما با کرش بازی به ابتدای جزیره اول که حالت تمرینی دارد بازگشته و همه آیتمهای جمعآوری شده و توسعه درخت دانش از بین رفت. پس خیلی به سیستم ذخیره خودکار بازی (تنها حالت موجود) دل نبندید.
مسئله بعدی به خود اکتشاف بازی مربوط میشود. اساس بازی روی گشتوگذار و پیدا کردن منابع بدون هیچگونه راهنمایی پایهگذاری شده است؛ اما به نظر میرسد در بخش جانوران این مسئله به صورت تصادفی پیادهسازی شده یا باگ دارد. برای مثال حتی اگر به منطقهای بروید که چندین گراز برای شکار در آن قرار دارند؛ اگر آنها را بکشید معلوم نیست چقدر باید صبر کنید تا دوباره ظاهر شوند. یا پس از شروع دوباره پس از یکی از کرشهای یاد شده، در هیچ یک از دو جزیره ابتدایی هیچ گرازی مشاهده نشد. این مسئله پیشرفت بازیکن را با اختلال جدی مواجه میکند.
به مسائل بالا عدم توانایی بازی در درک پایان یافتن مأموریت را نیز اضافه کنید. برای مثال بعضی از مأموریتها به ساخت یک وسیله خاص مربوط هستند. شما با مراجعه به صفحه این مأموریت و زدن روی آیتم مربوطه مستقیماً به بخش ساخت آن منتقل خواهید شد؛ اما ممکن است مجبور شوید بیش از یک بار آن را بسازید تا بازی از شما بپذیرد کار را انجام دادهاید.
فیزیک Ylands و منطق آن نیز یکی دیگر از مشکلات بازی است. بازی در این زمینه به شدت ضعف دارد. برای مثال با مشعل روشن وارد آب شوید به محض بیرون پریدن از آب میبینید که همچنان روشن است. یک درخت را در لبه یک پرتگاه قطع کنید. خواهید دید پس از کمی غلت زدن در شیب دره متوقف میشود. بهگونهای که به جز یک پیکسل از آن همهاش روی هوا قرار دارد و سقوط نمیکند. به طور مشابه شما و جانوران میتوانید از دیوار راست بالا بروید. به لبه یک کوه نزدیک شوید به طور پیوسته و بی هدف شروع به پریدن کنید، در بسیاری مواقع به سادگی به بالاترین نقطه خواهید رسید. این مسئله حس اکتشاف و پیدا کردن مسیر اصلی برای پیشرفت را از بین میبرد.
یکی دیگر از مشکلات بازی پیامهای آن است. با هر اقدامی که انجام میدهید یک اعلان در سمت راست صفحه ظاهر میشود که توضیحاتی در رابطه با آن را برای گیمر مینویسد. این مسئله برای نمایش یک نکته در نوبت اول یا هشدار در رابطه با سطح سلامتی خوب است؛ اما تکرار بیش از اندازه آن بعد از نوبت صدم دیگر آزار دهنده میشود. البته بازی در جزیره ابتدایی/تمرینی یک اهرم در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید به کمک آن همه راهنماییها را خاموش کنید؛ اما این هشدار را دریافت میکنید که در صورت انجام آن دیگر تا ابد امکان فعالسازی هشدارها در حساب کاربری فعلی وجود ندارد! این موضوع بسیار عجیب به نظر میرسد. چرا نباید چنین چیزی در صفحه تنظیمات بازی باشد تا مخاطب در هر لحظه طبق تمایل و نیاز خود آن را فعال یا غیرفعال کند؟
سازندگان حتی در زمینه ساخت پویانماییها نیز تنبلی کردهاند. انیمیشنها در بسیاری موارد ضعیف بوده یا حتی وجود ندارند؛ برای مثال جلوی یک نردبان بروید و دکمه تعامل را بزنید. به یک باره به سمت دیگر منتقل خواهید شد که توی ذوق میزند.
در مجموع اگر بتوانید دقیقهای را بدون باگ یا مشکل در Ylands بگذرانید باید متعجب شوید. این یک توصیف کامل از وضع موجود است.