فرزند خلف سونیک
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است
بازیهای پتلفرمر یا همان سکو بازی از زمان پیدایش صنعت سرگرمیهای ویدئویی طرفداران بسیاری دارند. برای نمونه میتوان به مجموعه بازیهای ماریو و سونیک اشاره کرد که به نمادی برای این صنعت و سبک یاد شده تبدیل شدهاند. از طرفی فعالان این صنعت به خصوص شرکتها و گروههای مستقل، بسیاری از مواقع به سکو بازی دو بعدی روی میآورند. به علاوه خلاقیت بسیار زیادی در این سبک وجود دارد. برای نمونه میتوان به شرکت آمریکایی «گالکسی تریال» (GalaxyTrail) اشاره کرد. این شرکت در ابتدا قصد داشت با الگوبرداری از سونیک یک عنوان طرفدار محور توسعه بدهد؛ اما به مرور زمان و با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرد در نهایت بازی سیاره آزادی (بازی FreeDom Planet) به وجود آمد و در سال 2014 منتشر شد. حال پس از 10 سال نسخه جدید این بازی با نام (بازی FreeDom Plane 2) توسط گالکسی تریال ساخته و به واسطه XSeed Games عرضه گشت. این بازی اکنون برای تمام کنسولهای نسل 8 و 9 و همچنین رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد و میتوانید آن را تهیه کنید.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد و بررسی FreeDom Planet 2 روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا بررسی کنیم که آیا این بازی توانسته است موفقیت نسخه قبل خود را تکرار کند و ارزش تجربه دارد یا خیر.
نجات سیاره آزادی
داستان بازی FreeDom Planet 2 دقیقاً از ادامه نسخه قبل رخ میدهد. با وجود این نیازی نیست که حتماً نسخه قبل را برای درک بهتر آن تجربه کنید. در طی نبرد گستردهای که در جهان آوالیس (Avalic) به وجود آمد و پس از شکست دادن براون (Brevon)، فرمانده دشمنان نسخه اول، سنگ پادشاهی میشکند. در نتیجه این رویداد یک زندان کریستالی در اعماق اقیانوس از بین رفته، یکی از بازماندگان نژاد اژدهای آبی از آن فرار میکند. سه سال از این واقعه گذشته و قهرمانهای نسخه قبل یعنی لایلاک (Lilac)، کرول (Carol) در حال پاکسازی بقایای ارتش روباتیک بروان است و میلا (Milla) نیز روی توسعه فناوریهای مختلف در آزمایشگاه خود کار میکند.
با وجود این به نظر میرسد ارتش از هم گسیخته براون یک بار دیگر تحت فرماندهی یک شخص جدید دوباره سازماندهی شده و حملات خود را شدیدتر کردهاند. از طرفی نیرا (Neera)، سه قهرمان گذشته را به حضور پادشاه منطقه «Shang Tu» فرا میخواند تا یک بار دیگر با همکاری هم سیاره خود را نجات بدهند.
بازی FreeDom Planet 2 از داستان جذابی بهره میبرد و به خوبی میتواند مخاطبان را با خود همراه کند. از طرفی گیمرها 4 شخصیت مختلف را برای انتخاب پیش روی خود دارند که هر یک زاویه دید خود نسبت به داستان را روایت میکنند. به همین دلیل ارزش تکرار بازی برای دیدن همه بخشهای داستان بالا میرود. به این موضوع میتوانید روایت بهتر داستان را نسبت نیز به نسخه قبل اضافه کنید.
از طرفی شخصیتپردازیها نیز به خوبی انجام شده، با تعداد بسیار زیادی کاراکتر دوست و دشمن در حین بازی مواجه خواهید شد.
گردهمایی دختران قهرمان
همان طور که گفته شد بازی FreeDom Planet 2 در سبک سکو بازی ساخته شده و مانند سونیک روی سرعت بالا تمرکز دارد. با وجود این مبارزات بازی کمی از این سرعت میکاهند.
شما در این بازی میتوانید یکی از 4 شخصیت اژدهای آبی لایلاک، گربه وحشی کرول، سگ شکاری میلا و پاندای مبارز نیرا را انتخاب کنید. هر یک از این 4 شخصیت از مهارتها و حرکات کاملاً منحصر به فردی برخوردار هستند که سبک و نحوه پیشروی در مراحل را کاملاً متفاوت با دیگر شخصیتها میکنند.
لایلاک برای مبارزه از بدن خود استفاده میکند و میتواند از سرعت بالای حرکت خود علیه دشمنان بهره ببرد و حالتی کاملاً تهاجمی دارد. میلا داشمندی است که با کمیاگری و ساخت اشیا مکعب شکل و سپری مقاوم مبارزه میکند و نقطه مقابل لایلاک به حساب میآید. کرول عاشق موتورسواری و تفنگ بوده، از پرشهای بلندی نسبت به دیگران بهره میبرد که اجازه رسیدن به ارتفاعات بالاتر را برای شما فراهم میکند. در نهایت میتوان به نیرا اشاره کرد که از نیزه و جادوی یخی استفاده کرده، میتواند دشمنان را منجمد کند.
به موارد یاد شده، قابلیتهای جدید هر شخصیت نسبت به نسخه قبل را نیز باید اضافه کنید. اصلیترین ویژگی که در این نسخه اضافه شده است امکان دفاع کردن و آسیب زدن به دشمن در حین انجام این کار است. این ویژگی به شما اجازه میدهد همزمان با جاخالی دادن از حملات دشمنان اگر به سمت آنها یورش ببرید آسیبی جدی به آنها وارد نمایید. همین قابلیت کوچک طیف جدید از راهبردهای مبارزه را حتی هنگام درگیری با باسها جلوی شما قرار داده، خطرپذیری شما را افزایش میدهد. در مجموع بازی با همه این کاراکترها جذاب است و خودش نیز شما را تشویق میکند تا با همه آنها پیشروی کنید.
بازی بیش از 20 مرحله مختلف دارد که هیچکدام از آنها و مکانیزمهایشان کوچکترین شباهتی به هم ندارند و به شدت متنوع هستند. این محیطها از مراحلی در اوج آسمان تا زیر آب حتی جاذبه متغیر، متفاوت هستند. این موضوع در رابطه با دشمنان و باسفایتهای بازی نیز صدق میکند و هیچ گاه در طول انجام بازی احساس خستگی و تکرار نخواهید کرد. به این موضوع پیدا کردن همه آیتمهای مخفی در مراحل را نیز میتوانید اضافه کنید. از طرفی برای رسیدن به پایان هر مرحله معمولاً بیش از یک راه وجود دارد که معمولاً ممکن نیست به علت سرعت بالای پیشروی در همان نوبت اول همه مکانهای یک مرحله را مشاهده کنید. همچنین در بخش قبل گفته شد هر کدام از شخصیتها داستان را از زاویه دید خود روایت میکنند؛ اما مراحل برای همه آنها یکسان است. با وجود این قابلیتهای مختلف هر شخصیت این مسئله را برطرف میکند.
بازی FreeDom Planet 2 هر چند مرحله یک بار، شما را به شهرها و مکانهای مختلفی میفرستد که حکم هابهای بازی را ایفا میکنند. در این مکانها شما میتوانید با بیش از 100 کاراکتر مختلف صحبت کنید. به خرید و فروش تجهیزات مختلف بپردازید. یا حتی با مراجعه به موزه و خرج امتیازها، آیتمهای گوناگونی را برای نمایش آزاد کنید. با وجود این که در هابها داستان پیش میرود؛ اما به شدت از سرعت بازی میکاهند این مسئله ممکن است برای عدهای ناامید کننده باشد. خوشبختانه خود سازندگان از این موضوع مطلع بودهاند و به شما اجازه میدهند در ابتدای بازی با انتخاب حالت Classic، هابها را نادیده بگیرید و مستقیماً بین مراحل جابهجا شوید.
به علاوه بازی از شیب سختی بسیار مناسبی برخوردار است و از این جهت اذیت نخواهید شد؛ اما با این وجود به کمک آیتمهایی که خریداری میکنید، خواهید توانست سختی آن را نیز با توجه به مهارت خود کمتر یا بیشتر نمایید. حتی پس از باختن کامل نیز بازی یک کیسه بکس را در اختیار شما قرار میدهد تا اگر امتیازی برای بازیابی و ادامه از چکپونت قبل ندارید با ضربه زدن به آن به این امتیاز دست پیدا کنید.
تنها نکته ناامید کننده از بازی که امیدواریم با بروزرسانیهای آینده به آن اضافه شوند، عدم امکان انجام بازی به صورت گروهی است. متأسفانه بازی تنها از حالت تک نفره بهره میبرد.
نبرد رنگارنگ
بازی FreeDom Planet 2 با استفاده از موتور یونیتی ساخته شده است. خوشبختانه سازندگان کار خود را به خوبی انجام داده و شما در هیچیک از دو حالت خانگی و قابلحمل افت فریم یا مشکلی را مشاهده نخواهید کرد. در نتیجه هیچ چیزی جلوی سرعت بالای شما را نخواهد گرفت.
بازی مورد بحث از هر دو نظر فنی و هنری به خوبی پیادهسازی و برای این کار از رنگهای شاد استفاده شده است. همچنین این تنوع رنگها و طراحیها برای دشمنان نیز وجود دارد. در مجموع نه تنها هیچگاه طراحیها باعث گم شدن شما در محیط، آن هم به خاطر داشتن سرعت بالا نمیشود؛ بلکه همواره خود سازندگان در محلهای مورد نیاز راهنماهایی را برای پیدا کردن جهت درست به صورت غیر مستقیم در مقابل شما قرار دادهاند.
تنها مشکلی در زمینه طراحیها با سختگیری بسیار زیادی میتوان به بازی گرفت مربوط به جمعه متن گفتگوها است. در این بخش گزینه پایان مکالمات در بالاترین قسمت کادر قرار دارد. در حالی که وقتی میخواهید با زدن B به سرعت از منو خارج شوید بازی روی پایینترین گزینه میرود. این مسئله کوچک مورد تنها ایرادی بود که میتوان به بازی وارد کرد.
در بخش صداگذاری و موسیقی نیز باید گفت که به شدت با محتوای مراحل هماهنگ هستند و در این زمینه کمبودی حس نمیکنید.