دیگر کسی از طرفداران بازیهای ویدئویی وجود ندارد که تاکنون نامی از فاینال فانتزی نشنیده باشد. فرنچایزی که چند دهه قبل به عنوان آخرین امید شرکت «Square Enix» برای فرار از ورشکستگی تولید شد. یک اثر در سبک نقشآفرینی نوبتی که توانست دل مخاطبان را به دست آورد. همچنین شهرت زیادی را مخصوصاً برای خالق خود یعنی هیرونوبو ساکاگوچی (Hironobu Sakaguchi) جذب کند. ساکاگوچی پس از سالها تصمیم گرفت عنوانی را توسعه دهد که با قالب مجموعه فاینال فانتزی مطابقت داشته باشد و بر همین اساس «بازی Fantasian Neo Dimension» به وجود آمد. از طرفی آهنگساز معروف نبو اوماتسو (Nobuo Uematsu) نیز وظیفه تولید موسیقیهای آن را بر عهده داشته است. این اثر توسط شرکت «Mistwalker» ساخته شده و توسط اسکوئر انیکس در دسترس قرار گرفت. بازی Fantasian Neo Dimension اکنون برای همه پلتفرمهای نسل 8 و 9 به غیر از Xbox One در دسترس قرار دارد.
در ادامه با کریتیک لنز و نقد Fantasian Neo Dimension روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا به بررسی آخرین اثر پدر فاینال فانتزی بپردازیم.
میراث پدر فاینال فانتزی
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 35 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است
داستان Fantasian Neo Dimension در رابطه با پسری به نام لئو است که حافظه خود را از دست داده و سعی دارد با سفر در جهان خاطرات خود را به یاد آورد. از طرفی جهان بازی توسط تجهیزات مرگباری به نام مکتریا (Mechteria) احاطه شده است. ماشینهای خطرناکی که از احساسات و نیروی زندگی انسانها انرژی گرفته و به آرامی در حال بلعیدن و نابودی جهان هستند. حال لئو قصد دارد همزمان با بازیابی خاطرات خود، با همراهی دوستانش اقدام به نجات زمین کند.
داستان بازی از همان کلیشههای همیشگی استفاده میکند. طرفداران فاینال فانتزی و دیگر آثار سبک نقشآفرینی احتمالاً در بیشتر موارد میتوانند داستان را حدس بزنند. با وجود این روایت جذابی داشته و شما را تا انتها با خود نگه خواهد داشت؛ اما نباید انتظار یک روایت ماندگار را از آن داشته باشید.
در مقابل شخصیتپردازیها به خوبی انجام گرفته و بازی سعی میکند به مرور زمان زوایای مختلف کاراکترهای خود را به مخاطب معرفی کند.
مبارزات نیمه تصادفی؟
بازی Fantasian Neo Dimension در سبک نقشآفرینی با زاویه دوربین ثابت ساخته شده است. این بازی در واقع بازسازی یکی از عناوین دستگاههای آرکید است که در سال 2021 منتشر شد. با این تفاوت که نسخه کنسولی بازی از یک درجه سختی جدید، صداگذاری کامل، چند مرحله اضافی و دسترسی به موسیقیهای بعضی از نسخههای فاینال فانتزی به صورت آزاد بهره میبرد.
بازی مورد بررسی را میتوان به 2 نیمه تقسیم کرد. در نیمه اول، شما با یک اثر کاملاً خطی مواجه هستید که داستان را به سرعت پیش میبرد. در مقابل نیمه انتهایی بازی یک اثر کاملاً جهان باز و غیرخطی به حساب میآید. این موضوع حتی در درخت مهارتها که عنصری جدایی ناپذیر از آثار نقشآفرینی است دیده میشود. به این صورت که در نیمه اول شما هیچ درخت مهارتی ندارید و خود بازی با توجه به این که در چه سطحی هستید یک مهارت جدید به شما میدهد؛ اما در بخش دوم به مرور زمان درختهای مهارت هر شخصیت در دسترس قرار میگیرد. این یعنی شما در 20 الی 30 ساعته اولیه بازی به بسیاری از امکانات آن دسترسی نخواهید داشت. با این وجود حتی از بعد آزاد شدن درخت مهارتها نیز مهارت جدیدی به دست نخواهید آورد و بیش از 80 درصد این درخت روی تقویت شخصیت تأثیر دارد. البته هر گاه بخواهید میتوانید با توجه به شرایط آن را پاک کرده دوباره ارتقا دهید. به علاوه حتی مأموریتهای فرعی نیز تحت تأثیر چنین موضوعی قرار گرفته و در نیمه اول بازی تعداد آنها از انگشتان یک دست هم تجاوز نمیکند.
یکی دیگر از بخشهای اصلی بازی Fantasian Neo Dimension به مبارزات آن مربوط میشود. در این بازی مبارزات مانند نسخههای کلاسیک کاملاً تصادفی و نوبتی است. در هنگام مبارزه شما یک نوار ترتیب نوبت در صفحه مشاهده میکنید که بر اساس آن هر فردی در وقت خود یک حمله انجام میدهد. مبارزات بسیار خوب طراحی شده و به طور کامل بر اساس عنصر و ضد عنصر عمل میکنند. به خصوص در هنگام مبارزه با باسها، این بخش به یک پازل کامل تبدیل میشود که باید با دقت از مهارتهای خود بهره ببرید؛ اما موضوع عجیب عدم دریافت پاداش هنگام مبارزه با باسها است. در انتهای مبارزه با دشمنان عادی شما علاوه بر پول چند آیتم دیگر نیز به دست میآورید؛ اما در مبارزه با باسها جز مقدار کمی پول هیچ چیز به دست نخواهید آورد که کمی عجیب به نظر میرسد.
یکی از اصلیترین و جالبترین ویژگیهای اثر مورد بررسی دیمنجِون (Dimengeon) نام دارد. این قابلیت پاسخی بسیار مناسب و خلاقانه برای مقابله با چرخه مبارزات تصادفی و بیپایان بازیهای نقشآفرینی به حساب میآید. دیمنجون در صورت فعال بودن به شما اجازه میدهد دشمنانی که قبلاً یک بار با آنها مبارزه کردهاید به یک بعد دیگر فرستاده و از مبارزه اجتناب کنید. فرقی نمیکند این دشمن از شما قویتر باشد یا ضعیفتر؛ اما در مقابل با پر شدن ظرفیت این ابزار شما نیز به همان بعد منتقل شده باید با 30 تا 50 دشمنی که در آن ذخیره کردهاید یک جا مبارزه نمایید. این ویژگی باعث میشود دیگر زمانی که حوصله مبارزه ندارید یا دشمنان ضعیفتر هستند مبارزات تصادفی را دور بزنید. همچنین مبارزه در بعد دیگر به نفع شما نیز است؛ زیرا تقویتکنندههایی به صورت تصادفی در اختیار شما قرار میگیرد که مبارزه را کمی سادهتر کرده و کسب امتیاز تجربه را نیز راحتتر میکند. البته در اواخر بازی گاهی سرعت پر شدن ظرفیت Dimengeon به شدت بالا میرود و با توجه به قدرت دشمنان و این که نحوه محاسبه امتیاز تجربه تغییر میکند، کمی ممکن است اذیت شوید.
یکی دیگر از موضوعاتی که در کل بازیهای نقشآفرینی گریبان مخاطب را میگیرد، تعدد بیش از حد آیتمهای آن است. به طور کل بسیاری از گیمرها عادت دارند آیتمها را جمعآوری کرده و به امید نیاز در آینده از آنها هیچ استفادهای نمیکنند. همین مسئله باعث میشود در انتهای بازی با چند صد آیتم و معجون بلااستفاده مواجه شوند؛ اما در Fantasian Neo Dimension این مسئله نیز حل شده است. کاراکتر اِز (Ez) با وجود داشتن نوار جادو از آن استفاده نمیکند. در مقابل جادوهای این کاراکتر از آیتمها مصرف میکند. برای مثال این کاراکتر میتواند سلامتی همه اعضای را برگرداند؛ اما برای این کار باید چندین عدد از معجونهای سلامتی را مصرف کند. یا با ترکیب چند آیتم مربوط به عنصر آتش یک نارنجک قدرتمند درست کرده به سمت دشمنان پرتاب کند. این شخصیت به شدت خرید و مصرف آیتمهای شما را بالا برده و از بودن وی در گروه لذت خواهید برد. این مسئله برای یکی دیگر از شخصیتهای بازی که مهارتهایش از خط سلامتی کم میکند نیز تکرار میشود.
در بازی با باگ خاصی که شما را اذیت کند مواجه نمیشوید. تنها تحت یک شرایط بسیار بسیار نادر است که شما مجبور به خروج از بازی و راهاندازی مجدد آن خواهید شد. در بعضی مراحل شما در کنار مبارزات تصادفی، تعدادی از دشمنان را نیز مشاهده میکنید. حال اگر به طور همزمان توسط دو دسته از دشمنان مرئی و غیر تصادفی دیده شوید در یک حلقه نبرد بیپایان گرفتار خواهید شد و بازی نمیتواند تشخیص دهد مبارزه پایان یافته و همان را از اول شروع میکند.
نمایشگاهی از تصاویر زیبا
بازی Fantasian Neo Dimension با موتور یونیتی توسعه یافته است. همانطور که گفته شد بازی دقیقاً مانند آثار کلاسیک دارای زاویه دوربین و پسزمینههای ثابت است و با حرکت از یک صحنه به صحنه دیگر زاویه تغییر میکند. محیطها بسیار زیبا و پر جزئیات طراحی شدهاند و بعضی مواقع برای مشاهده کامل محیط دست از حرکت بر خواهید داشت. به این موضوع مدلهای سه بعدی شخصیتها و میانپردههای CGI و با کیفیت بازی را هم اضافه کنید تا از نظر گرافیکی کمبودی حس نشود.
همانطور که گفته شد موسیقیهای بازی را نیز نبو اوماتسو توسعه داده است؛ بنابراین خیالتان از این جهت راحت باشد، شما همواره با آهنگهای زیبایی مواجه خواهید بود. هر چند موسیقی مبارزات به سرعت تکراری میشود.