طرفداران مجموعه کال آف دیوتی (Call of Duty) سال گذشته منتظر نسخه جدیدی از سری بلک آپس (Black Ops) بودند، ولی با توجه به تغییرات روندی که در ارائه ادامه مجموعه MW اتفاق افتاد، این امر به سال جاری یعنی (2024) موکول شد. حال که نزدیک به 2 ماه با عرضه نسخه Black Ops 6 فاصله داریم، نسخه بتا محدود بخش چند نفره این عنوان در روزهای اخیر عرضه شد و ما هم موفق به تجربه آن شدیم. در این مقاله قصد داریم نیم نگاهی به این نسخه داشته باشیم تا ببینیم آیا باید منتظر یک نسخه هیجان انگیز باشیم یا خیر؛ با ما در کریتیکلنز همراه باشید.
در انتظار حقیقتی پنهان
امسال نیز مانند رسم هر ساله نسخه جدید سری کال آف دیوتی با نام Call of Duty: Black Ops 6 برای عرضه در فصل پاییز برنامه ریزی شده است؛ اما ظاهرا اینبار شاهد تغییراتی اساسی خواهیم بود و این موضوع در کنار فرصت یک ساله اضافی برای توسعه بازی خبر خوبی برای طرفداران این مجموعه، مخصوصا سری بلک آپس، خواهد بود. طبق اخباری که از روند توسعه بازی به گوش میرسد، اینبار شاهد بخش داستانی جهان باز (Open World) خواهیم بود. همچنین برای اولین بار شاهد ورود مجموعه بلک آپس به خاورمیانه و تمرکز بر جنگ خلیج فارس که در سال (1991) رخ داد، هستیم. اما در کنار این خبرهای جذاب و وسوسه کننده بخش داستانی، مانند هر سال عده زیادی از طرفداران نیز منتظر بخش چندنفره فوق العاده کال آف دیوتی با چاشنی سری بلک آپس هستند. هر چند در نسخه اخیر سری بلک آپس یعنی بلک آپس کلد وار (Black Ops: Cold War) بخش چند نفره روند کلاسیک این مجموعه را حفظ کرده بود و خبر چندانی از امکانات و ویژگیهای جدید این مجموعه نبود اما این بار طبق ویدئوهای معرفی و همچنین توضیحات سازندگان نه تنها این ویژگیها مورد استفاده قرار گرفتند، بلکه شاهد تغییرات عمیقتر و امکانات جدیدتری خواهیم بود که میتواند تجربه بخش چند نفره سری کال آف دیوتی را دست خوش تحول کند.
طبق آنچه که توسعه دهندگان در معرفی این بازی ارائه کردند، مهمترین و اساسیترین ویژگی جدیدی که وارد بازی شده است Omnimovement نام دارد. اگر بخواهیم معادل فارسی این ویژگی را بیان کنیم، میتوان از عبارت حرکت همه جانبه استفاده کرد. Omnimovement در واقع سیستم جدید کنترلی بازی است که در کنار حرکتهای کلاسیک شخصیت اصلی، حرکتهای جدیدی در جهت واقعگرایانهتر شدن بازی اضافه میکند. اغلب این ویژگیها مربوط به جزئیات حرکتهای جانبی مانند حرکت به چپ و راست و عقب است. به عنوان مثال اکنون شما میتوانید علاوه بر دویدن به سمت جلو، در جهت چپ، راست و پشت سر نیز بدوید. همچنین امکان پرش و لیز خوردن در جهتهای جانبی و همچنین چرخشهای دقیقتر در حالت درازکش بر روی زمین نیز فراهم شده است. این ویژگیهای جدید از طریق یک بخش آموزشی نسبتا کوتاه اختیاری در ابتدای بازی به بازیکنان آموزش داده میشود. یکی از نکات جالب توجه حرکتهای جدید این است که امکان پرش به سمت چپ و راست به شدت یادآور حالت Bullet Time بازی مکس پین است که البته خبری از صحنه آهسته در آن نیست. Omnimovement در ابتدای تجربه بخش چند نفره بسیار جالب به نظر رسیده و حس و حال تازهای را به بازیکن منتقل میکند و حتی در موارد خاصی مانند مبارزات رو در رو بسیار هم کاربردی به نظر میرسند؛ البته این نکته را هم اضافه کنم که اوایل تجربه بخش چند نفره جدید، کمی پرشها و حرکتهای جدید از سایر بازیکنان عجیب به نظر میرسد اما زمان زیادی نمیکشد که به آن عادت خواهید کرد.
اما یک موضوع نسبتا عجیب دیگری هم در طول بازی، حداقل برای من، خود نمایی میکرد و آن هم این است که سیستم حرکتی جدید با وجود جدید بودن و ایجاد تغییر و تحول در بازی اما بعد از مدتی حس جذابیت خود را از دست میدهد و حتی بعد از گذشت چند روز بازیکنان دیگر هم چندان از آن استفادهای نداشتند. البته هنوز در ابتدای مسیر هستیم و برای قضاوت نهایی زود است، بنابراین بهتر است که برای اطمینان از این موضوع تا چندی بعد از عرضه بازی صبر کنیم و ببینیم عملکرد نهایی آن بین بازیکنان چگونه خواهد بود. شخصا تصور میکنم که این سیستم حرکتی جدید ابتدا روندی که در نسخه بتا ارائه کرد (یعنی ابتدا جذابیت و بعد عادی شدن) را تکرار خواهد کرد و پس از چند ماه مجددا بین بازیکنان کاربردی شده و در آینده نیز مانند قابلیت لیز خوردن (Sliding) به یک استاندارد حتمی و جدانشدنی این سری تبدیل خواهد شد.
همانطور که توسعه دهندگان اعلام کردند فاز بتا این بازی شامل دو هفته است که در هفته ابتدایی در مجموع 6 نقشه و 6 مود (Mode) مختلف را در بر میگیرد. در هفته دوم که حالت عمومی خواهد داشت نیز 2 نقشه و 2 مود جدید هم به این لیست اضافه خواهند شد. همچنین به طور کلی بخش چند نفره بتا بلک آپس 6 شامل دو بخش Core Moshpit و Face Off است. در بخش Core Moshpit قواعد بازی مانند گذشته است و شامل نقشههای با ابعاد مختلف است که البته در هفته ابتدایی نسخه بتا، تنها 4 نقشه و 4 مود در آن حضور داشت. این مودها شامل Team Deathmatch، Domination، Hardpoint و Kill Order بود که از بین آنها تنها مود Kill Order جدید است. در این مود به صورت تصادفی یک نفر به عنوان هدف ارزشمند (HVT) نشانه گذاری شده و سلامتی او نیز تا حدی تقویت میشود؛ پس از این تیم حریف باید راهی برای کشتن او پیدا کند و البته تیم خودی نیز باید به محافظت از او بپردازد. این موقعیت به صورت متقابل برای تیم حریف هم ایجاد میشود و در واقع هر دو تیم باید به دنبال کشتن هدف ارزشمند تیم مقابل و حفاظت از هدف ارزشمند تیم خودی باشند. به طور کلی این مود جذابیت خوبی داشت و به شخصه در کنار بازیکنان دیگر از آن لذت بردم؛ این مود برای افرادی که به صورت تیمی به انجام بازی میپردازند فوق العاده خواهد بود. سه مود دیگر را هم میتوان به عنوان مودهای پایه که سالیان سال است در نسخههای مختلف این مجموعه و حتی دیگر بازیها نیز حضور دارند دانست. طراحی نقشهها در حالت Core Moshpit به صورت استاندارد بوده و به طور کلی جذاب به نظر میرسیدند. بازی در زمان عرضه، دارای 16 نقشه مختلف خواهد بود که باید دید طراحی آنها چگونه خواهد بود و آیا بین آنها نقشه قدیمی نیز وجود خواهد داشت یا خیر؟
بخش Face Off قواعد بازی کمی متفاوت خواهد بود؛ به طور کلی سیستم مبارزاتی این بخش تفاوتی با بخش Core Moshpit ندارد و در واقع میتوان گفت که تنها Scorestreak که در مجموعه کال آف دیوتی بیشتر با نام Kill Streak میشناسیم از آنها حذف شده است. بله یکی دیگر از تفاوتهایی که در نسخه بتا بازی Call of Duty: Black Ops 6 شاهد بودیم حضور Scorestreak به تنهایی بود؛ در نسخههای پیشین امکان سوئیچ کردن بین حالت Kill Streak و Scorestreak وجود داشت و تفاوت آنها نیز در این موضوع بود که Kill Streak جوایز کسب شده تنها با تعداد کشتنهای پیاپی (مثلا کشتن 6 حریف بدون کشته شدن) کسب میشد اما در Scorestrike این جوایز با کسب امتیازها بدون کشته شدن کسب میشد. اما ظاهرا در نسخه پیش رو، توسعه دهندگان تنها Scoresrike را به صورت پیشفرض قرار دادند و فعلا خبری از Kill Streak نیست؛ البته هنوز تا زمان عرضه بازی فاصله داریم و بعید نیست که این امکان در نسخه نهایی وجود داشته باشد.
به طور کلی نقشههای بخش Face Off که در هفته اول نسخه بتا 2 مورد بودند، کوچکتر و بستهتر از نقشههای عادی هستند و به صورت پیشفرض خبری از Scorestreak نیز در آن نیست؛ بنابراین تجربهای که در این بخش کسب میشود تنها به مبارزات نزدیک به شدت هیجان انگیز ختم خواهد شد. مودهای موجود در این بخش نیز در هفته ابتدایی Face Off Team Deathmatch و Face off Kill Confirmed بود. تجربه این بخش برای من لذت بخش بود و منتظر نقشهها و مودهای دیگر این بخش خواهم بود.
اما آنچه که بخش چند نفره کال آف دیوتی را همیشه جذاب نگه داشته، گیمپلی روان، سریع و هیجان انگیز بازی است؛ این موضوع برای من در سری بلک آپس همیشه کمی متفاوتتر از سری مدرن وارفر حس شده است. معمولا سری مدرن وارفر سعی در ارائه اکشنهای بسیار سریع در کنار گانپلی واقع گرایانه بوده است، اما سری بلک آپس کمی ریتم کندتری دارد و گانپلی اسلحهها نیز سادهتر در نظر گرفته میشود. طبق تجربهای که در بتا Black Ops 6 داشتم، این موضوع تفاوت چندانی با این پیش زمینه ذهنی نداشت و به وضوح یادآور بخش چند نفره نسخههای پیشین بلک آپس، به خصوص بلک آپس کلدوار بود. البته باز هم باید ذکر کنم که هنوز برای قضاوت بسیار زود است، چرا که در سال گذشته هم نسخه بتا MW3 گانپلی ساده و روان همیشگی را ارائه میداد اما در نسخه نهایی شاهد یک گانپلی واقعگرایانه و متفاوتتر بودیم. اما به طور کلی حس و حال همیشگی و جذاب بخش چند نفره سری کال آف دیوتی حتی با وجود اصلاح احتمالی گانپلی باز هم در درون مایه بلک آپس 6 وجود دارد و طرفداران میتوانند روی این موضوع حساب کنند. سیستم Omnimovement نیز نهایت سعی خود را بر بهبود و ارتقاء تجربه گانپلی دارد اما همانطور که اشاره شد بهتر است برای قضاوت نهایی تا عرضه نسخه نهایی صبر کنیم.
طبق گفته سازندگان بخش اسلحه خانه (Gunsmith) نیز دچار تغییراتی شده است. پیش از این ما در بازی MW2 شاهد نسخه جدید اسلحه خانه بودیم که بازیکن در آن میتوانست به ارتقاء و بهبود اسلحه خود بپردازد و این به روزرسانی به معنای واقعی کلمه کاربردی و جذاب بود. طبق آنچه که در بتا بلک آپس 6 شاهد بودیم بخش Gunsmith تغییر و تحول بزرگی به خود ندیده و اساس آن همان مدلی است که در دو نسخه اخیر مورد استفاده قرار گرفته است و تغییرات تنها به رابط کاربری الحاقات (Attachment) اسلحهها خلاصه میشود که از روی اسلحه به یک نوار خطی در پایین صفحه منتقل شده است تا به این ترتیب دسترسی به این الحاقات راحتتر شوند.
در نهایت نسخه بتا Black Ops 6 همانند نسخههای اخیر این مجموعه از نظر گرافیکی زیبا و چشمنواز به نظر میرسد و حتی بهبودهایی نیز در کیفیت گرافیکی آن دیده میشود؛ اما با توجه به این موضوع که ما در پلتفرم PC نسخه بتا را تجربه کردیم، مانند نسخههای بتا سالهای گذشته مشکلاتی مانند کرش کردن یا باگها و از همه مهمتر کمی سنگین بودن بازی حس میشود اما معمولا این موارد در زمان عرضه نسخه نهایی اغلب رفع میشوند و از این جهت نیز امیدواریم روند معمول برای این نسخه نیز اتفاق بیافتد و در نسخه نهایی شاهد یک بازی بهینه با کمترین مشکلات فنی باشیم.
سخن پایانی
به طور کلی تجربه نسخه بتا بخش چند نفره بازی Black Ops 6 همانند همه نسخههای این مجموعه روان و هیجان انگیز است؛ در کنار این موضوع توسعه دهندگان نیز تلاش قابل توجهی در ارتقاء تجربه بازی داشتند و به وضوح نوآوریها در طول این نسخه محدود دیده میشد؛ البته برای قضاوت نهایی عملکرد این ویژگیهای جدید و تجربه بهبود یافته تا عرضه نسخه نهایی صبر خواهیم کرد اما با همین تجربه محدود نیز میتوان انتظار یک بازی پر هیجان در بخش چند نفره را داشت.
در نهایت نظر شما درباره این بازی و تغییر و تحولات ایجاد شده در آن چیست؟ آیا منتظر این بازی و تجربه بخش چند نفره آن هستید یا امید چندانی به موفقیت آن ندارید؟ خوشحال میشویم نظراتتان را درباره این بازی در کرتیکلنز در میان بگذارید.