بازی GTA 6: دستیابی به نرخ فریم ۶۰ روی PS5 Pro بسیار دشوار است

بازی GTA 6: دستیابی به نرخ فریم ۶۰ روی PS5 Pro بسیار دشوار است

اطلاعاتی از بازی GTA 6 منتشرشده که تعجب‌آور است. شرکت سونی (Sony) به‌طور رسمی از کنسول قدرتمندتر خود، یعنی PS5 Pro رونمایی کرده؛ اما با قیمتی جنجالی. این کنسول به‌قدری گران است که برخی از گیمرها را ناامید کرده، ولی امکان دارد که چنین قیمتی تصادفی نباشد؛ چراکه پلی‌استیشن 5 پرو احتمالاً گیمرهای جدی‌تر و پراشتیاق‌تر را هدف قرار خواهد گرفت.

با وجود کمبود بازی‌ها، GTA 6 در مرکز توجه است و تنها اثری خواهد بود که شاید مردم را وادار به خرید کنسول PS5 Pro کند؛ اما در مصاحبه‌ای اخیر با دیجیتال فاندری (Digital Foundry)، گفته شد که حتی قدرت پلی‌استیشن 5 پرو برای دستیابی به نرخ فریم 60 بازی GTA 6 کافی نخواهد بود.


«مشکل CPU است.»

تقریباً یک سال از انتشار نخستین تریلر بازی Grand Theft Auto 6 می‌گذرد و طرفداران صبورانه منتظر به‌روزرسانی دیگر از آن هستند. زمانی که این تریلر در دسامبر 2023 منتشر شد، رکورد بازدیدها را شکست؛ اما Rockstar Games به سکوت‌کردن و رفتن در سایه‌ها روی آورد و شروع به کامل‌کردن اثری کرد که ممکن است سریع‌ترین فروش یک بازی را داشته باشد.

پس از معرفی کنسول پلی‌استیشن 5 پرو، رسانه IGN با کارشناسان فناوری دیجیتال فاندری به گفت‌و‌گو راجع انتظارات کنسولی پرداختند که بازی Grand Theft Auto 5 را اجرا می‌کند.

بدین منظور، ریچارد لیدبِتِر (Richard Leadbetter)، سردبیر فناوری دیجیتال فاندری توضیح داد:

بازی‌های Grand Theft Auto همیشه شبیه‌سازهای پیچیده‌ای را اجرا می‌کنند که CPU را به‌شدت تحت فشار قرار می‌دهند که به‌خاطر همین است هر بازی GTA عرضه‌شده روی پلتفرم هدف خود روی FPS 30 یا کم‌تر است. PS5 Pro از CPU یکسانی با PS5 استفاده می‌کند و اگر نسخه پایه PS5 نرخ فریم 30 را هدف قرار دهد، شدیدا‌ً چالشی خواهد بود تا FPS 60 را هدف قرار داد.

این یک مشکل GPU نیست، مشکل CPU است.

البته تضمینی نیست اگر راکستار نرخ فریم 60 را روی PS5 استاندارد هدف قرار دهد، اما تا به حال هیچ مدرکی ندیده‌ایم که این‌گونه است.

استودیوی Rockstar Games همیشه تلاش کرده تا جهان‌هایی زنده و فعال را در Grand Theft Auto بسازد، و چیزی که از توسعه GTA 6 دیده‌ایم، نشان می‌دهد که ایده به ابعاد بسیار بزرگ خواهد رسید. ما می‌توانیم انتظار رفتار شدیداً واقع‌گرایانه هوش مصنوعی باشیم که منجر به برخوردهای تصادفی و رویدادهای منحصربه‌فرد در هر گوشه و کنار می‌شود.

همچنین، کارگردان فنی سابق راکستار گفته بود که فکر نمی‌کند بازی Grand Theft Auto 6 «تفاوت زیادی» با GTA 5 خواهد داشت و آن هم به‌دلیل جهش کندتر و کم‌تر تکنولوژی نسبت به گذشته است.

افزایش قدرت PlayStation 5 طبیعتاً باعث بهترشدن و روان‌تر‌شدن بازی‌ها می‌شود و قابلیت 8K آن قطعاً توسط توسعه‌دهدگان رده‌بالاتر استفاده خواهد شد، اما هنوز مطمئن نیستیم که چطور Grand Theft Auto را تحت تاثیر خواهد گذاشت.

بازی GTA 6 در پاییز سال 2025 عرضه خواهد شد؛ اما با توجه به بزرگی و جاه‌طلبانه‌بودن آن، امکان تاخیر همچنان وجود دارد و باید انتظارش را داشته باشیم.

آیا اجرانشدن 60 فریمی بازی GTA 6 برای شما ناامیدکننده است؟


نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ نظرات خود را با کریتیک‌لنز به‌اشتراک بگذارید.

به این نوشته امتیاز بدهید