بررسی بازی Broken Sword Shadow of the Templars: Reforged. تجربهای که پس از نزدیک به سه دهه از عرضه آن، هنوز هم خاطرات آن در ذهن بسیاری از علاقهمندان سبک زنده مانده است. حالا Revolution Software دوباره به سراغ بهیادماندنیترین عنوان کارنامه کاری خود رفته است تا با بازسازی آن، این عنوان خاطرهانگیز را در دسترس نسل جدیدی از مخاطبان بگذارد و همینطور طرفداران قدیمی سری را به تجدیدخاطره دعوت کند. با کریتیکلنز همراه باشید تا با هم به نقد و بررسی بازی Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged بپردازیم.
میراث شوالیههای معبد
این بررسی به اساس نسخه ارسالی سازندگان و پس از 20 ساعت تجربه در کنسول PS5 انجام شده است.
غلافی جدید برای شمشیر شکسته
در عناوین اشاره و کلیک، ظاهر هر صحنه و جزئیات ریز و درشت آن اهمیت بسیار بالایی دارد. بر همین اساس، این بازسازی با تمرکز روی ظاهر محیطها در بازی انجام شده است. تمامی محیطها در بازی از نو طراحی شده و با رزولوشن 4K ارائه شدهاند. این رویکرد به ظاهر بازی حال و هوای مدرنی داده است و جزئیات بسیاری را به آن افزوده است. در نگاه اول همه چیز فوقالعاده به نظر میرسد؛ از همان درختان پاریس در صحنه اول تا چلچراغ هتل و پس از آن، محوطه سرسبز خانه باستانی در اسپانیا، چشمنوازتر شدن بازی غیرقابلانکار است. شخصیتها نیز از رنگ و لعابی جدید برخوردار شدهاند و تشخیص حالات چهره آنها بسیار آسانتر شده است. انیمیشنها حرکات شخصیتها نیز تا حدی بهبود یافتهاند اما به راحتی نمیتوان تفاوتی با نسخه اصلی در آنها تشخیص داد و بازی به مبالغههای کارتونی و دوستداشتنی حرکات آنها که یادآور انیمیشنهای قبل از دهه 90 هستند، وفادار مانده است.
با این وجود، روند این تغییرات در بسیاری از مواقع ابزارهای گیمپلی را نادیده گرفته است و تمام تمرکز آن زیباتر جلوه کردن محیطها بوده است. سایههای بسیاری به محیطها اضافه شدهاند و برخی آیتمهای قابل تعامل در بازی دیگر خوانایی قبل را ندارند و ممکن است به راحتی از چشم پنهان بمانند. همینطور مقیاس عناصر بسیاری در محیط تغییر پیدا کردهاند و این مشکلات مختلفی را به وجود آورده است. برای مثال کیفی که در اتاق هتل در نسخه اصلی به راحتی قابل تشخیص است، حالا بخش بزرگی از آن پشت تخت مانده و از دید خارج شده است. بنابراین ممکن است این آیتم مهم از چشمان مخاطب پنهان بماند و برای مدت قابلتوجهی پیشروی را مختل کند. خوشبختانه جابهجا شدن بین نسل اصلی و بازسازیشده، به سادگیِ زدن یک دکمه است و خودتان به راحتی میتوانید آنها را مقایسه کنید و شاید پس از مدتی ترجیح دهید که با همان ظاهر نسخه اورجینال به تجربه بازی ادامه دهید. مسلما این نشانه خوبی برای یک بازسازی که عمده تمرکزش روی ظاهر بازی بوده است، نیست.
گردشگر سمج اماکن تاریخی
همانطور که اشیای عتیقه و باارزش باید دستنخورده باقی بمانند، خوشبختانه Revolution Software تغییری در روند داستان و دیالوگها ایجاد نکرده است و حتی دیالوگها و شوخیهایی که شاید با انتظارات امروزی منطبق نیستند نیز در بازی باقی ماندهاند. طرفداران ممکن است نسخهای با نام Director’s Cut را به یاد داشته باشند که با تغییرات داستانی خاصی در سال 2009 عرضه شد و بسیاری از جادوی نسخه اصلی در آن از بین رفته بود. حالا طرفداران میتوانند بدون اینکه نگران از بین رفتن یا تغییر جزئیات داستانی باشند، داستان گردشگر آمریکایی شوخطبع یعنی George Stobbart را با همان روند کلاسیک تجربه کنند.
ماجرایی جذاب از شوالیههای معبد که پر از نکات تاریخی درگیرکننده و سفر به اماکن تاریخی و مقبرههای کشفنشده و قتلهای مرموز است و هنوز هم پس از سالها شگفتیهای خود را حفظ کرده است و مانند یک تور گردشگری منحصربهفرد اما خطرناک، ممکن است سالها بعد خاطرات آن را برای دیگران تعریف کنید و آنها را به تجربه آن ترغیب کنید. شوخیها و امکان شیطنت در بازی چیزی است که آن را از یک ماجرای عادی فراتر میبرد و مخاطب را ترغیب میکند که تمام دیالوگهای ممکن با شخصیتها را گوش دهد و همه آیتمها را روی آنها امتحان کند تا عکسالعمل خندهداری را شاهد باشد. البته نباید فراموش کنیم که همه این جذابیتها از نسخه اصلی بازی نشات میگیرند و تنها کاری که این نسخه در زمینه داستان انجام میدهد، دستکاری نکردن آن است. البته تغییرات ظاهری، کمی در حس و حال روایت بازی تاثیراتی گذاشته است که نمیتوان آن را مثبت یا منفی تلقی کرد و صرفا با لنز یا فیلتر تصویری جدیدی داستان روایت میشود. در انتها ممکن است با یک غافلگیری نیز روبهرو شوید که اثر مثبتی بر جمعبندی ماجرا گذاشته است.
صدای نادیدهگرفتهشده
بزرگترین فرصت از دست رفته در این نسخه بازسازی شده، صدا است. صداپیشگیها پس از سالها هنوز هم گیرا و سرگرمکننده باقی ماندهاند. با اینکه آن غبار آشنای تکنولوژی منسوخشده ضبظ صدای قدیمی روی صداها نشسته است، اما لحن کنایهآمیز جرج استوبارت و لهجه صداپیشگان فرانسوی، ایرلندی و اسپانیای، دلبربایی خود را حفظ کردهاند. مشکل بزرگ، صداگذاری محیط است که در همان نسخه اصلی نیز به خوبی انجام نشده بود و حالا نیز در فرصتی که با سهلانگاری از دست رفته است، هیچ اثری از ارتقا در آنها دیده نمیشود.
برای مثال مرحله بیمارستان را تصور کنید که یکی از کارکنان در راهروهای آن در حال استفاده از جاروبرقی است. در این محیط باید با او صحبت کنید و یک معما را نیز حل کنید که در حال عادی ممکن است 20 دقیقه به طول بیانجامد. در تمام این مدت و زمانی که در حال شنیدن دیالوگ هستید، سروصدای بلند و عذابآور آن جاروبرقی قدیمی را باید تحمل کنید. یا در میخانه ایرلندی که بخش بزرگی از تعامل بازی در آن صورت میگیرد، نوازنده ویولنی حضور دارد که مدام یک قطعه موسیقی را تکرار میکند و در بلندمدت غیرقابلتحمل میشود و ممکن است صدای بازی را پس از مدتی به طور کامل قطع کنید! اینها مواردی هستند که شاید حتی به یک صدم بودجه تغییرات ظاهری این بازسازی هم نیاز نداشته باشند و به راحتی میتوان با جایگزین کردن صداهای بهتر، تجربه بازی را تا حد زیادی ارتقا داد اما دوباره به نظر میرسد که سازندگان علاقهمند بودهاند که بازی صرفا در نگاه اول جذاب و ارتقایافته به نظر برسد و ظرافت چندانی برای بازسازی عمیق آن به خرج ندادهاند.
اشاره، راهنمایی و کلیک
سیستم کنترل و رابط کاربری نسخه اصلی حالا جاودانه شده است و حتی حالا نیز بسیاری از توسعهدهندگان این سبک از این سیستم که “Broken Sword” نامگذاری شده است، استفاده میکنند. اما مخاطبان مدرن که با چالشهای این سبک آشنایی ندارند، ممکن است نیازمند راهنمایی بیشتر برای پشت سر گذاشتن معماهای آن باشند. از این رو، تیم توسعه دهنده یک سیستم جدید را به بازی اضافه کرده است که مخاطبان را در مسیر صحیح راهنمایی میکنند. همینطور در این حالت که Story Mode نامگذاری شده است، بازی آیتمهایی که از قبل آن را روی یک شخصیت یا مکانیزم امتحان کردهاید را از لیست حذف میکند تا از تکرار دیالوگها در بازی جلوگیری کند.
خوشبختانه حالت کلاسیک نیز در بازی باقی مانده است و به راحتی میتوانید این مکانیکهای جدید را نادیده بگیرید و با خلوص 100 درصد این عنوان را تجربه کنید که مطمئنا در این حالت پس از حل هر معما حس پیروزمندانهتری خواهید داشت. با این وجود پیشنهاد ما این است که ترکیبی از این دو حالت را استفاده کنید. بازی اجازه میدهد که یک حالت شخصیسازیشده برای خود ایجاد کنید. سیستم راهنماها در بازی میتواند چالش تجربه را از بین ببرد اما حذف آیتمهایی که در دیالوگها به آنها نیاز ندارید، تا حد زیادی امکان خستهکننده شدن تجربه را کاهش داده است. بنابراین برای یک تجربه متعادل پیشنهاد میکنیم راهنماها را خاموش کنید اما حذف آیتمها را فعال نگهدارید. در صورتی که برای مدت زیادی در حل یک معما با مشکل مواجه شدید، بهتر است از سیستم Hint در منوی بازی استفاده کنید که صرفا به شما کمترین راهنمایی را ارائه میکند تا روند بازی برایتان غافلگیرکننده باقی بماند و خودتان از پس مراحل بازی بربیایید.