بازیسازان آسیای شرقی همواره یکی از پایههای ثابت صنعت بازیسازی از سرآغاز این مدیوم هنری بودهاند. در میان کشورهای مطرح شرق آسیا، کشور ژاپن با حضور فوقالعاده فعال در قرن گذشته توانسته خود را پیشتاز اصلی این صنعت در بین کشورهای همسایه معرفی کند. با معرفی نسل نهم کنسولها (PlayStation 5)و تلاشهای Epic Games برای هرچه بیشتر گسترش دادن موتور بازیسازی انریل انجین ۵ (UE5) به واسطه ارائه ابزارهای پرشمار برای بازیسازان نوپا، این نسل شاهد خیزش شگفتانگیز سازندگان از کشورههای کره جنوبی و چین نیز هستیم. در سالی که گذشت شرکت Shift Up با عنوان استلار بلید (Stellar Blade) و شرکتهای Neowiz Games و راند 8 با عنوان تحسین شده Lies of Pi توانستند توجه بسیاری از گیمرها رو به خود جلب کنند. حالا اینک نوبت استدیو تازه کار Game Science (گیم ساینس) رسیده که در ۴ سال گذشته سخت مشغول ساخت عنوان مورد انتظار بلک میث: ووکانگ (Black Myth: Wukong) بودند. عنوانی که طی ۳ روز بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته و توانست رکورد بازیکن همزمان استیم را با پیک بیش از 2.4 میلیون پلیر همزمان بشکند. در ادامه به بررسی این بازی خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا این بازی چینی میتواند خود را به عنوان قطب سوم مثلث قدرت شرق آسیا معرفی کند یا خیر؛ با کریتیکلنز همراه باشید.
«اودیسهی عشق و نفرت»
این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین، و پس از 50 ساعت تجربه بازی در پلتفرم PS5 انجام شده است.
همانطور که در مقدمه ذکر شد، «ووکانگ» اولین بازی AAA و بزرگی است که توسط Game Science ساخته شده است. این بازی تلاشی از سوی آنهاست تا عناصر سولز-لایک را با رویکر خود در طراحی گیمپلی سنگینتر و مبتنی بر مبارزات ترکیب کنند. بازی با یک مقدمه حماسی آغاز میشود، که تلاش گیم ساینس برای استفاده از قدرت آنریل انجین ۵ و سختافزارهای مدرن را به نمایش میگذارد. این یک شروع خارقالعاده برای یک ادیسه است که بازیکن را به یک ماجراجویی پر مخاطره در «سفری به غرب» همراه میسازد.
شما در نقش Destined One به دنبال پیدا کردن 6 جسم باستانی با ارزش (رلیک) سفری پر مخاطره را آغاز میکنید و در این راه با شخصیتهای دوست و دشمن روبرو میشوید. داستان و شخصیتپردازی Black Myth: Wukong عموما خوب و کافی است، اما شاید آن عمق قصهگویی و ظرافت آنچه در عناوین سری سولز شاهد بودیم را اینجا تجربه نکنیم؛ هرچند هدفگذاریهای متفاوت را عموما دلیل آن میدانم که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
نهایتا می توان گفت داستان بازی Black Myth: Wukong به شما انگیزه به پایان رساندن را میدهد و نمره قبولی را دریافت میکند.
شروع یک ادیسه
بیایید درباره یکی از جنبههای پر صحبت عناوین سولزلایک (Souls-like) یعنی طراحی مراحل صحبت کنیم. پس از یک مقدمه کوتاه و خطی، شما در کوهستان Black Wind (باد سیاه) رها میشوید. هر مرحله با یک مسیر خطی آغاز شده که به عنوان مقدمهای برای آنچه در انتظار پلیر است عمل میکند، هر چند بازی از نظر ساختار «خطی» است، و از چند Chapter تشکیل شده است. هر چپتر به تدریج مسیرهای جایگزین بیشتر، مناطق مخفی بیشتر و قلمروهایی برای کاوش ارائه میدهد که این افزایش تدریجی است و تا انتها به مقدار آن افزوده می شود. تمامی کوئست لاینها (خطوط داستانی)، آیتمها و برخی جادوها در مناطق مختلف بازی پنهان هستند و نتیجه این امر منجر شده تا بسیاری از بازیکنان بدون توجه آنها از دست بدهند. از این رو توصیه میکنم برای تجربه کامل و صحیح این بازی حسابی محیطهای بازی را را بگردید. میتوان گفت بسیاری از این مناطق با دقت طراحی و به گونهای ماهرانه پنهان شدهاند که پیدا کردن آنها تجربهای اعتیادآور و بسیار رضایتبخش است. با این حال، یکی از مشکلات آشکار بازی (Black Myth: Wukong) نبود هرگونه راهنما و نقشه برای پیدا کردن مسیر در این مناطق گسترده است، که گاهی اوقات مانند یک هزارتو به نظر میرسند. ممکن است چندین بار در یک منطقه سرگردان باشید تا اینکه به طور اتفاقی یک مسیر مخفی را پیدا کنید. وجود نوعی نقشه یا راهنما میتوانست تجربه کاوش را بهبود ببخشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در نسخه PC شما میتوانید یک مود دانلود کرده که نقشه را به بازی اضافه و کاوش را لذتبخشتر و البته سادهتر میکند؛ اما طبیعتا برای کسانی که نسخه کنسولی بازی را تجربه میکنند، چنین قابلیتی در دسترس نیست و شاید در آینده از طریق آپدیت به صورت رسمی بتوانند از نقشه یا راهنما بهره ببرند.
چاشنی جادوی سیاه
بزرگترین نقطه قوت (افسانه سیاه: ووکونگ) Black Myth: Wukong از مبارزات ماهرانه طراحی شده آن ناشی میشود. در طول بازی، شما انواع گستردهای از تواناییها و جادوها را یاد میگیرید یا به دست میآورید؛ که به طور چشمگیری نحوه رویکرد شما با مبارزه بعدی را تغییر میدهند. «تنوع» در این ژانر عنصری کلیدی است و گیم ساینس این جنبه از گیمپلی را به خوبی درک کرده است. با بیش از 150 ارتقاء مهارت که هر کدام سبک بازی شما را بهبود میبخشند، میتوانید با درخت مهارتهای بازی کمبوها و آزمایشهای مختلفی انجام دهید تا سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید. به لطف امکان تنظیم مجدد مهارتها که هیچ هزینهای برای شما نخواهد داشت، این آزمون و خطاها امری لذتبخش در بازی است. برای پیشرفت در داستان، شما برخی تواناییهای کلیدی دریافت خواهید کرد که میتوانند در موقعیتهای خاصی استفاده شوند.
اولین این تواناییها «بیحرکت کردن» دشمنان است. این توانایی به شما امکان میدهد دشمنان را در هر موقعیتی منجمد کنید، و اگر این کار را به درستی انجام دهید، آسیب زیادی به آنها وارد کنید. این توانایی همراه با «چنگال چندگانه» که به شما امکان تولید چندین کلون از خودتان را میدهد و به بازیکنان این امکان را میدهد تا از موقعیتهای دشوار خارج شوند. با پیشروی در داستان، شما توانایی «سنگ سخت» (راک سالید) را به دست میآورید که به عنوان مکانیزم دفع ضربات بازی عمل میکند و اگر در زمان مناسب مورد استفاده واقع شود، موثر است. یکی دیگر از جادوها ی بازی Black Myth: Wukong «قدم بر اَبر» است که به شما اجازه میدهد نامرئی شده و حمله بعدی خود را دقیقتر محاسبه و برنامهریزی کنید. در مجموع 8 جادو در بازی وجود دارد که میتوانید کسب کنید و هر یک دارای درخت مهارت گستردهای هستند که میتوان آنها را به هر شکلی که میخواهید ترکیب کنید. بسته به نوع جادو، هزینه آن از نوار Manaی شما کسر میشود. علاوه بر جادوهای معمولی، شما میتوانید ارواح Bossهای خاصی را پس از شکست دادن بردارید که به شما امکان این را میدهد در میانه مبارزه به یکی از این باسها تبدیل شوید که نوار سلامتی، استقامت و درخت ارتقاء مختص خود را داراست. همچنین کاپیتانهایی وجود دارند که پس از شکست دادن آنها، میتوانید به طور موقت به آنها تبدیل شوید و حرکت ویژه آنها را اجرا کنید. این ارواح نیز میتوانند ارتقاء پیدا کنند تا اثربخشی آنها افزایش یابد. شما به تمام این تواناییها نیاز دارید تا با مبارزات دشوار بازی Black Myth: Wukong مقابله کنید؛پرچه آنها نیز ممکن است در مقابل جادوهای شما ضد حملههای هوشمندانهای داشته باشند که باعث میشود در هر مبارزه روشهای خلاقانهتری را امتحان کنید.
نقشآفرینی لوتر!
در مورد سیستم Loot بازی، ووکانگ راهی محافظهکارانهتر را پیش گرفته و به «هرچه سادهتر بهتر» اعتقاد دارد. 17 ست زره در بازی وجود دارد که هر کدام قابلیت ارتقاء به سطح افسانهای (Legendary) را دارند که ظاهر آنها را کاملاً تغییر میدهد. علاوه بر این، شما میتوانید سلاحهایی را در طول داستان بسازید و رئیسهای مخفی را پیدا کنید. هر سلاح با مزایای خاص خود و سبک بصری متمایز در بازی حضور دارند. بازی همچنین دارای سیستم ساخت و ساز نیز هست، که به شما اجازه میدهد معجونها و داروهای منحصر به فردی بسازید. برای مبارزه اصلی با چوب، میتوانید بین سه حالت کلی مختلف انتخاب کنید که هر کدام درخت مهارت خود را برای ارتقاء هستند. به طور کلی «جادوی سیاه: ووکانگ» حس شگفتانگیز ساختار مبارزات با محوریت غولآخر سری سولز را با یک سیستم مبارزات اعتیادآور و ماهرانه ترکیب کرده که به مراتب کمتر تنبیهکننده و قابل دسترستر از همتایان سولزلایک خود در بازار است.
ادیسهای نفسگیر
جادوی سیاه: ووکانگ به طور کامل از قدرت موتور بازیسازی آنریل انجین 5 بهره میبرد. هر چپتر بازی محیطهای بسیار متنوع و پرجزئیاتی را به نمایش میگذارد؛ از جنگلهای سرسبز گرفته تا صحراهای خشک و موارد دیگر. طراحی هنری بازی نقش ستارهی این نمایش را بازی میکند. غنی در مقوله تکنیکی همراه با کیفیت بافتهای عالی، «جادوی سیاه: ووکانگ» یکی از بهترین بازیهای نسل حاضر از لحاظ ظاهری است. با این حال، این موضوع به بهای ایراداتی درعملکرد نسخه PS5 تمام شده است. بازی سه حالت (تنظیمات) مختلف گرافیکی را ارائه میدهد: کیفیت، متعادل و عملکرد. حالت «کیفیت» هدف رزولوشن 4k و نرخ 60 فریم بر هر ثانیه را دنبال میکند، اما گاهی افت فریم دارد. حالت «متعادل» هدف ۴۵ فریم بر ثانیه را دنبال میکند، که متاسفانه اینجا هم افت فریم مکرر مشاهده میشود. و نهایتا حالت «عملکرد» جایی است که بیشتر زمان بازی ما در آن صرف شد، اما متأسفانه آنقدر که امیدوار بودیم پایدار نیست و افت فریم و مشکلات تأخیر ورودی (اینپوت لَگ) دارد. امیدوار هستیم این مشکلات از طریق ارائه آپدیت (پچ) به زودی توسط گیم ساینش مرتفع شود.
اودیسه آهنگین
موسیقی یکی دیگر از ستارگان این ادیسه پرماجرا است. هر موسیقی و آهنگ به طور کامل لحن احساسی و اتمسفر هر چپتر از بازی را به تصویر میکشد. دوبلهی انگلیسی Black Myth: Wukong نیز با استثناهایی قابل قبول است، اگرچه به نظر میرسد به دلایل بودجه (محدود) همگامسازی لب (لیپسینک) انگلیسی در بازی وجود ندارد.