نقد و بررسی بازی Granblue Fantasy Versus: Rising

نقد و بررسی بازی Granblue Fantasy Versus: Rising

شاید بتوان گفت که سبک فایتینگ در طی سال‌های اخیر جولان‌گاه عناوین بی‌شماری بوده است. عرضه‌ عناوین کوچک و بزرگ از طرف سازنده‌های معروف و ایضاً کمتر شناخته شده باعث شده که نگاه ویژه‌ای از طرف بازیکنان به این سبک اندوخته شود. هر چند که بعضی از این عناوین تنها برای مدت کوتاهی در معرض دید بوده‌اند و به راحتی از خاطرات فراموش شده و به تاریخ پیوستند. به جراًت می‌توان گفت که سه کمپانی بزرگ در این سبک یعنی Capcom, Namco Bandai وNetherrealm  و عناوین معروف خود یعنی Street Fighter, Tekken و Mortal Kombat تنها پرچم‌داران این سبک بوده و هر تلاش دیگری از سوی سازنده‌های دیگر برای عرض اندام در این سبک با چالش‌های فراوانی روبرو بود که بعضاً با شکست روبرو شدند.

اما در طی دهه‌ی اخیر کمپانی Arc System Works با عرضه‌ی عناوین معروفی چون BlazBlue و Guilty Gear ثابت کرد که می‌تواند در این سبک حرفی برای گفتن داشته باشد و به سرعت توانست در بین بازیکنان جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند. حتی اگر بگوییم کمپانی ASW را می‌توان به لیست بالا افزود، اغراق نکرده‌ایم. اگرچه در کارنامه‌ی ASW عناوین با مقیاس کوچک‌تر به وفور یافت می‌شود، اما جدیدترین تلاش این استودیو برای خلق ادامه‌ای بر Granblue Fantasy Versus که پسوند Rising را با خود به یدک می‌کشد، به نظر حرف‌هایی برای گفتن دارد. سری Granblue در ژاپن از محبوبیت بی‌شماری برخوردار بوده و این موفقیت را می‌توان مدیون عرضه‌ی اولین عنوان در این سری بر روی گوشی‌های همراه دانست.

در ادامه با کریتیک‌لنز همراه باشید.

20231229122635 1

همانند دیگر عناوین ASW، عنوان Granblue Fantasy Versus: Rising حالت انیمه مانند خود را نیز در این عنوان حفظ کرده و شاهد رنگ‌بندی و طراحی‌های بسیار خوب و با جزئیاتی در این زمینه هستیم. شاید در این‌جا گفتن این نکته بی ضرر نباشد که بر خلاف آن‌چه در نگاه اول به چشم می‌آید، مدل‌های استفاده شده در این عنوان به هیچ عنوان دو بعدی نبوده و در واقع مدل‌های کاملاً سه بعدی با کیفیت هستند. برای سادگی فهم این موضوع، بهتر است بگوییم شخصیت‌های این عنوان همانند شخصیت‌های عناوین Tekken و SF و MK، مدل‌های سه بعدی هستند و هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارند. این موضوع در واقع جادوی منحصر به فرد ASW در طراحی عناوین خود بوده که پیش‌تر نظیر آن را در عنوان Guilty Gear Strive نیز دیده بودیم. در واقع تنها نوع رندر شدن بازی به حالت انیمه‌ای انجام شده تا حس و حال انیمه‌ای را در خود حفظ کرده باشد.

28 شخصیت به عنوان شخصیت‌های پایه در نظر گرفته شده است. در واقع تمام شخصیت‌های نسخه پیشین در اینجا و در همان ابتدا حضور دارند و خوشبختانه از نظر تعداد، ضعف نسخه‌ پیشین خود را جبران می‌کند. بنابراین لزوم ورود شخصیت‌های بیشتر برای تنوع دادن به مبارزات بر خلاف گذشته دیگربه چشم نمی‌خورد. شخصیت‌های بیشتری نیز در ادامه و در قالب فصول بعدی به بازی اضافه خواهند شد.

در زمینه گیم‌پلی، عنوان GBFV از گیم‌پلی دو بعدی بهره‌مند شده و از این رو از استانداردهای موجود در این سبک استفاده می‌کند. حرکات و جا‌به‌جایی شخصیت‌ها یادآور عنوانGuilty Gear بوده و به طور کلی متناسب با سیستم مبارزات در نظر گرفته شده است.

20231229122759 1

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، گیم‌پلی بازی بسیار ساده و سیستم کمبو زدن بسیار محدود طراحی شده است اما این بدان معنا نیست که با عنوانی ساده روبرو هستیم. مبارزات بر اساس 5 دکمه طراحی شده است. 3 دکمه برای ضربات سبک، معمولی و سنگین، 1 دکمه برای قابلیت مخصوص به هر شخصیت و 1 دکمه برای دفاع ویژه که قابلیت Dodge کردن را نیز دارد. 1 دکمه دیگر نیز وجود دارد که برای سهولت در اجرای Special Moveها طراحی شده است. شاید جالب‌ترین بخش گیم‌پلی، در طراحی سیستم Special Moveها نهفته شده باشد.

بر خلاف عموم بازی‌های مبارزه‌ای که اجرای Special Moveها با محدودیت خاصی روبرو نیست، در عنوان GBFV هر شخصیت تنها به 4 نوع Special Move مجهز بوده و در صورت استفاده از هر یک، باید چند ثانیه سپری شود تا بتوان دوباره از آن استفاده کرد. در واقع نوعی Cooldown برای Special Move ها در نظر گرفته شده است که بازیکنان را بیشتر به چیدن استراتژی‌های مختلف سوق دهند. علاوه بر این، بر خلاف دیگر عناوین سبک مبارزه‌ای، در GBFV شاهد کمبوهای طولانی نیستیم. در واقعا پس از اجرای ضربات معمولی، کمبوها با اجرای Special Move به اتمام می‌رسند؛ به جز این‌که در کناره‌های استیج باشید و یا از قابلیت‌های برخی شخصیت‌ها برای وارد کردن ضربات بیشتر استفاده کنید. شاید با خود فکر کنید که با عنوانی ساده روبرو هستید، اما اصلا این‌گونه نیست.

20231229122158 1

برای اجرای همین کمبوهای ساده نیز به زمان‌بندی دقیق و رعایت فاصله‌ی مناسب با حریف نیاز دارید و بسیار پیش می‌آید که به راحتی در اجرای کمبوها اشتباه کنید و این اشتباه در مبارزات آنلاین به ضرر شما تمام خواهد شد. در کنار این موارد، Super Moveهای سینماتیک و فوق‌العاده نیز در بازی حضور دارند که اجرای آن‌ها به نوار مخصوصی که در زیر خط سلامتی تعبیه شده است، نیاز دارد. این نوار به صورت خود به خود و به آرامی پر شده و چنان‌چه ضربه‌ای به حریف وارد کرده و یا ضربه‌ای دریافت کنید، سریع‌تر پر می‌شود و در نهایت می‌توانید دو نوع Super Move که اولی با پر شدن نوار مخصوص و دومی علاوه بر نوار مخصوص و تنها در صورتی که زیر 30% از سلامتی شما باقی مانده باشد قابل اجرا هست را اجرا کنید.

به جرأت می‌توان گفت یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های گیم‌پلی به لطف طراحی بی‌نظیر بازی، در این بخش قرار گرفته که خستگی مبارزات را از تن بیرون می‌کند. جالب است بدانید چنان‌چه در انتهای راند دوم، حالت دوم Super Move را اجرا کنید، پس از اتمام آن شاهد آسیب دیدن و خراب شدن لباس‌ها و زره‌های شخصیت‌ها خواهید بود.

برای افراد تازه وارد به این عنوان هم طبق رسم همیشگی، سیستم Auto Combo در نظر گرفته شده است که با فشردن چندین باره‌ی یک دکمه، کمبوی کوچکی اجرا خواهد شد هر چند طبق توضیحاتی که در بالا ذکر شد، این قابلیت به دلیل محدود بودن سیستم کمبو زدن چندان ضروری به نظر نمی‌رسید.  با این حال برای سهولت بیشتر در اجرای Special Moveها، میان‌برهایی طراحی شده‌اند که اجرای این حرکات را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کنند.

20231229122636 1

مسلما داشتن یک بخش آموزشی کامل یا همان Tutorial در هر عنوان مبارزه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یاد دادن زیر و بم مبارزات اولین چیزی است که تمامی بازیکنان به آن نیازمند هستند. خوشبختانه در این زمینه با یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین بخش‌های بازی روبرو هستیم از پایه‌ترین مسائل تا پیچیده‌ترین آن‌ها را پوشش می‌دهد. به طور مثال از موارد ساده‌ای همانند چگونگی حرکت کردن گرفته تا اجرای انواع و اقسام ضربات و کمبوها و نکات ریز قابل توجه در برابر تک تک شخصیت‌ها در این بخش گنجانده شده است که پس از کامل کردن همه‌ی این موارد، درک بسیار خوبی از بازی نصیب بازیکنان می‌شود. بخش تمرینی یا همان Training نیز صرفا یک بخش ساده نبوده و ابزارهای متنوعی برای شبیه سازی موقعیت‌های مختلف در هنگام رویارویی با شخصیت‌های مختلف تدارک دیده شده است که این نیز به نوبه‌ی خود از اهمیت ویژه‌ای در عناوین مبارزه‌ای برخوردار بوده و حتی می‌توان گفت تبدیل به یک استاندارد شده است.

در بخش آنلاین نیز بازیکنان می‌توانند به رقابت با دیگر افراد در سرتاسر جهان بپردازند. خوش‌بختانه بر خلاف نسخه پیشین، در این نسخه شاهد نت‌کد Rollback هستیم که به معنی کیفیت بسیار خوب بخش آنلاین است و می‌توانید به راحتی به مبارزه با دیگر افراد در دنیا بپردازید. در عین حال قابلیت Cross Play نیز به این بخش افزوده شده است تا بتوانید با دوستان و دیگر بازیکنان در دیگر پلتفرم‌هایی که این عنوان بر روی آن‌ها عرضه شده است، به رقابت بپردازید.

به این نوشته امتیاز بدهید

سخن پایانی

عنوان Granblue Fantasy Versus که حاصل تلاش کهنه کاران کمپانی Arc System Works بوده است، در زمینه‌ گیم‌پلی از طراحی جالب و منحصر به فردی استفاده کرده است که در عین سادگی، از عمق خوبی برخوردار است و با داشتن یک بخش آموزشی بسیار خوب، به افرادی که به تازگی عناوین مبارزه‌ای را شروع کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود. هر چند کمبود محتوای بخش تک نفره و حذف حالت RPG Mode و بخش داستانی خسته کننده و تکراری، تا حدودی چهره بازی را خدشه‌دار کرده است.

نقاط خوب

  • گیم‌پلی ساده و در عین حال لذت بخش
  • آرت استایل زیبا و چشم‌نواز
  • بخش آموزشی کامل و جامع

نقاط ضعف

  • حذف بخش RPG Mode
  • بخش داستانی خسته کننده و تکراری
۸