در یک روند ثابت سالانه، به طور مرتب بازیهای بسیاری با موضوع خونآشامها، نبرد با فرقههای خرافی و باستانی ساخته میشود. مجموعه بازیهای «اسکفولد» (Skautfold) از این دسته هستند که داستان خود را در اواخر قرن 17 روایت میکنند. نسخه جدید این بازی با نام «Skautfold: Into the Fray» به تازگی منتشر شده و شما را به فضایی گوتیکی و قرون وسطا میبرد. زمانی که یک گروه شورشی قصد آلوده کردن زمین و قتل عام مردم آن را دارند. بازی Skautfold: Into the Fray توسط شرکت «Pugware» توسعه یافته و به واسطه «Red Art Games» منتشر شده است. این اثر مستقل هم اکنون برای تمام کنسول های نسل 8 و 9 و ویندوز در دسترس قرار دارد.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد Skautfold: Into the Fray روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا به بررسی آن بپردازیم.
نبرد میکروسکپی
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است
داستان بازی Skautfold: Into the Fray در قرون وسطا رخ داده و روایت نسخه گذشته را در اواخر قرن 17 دنبال میکند. شما به عنوان یکی از 5 شوالیه ملکه النور (Eleanor) به نام هیتو (Hito) ایفای نقش میکنید. هیتو وظیفه دارد در رابطه با یک گروه شورشی با نام پسران واشنگتن (Sons of Washington) و گم شدن یکی از اعضای خاندان سلطنتی تحقیق کند. وی در میان تحقیقات متوجه میشود که شاهزاده گم شده یک نیروی شیطانی به نام The Fog را آزاد کرده و خود قصد دارد دنیا را به نابودی بکشد. هیتو در نهایت موفق میشود خود را به مراسم خرافی آنها رسانده و جلوی کار آنها را بگیرد؛ اما در آخرین لحظات توسط شاهزاده و محافظش مورد حمله قرار میگیرید. در این لحظه یک موجود عجیب به نام میدگارد (Midgard) به هیتو پیشنهاد میدهد اگر با بدنش ترکیب شود زنده مانده و با هم به مقابل با The Fog بپردازند. از این لحظه به بعد شما کنترل هیتو را در دست داشته و باید با یکدیگر به مقابله با نیروهای شیطانی بپردازید.
شخصیتپردازیها به خوبی انجام شده و داستان بازی به تنهایی میتواند شما را انتها با خود نگه دارد و از پیچشهای بسیاری خوبی بهره میبرد؛ اما باید توجه داشته باشید با یک عنوان مستقل طرف هستید و مکالمهها در جعبه دیالوگ نمایش داده میشوند و از صدا گذاری خبری نیست.
کلنجار با اسلحه
بازی Skautfold: Into the Fray یک شوتر، نقشآفرینی همزمان است که با دوربین ایزومتریک (بالا به پایین) روایت میشود. برای شروع بازی علاوه بر انتخاب درجه سختی بازی شما میتوانید بین دو سبک شوتر یا نقشآفرینی یکی را انتخاب کنید. در حالت اول شما تنها وظیفه تیراندازی و مقابله با دشمنان را خواهید داشت؛ اما در حالت نقشآفرینی همراه عجیب هیتو، امتیاز تجربه دریافت کرده و پیشرفت میکند.
بازی Skautfold: Into the Fray از 5 درجه سختی بهره میبرد که تنها تفاوت آنها با یکدیگر مربوط به پنجره زمانی انجام حملات میشود. به این معنی که در پایینترین درجه فاصله بین تیراندازی یک نوع خاص هر 5 ثانیه یکبار است؛ اما در بالاترین درجه شما را به رگبار میبندند. به غیر از این مورد میزان آسیب دیدگی شما و دشمنان یا ترکیب قرارگیری آنها با هم هیچ تفاوتی نمیکند.
دشمنان بازی تنوع خوبی دارند و با پیشرفت در بازی به مرور با نوع جدید آنها مواجه شده و برای مقابله با هر یک باید یک راهبرد خاص به کار بگیرید. هوش مصنوعی آنها نیز به خوبی طراحی شده و معمولاً به خوبی میتوانند شما را در گوشهای گیر بیندازند و به طرز عجیبی نشانهگیری دقیقی دارند. البته مورد عجیبتر این است که اگر موقع دیدن یک گروه بسیار شلوغ از دشمنان بتوانید از راه دور با یک شلیک دشمنی را شکست دهید، دیگران کوچکترین حرکتی نمیکنند و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است. هر چند که شما میتوانید در بسیاری از موارد از این ویژگی در مبارزات ناعادلانه بازی به نفع خود استفاده کنید. البته سلاح دشمنان روی هم گروهی خودشان تأثیر دارد؛ بنابراین اگر بتوانید کاری کنید بهم شلیک کنند، به جان هم خواهند افتاد که کار بسیار سختی به حساب میآید. از طرفی هر مرحله از چندین بخش جدا تشکیل شده است، در بعضی مواقع شما میتوانید بدون درگیری با دشمنها و دور زدن آنها به صحنه بعدی بروید در غیر این صورت تا پایان مبارزه امکان ترک صحنه را ندارید.
در مقابل، شما نیز به انواع سلاحها دسترسی دارید؛ اما همین بخش به پاشنه آشیل مبارزات و خود بازی تبدیل شده است. اول از همه، بعضی سلاحها عملکردی عجیب دارند. برای مثال هفت تیر از برد بسیار بالایی، حتی بیشتر از اسنایپر برخوردار است و با یک شلیک اشتباه ممکن است حتی دشمنان بیرون از دوربین و در انتهای زمین مبارزه را نیز تحریک کنید. از طرفی هنگامی که اسنایپر را به دست میآورید، انتظار دارید نشانهگیری سادهتر شده و بتوانید فاصله دور را دیده و به دشمن شلیک کنید؛ اما اینطور نیست و هیچ قابلیت اضافهای جز قدرت ضربه بیشتر ارائه نمیدهد.
در Skautfold: Into the Fray هیتو امکان حرکت سریع (Dash) کردن دارد؛ اما اگر همزمان با این کار شلیک کنید بازی ممکن است دچار باگ شود. به این صورت که گلوله به جای حرکت به سمت هدف در محل خود باقیمانده و تقریباً هیچ حرکتی نمیکند و هدر خواهد رفت.
ذرهبین فراموش نشود
بیشتر مراحل بازی Skautfold: Into the Fray در تاریکی بسیار بالا رخ میدهد و شما تنها به یک چراغقوه بار نور کم دسترسی دارید. به علاوه زاویه دوربین ثابت و موقعیت آن نسبت به مراحل باعث شده است بیشتر موانع به شدت ریز دیده شود. ترکیب این دو موضوع با یکدیگر باعث میشود نمیتوانید دشمنان و به خصوص تلههای زمینی کار گذاشته شده را به موقع تشخیص بدهید. در نتیجه بسیاری از مواقع به همین دلیل کشته خواهید شد و باید با آزمون خطا و چند نوبت باختن محل دشمن را حفظ کنید. بنابراین اگر بیشتر مواقع از کنسول خود در حالت قابلحمل استفاده میکنید و در اغلب در محیط پر نور قرار دارید شاید بهتر باشد سراغ این اثر نروید.
ریز بودن همهچیز به مورد بالا ختم نمیشود. نشانهگیر بازی نیز بسیار ریز است و رنگ بسیار بدی دارد. رنگ این نشانهگیر بیشتر مواقع با پسزمینه یکی شده و تشخیص آن بسیار سخت میگردد. از طرفی اگر فکر میکنید با کشیدن خط راست فرضی میان هیتو و نشانهگیر میتوانید هدفگیری کنید، دچار اشتباه شدهاید؛ زیرا همین موضوع گاهی مواقع با خطا همراه است. این مسئله زمانی بدتر میشود که بتوانید راحتترین راه برای حمله به دشمنان از سمت بالا یا پایین است؛ زیرا اگر از جهات دیگر حمله کنید، به سختی میتوانید جهت برخورد را به درستی تنظیم نمایید و گلولهها به راحتی از دست میروند. این مسئله زمانی که بدانید گلولهها در طول مرحله کم یاب هستند و با مردن باید کل مأموریت را از اول آغاز کنید بدتر نیز میشود.
طراحی مراحل بازی نیز با وجود متنوع بودن از یک جنگل تا محیطی علمی-تخیلی بسیار ساده هستند و به سرعت جذابیت خود را از دست میدهند.
برخلاف بخش گیم پلی، در بخش صداگذاری همهچیز تقریباً در سر جای خود قرار دارد. در زمان مبارزه شما با یک موسیقی تند مواجه میشوید که به هیجان مبارزات میافزاید و با آن هماهنگ است؛ اما بسیار کم تنوع و کوتاه هستند و به سرعت تکراری میشوند.