این نقد و بررسی بر اساس نسخهی مخصوص منتقدین، و پس از 40 ساعت تجربهی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.
همه ما Team Ninja را با ساختههایی با اکشن خالص و مبارزاتی سریع و خونین و صد البته سخت و طاقتفرسا میشناسیم. تومونوبو ایتاگاکی، کارگردان و مغز متفکر سری Ninja Gaiden و Dead or Alive پس از ترک این استودیو، میراث خود را به جای گذاشت و امضای او را در عناوینی چون Nioh و Rise of Ronin میبینیم.
Wo Long: Fallen Dynasty – Complete Edition، از جدیدترین ساختههای این استودیو است که همچون سری Nioh، با ادغام حوادث تاریخی و عناصر ماوراالطبیعه سعی داشته تا نگاهی متفاوتتر از سری Dynasty Warriors، به تاریخ چین داشته باشد.
در ادامه با کریتیکلنز همراه باشید.
افسانه سه برادر
اگر Nioh روایتگر حوادثی که منجر به یکپارچگی ژاپن شد در نظر بگیریم، Wo Long روایتگر سقوط سلسله Han و تشکیل سه امپراطوری بزرگ در چین باستان است. سازندگان، رمان کلاسیک و محبوب چینی یعنی Romance of The Three Kingdoms را به عنوان منبع الهام خود قرار دادهاند و با آمیختن آن به عناصر افسانهای و ماورایی، روایت آشنای همیشگی را دوباره بازگو میکند. داستان در آخرین روزهای سلسله Han روایت میشود و بار دیگر در نقش جنگجویی بینام و نشان که دست بر قضا خود را در میان بحبوحهی جنگ و مهرههای گردانندهی آن میبیند، قرار میگیریم و با ساخت ظاهر آن، بازی شروع میشود. بدون شک همه ما در کودکی کارتون افسانه سه برادر را دیدهایم و از این رو در Wo Long، حس نوستالوژی خوب و آشنایی شما را در بر میگیرد. در بحبوحه جنگ با شخصیتهای آشنایی چون Liu Bei, Guan Yu, Zhang Fei ملاقات و آنها را در نبردهایی که منجر به اتحاد چین تحت لوای Cao Cao شد، همراهی خواهید کرد. با پیشروی در داستان متوجه برخی از دسیسههای پشت پرده شده و هدف از این جنگاوریها روشنتر از قبل میشود.
روایت داستان ساده و به سرعت انجام میشود و از این رو شباهت بسیاری به روایت داستان سری Nioh دارد. اگرچه داستان و روایت آن از طریق کاتسینها و دیالوگهای کم تعداد به طور کلی آنچنان خاص و عمیق نیست و در انتها چیز خاصی را نصیب بازیکنان نمیکند، اما برای افرادی که علاقه زیادی به Three Kingdoms دارند، دیدار با شخصیتهای آشنای پر تعداد که پیش از این در سری عناوین Dynasty Warriors هزاران بار با آنها روبرو شدهاند، مطمئنا جذاب خواهد بود.
چکاچک شمشیرها
اگر Nioh را تلاش موفقیت آمیز تیم نینجا برای ساخت عنوانی با الهامگیری از سری معروف Souls بدانیم، Wo Long بدون شک عنوان Sekiro را به عنوان منبع الهام خود در نظر گرفته است. با اینکه در ثانیههای ابتدایی بازی، متوجه شباهت انکار ناپذیر و بسیار زیاد این عنوان به Nioh خواهید شد – چرا که عطر و بوی Nioh در طراحی کرکترها، ظاهر بازی و حتی منوها به خوبی پیچیده است – اما Wo Long از حیث گیمپلی و مبارزات، شباهت بسیار زیادی به Sekiro دارد حتی اگر بگوییم برادر ناخلف آن به حساب میآید، اغراق نکردهایم.
مبارزات به طور کلی از همان فرمول Sekiro تبعیت میکند که بدین معناست که میتوانید ضربات دشمنان را دفاع یا Deflect کنید. با Deflect کردن، نوار Spirit دشمنان کم شده و به نوار شما اضافه میشود. چنانچه نوار دشمن به طور کامل خالی شود، میتوانید فینیشرهای خاصی بر روی آنها اجرا کنید که منجر خالی شدن نوار سلامتی آنها میشود. البته بعضی از دشمنان قویتر لزوما با یک فینیشر نابود نمیشوند و نیاز است که دو یا تعداد بیشتری فینیشر به آنها بزنید. از طرف جاخالی دادن و دفاع کردن سبب کم شدن نوار Spirit شما میشود و چنانچه این نوار خالی شود، برای مدتی قادر به حرکت یا انجام هیچ حرکتی نخواهید بود و دشمن میتواند از این فرصت برای آسیب زدن به شما استفاده کند.
مکانیزم دیگری تحت عنوان Martial Arts نیز در در بازی گنجانده شده است و بسته به سلاحی که دارید، میتوانید یک، دو یا سه Martial Art استفاده کنید. این حرکات قدرتمند برای استفاده به نوار Spirit نیاز دارند و در صورت اجرا، آسیب زیادی به نوار سلامتی و نوار Spirit دشمن میزنند. اما همانطور که گفته شد، استفاده از این فنون نیازمند نوار Spirit است و افراط در استفاده از این فنون ممکن است شما را در وضعیت بغرنجی قرار دهد.
اگر عنوان Nioh را تجربه کرده باشید، از تنوع سلاحهای آن به خوبی آگاه هستید. سازندگان در عنوان Wo Long نیز همان رویه را پیش گرفتهاند و با طیف وسیعی از سلاحها روبرو هستیم که دست شما را برای استایل انتخابی خود برای پیشروی کاملا باز میگذارد. سازندگان نیمنگاهی به فیلمهای چینی معروف داشته و سعی کردهاند تا آن نوع شمشیرزنی مخصوص را در بازی اجرا کنند و از این حین کاملا موفق بودهاند. انیمیشنها به طرز قابل توجهی نسبت به دیگر عناوین این استودیو پیشرفت داشته و با حرکات به شدت زیبایی در حین اجرا روبرو هستیم.
با کشتن دشمنان، XP دریافت میکنید که میتوانید با آن به لول آپ کردن شخصیت خود بپردازید؛ با این تفاوت که دیگر خبری از موارد استاندارد موجود در عناوین Souls و Nioh روبرو نیستیم. بلکه بازی 5 دسته المان بر اساس عناصر طبیعی یعنی آب، آتش، خاک، آهن و چوب را برای انتخاب در پیش روی شما قرار میدهند و با مصرف کردن پوینتهای خود، بخشی از ویژگیهای شخصیت خود را لول آپ میکنید. در عین حال با مصرف پوینت در هر دستهبندی، میتوانید در مکانیزم دیگر بازی یعنی Wizardry Spells، جادوهای مختلفی را به خدمت بگیرید که از تنوع خوب و مثال زدنیای برخوردار هستند و در مبارزات به شدت کارآمد خواهند بود.
مکانیزم دیگر بازی، Moral نام دارد با کشتن دشمنان و برافراشتن پرچم نیروهای خودی در نقاط چکپوینت و نقاط فرعی، میتوانید Moral خود را بالا بکشید. چنانچه Moral زیادی داشته باشید، گارد شما دیرتر شکسته شده و در عین حال، آسیب بیشتری به دشمنان وارد میکنید. این سیستم برای دشمنان نیز لحاظ شده است و چنانچه دشمنان Moral بیشتری داشته باشند، چالش بیشتری خواهند داشت. لذا پیشنهاد میشود مراحل را به خوبی کند و کاو کنید و تمامی پرچمها را برافراشته کرده و تمامی دشمنان را نابود کنید تا در نهایت و هنگام روبرویی با باسها، با چالش زیادی روبرو نشوید. چنانچه توسط دشمنی کشته شوید، Moral شما پایین میآید و برای بازپس گیری آن، باید انتقام خود را از دشمن مذکور بگیرید تا بتوانید Moral خود را باز پس گیرید.
دشمنان در شکل و شمایل و تعداد مختلف در بازی حضور دارند و نحوه پیشروی شما باید عاقلانه باشد. میتوانید به صورت مخفیانه و به طرق مختلف آنها را از میان بردارید و در انتها به سراغ قویترین دشمن موجود بروید. در عین حال میتوانید حمله مستقیم را انتخاب کنید اما اوقات سختی را سپری خواهید کرد؛ چرا که چنانچه با بیش از یک دشمن به صورت همزمان مبارزه کنید، به راحتی توسط حملههای شدید آنها شکست خواهید خورد. پس بهتر است محیط را به خوبی جست و جو کنید و بهترین راه برای پیشروی را انتخاب کنید.
تقریبا در اکثر مراحل بازی، یک یا دو یار کمکی که همگی از شخصیتهای معروف Three Kingdoms هستند، شما را همراهی خواهند و در مبارزات یار و یاور شما خواهند بود. البته این یاران کمکی بر خلاف Summonهای سری Souls، لزوما از قدرت زیادی برخوردار نیستند و بیشتر اوقات به راحتی توسط دشمنان از پا در میآیند. البته میتوانید سریعا به کمک آنها بشتابید و آنها را احیا کنید. چنانچه خواهان چالش بیشتری هستید، میتوانید در چکپوینتهای اصلی بازی، آنها را از خدمت معاف کنید و خود به تنهایی به پیشروی ادامه دهید.
باسهای بازی زیاد و مبارزه با آنها لذت بخش است و به شیوه مختلفی شما را به چالش میکشند. با این حال Wo Long بر خلاف دیگر ساختههای تیم نینجا، امضای سختی و چالش برانگیزی معروف این استودیو را به همراه ندارد و باسها آنچنان که باید و شاید، شما را به چالش نمیکشند. این موضوع زمانی پر رنگتر میشود که متوجه این واقعیت شوید که حتی دشمنان بازی نیز تنوع آنچنانی ندارند و پس از چند مرحله ابتدایی، تمامی آنچه را که باید میدیدید، خواهید دید و بقیه مراحل صرفا با همین دشمنان و نحوه مقابله با آنها روبرو میشوید.
بر خلاف عنوان Nioh که با DLCهای پر و پیمان که با محتوای بسیار خوب و ارزشمندی پر شده بودند، در عنوان Wo Long اما این محتوای اضافه چنگی به دل نمیزند و کوتاه بودن آنها و اضافه شدن یکی دو کتگوری به سلاحها نیز نقش به سزایی در بهتر شدن آن ایفا نمیکند. به نظر میرسید که سازندگاه نگاهی کاملا سرسری به این محتوای اضافه داشته و متاسفانه به نوعی، نقش Cash Grab دارند.
غبار کهنگی
تیم نینجا بدون شک یکی از بهترین سازندگان در زمینه ساخت گیمپلی و مبارزات است اما وقتی صحبت از جلوههای بصری میشود، این استودیو آنچنان که باید و شاید، قدرتمند ظاهر نشده و حتی اگر بگوییم یکی از نقطه ضعفهای اصلی این استودیو در این بخش واقع شده است، بیراه نگفتهایم. Wo Long به طور عمده همان رنگ و لعاب و ظاهر عنوان Nioh را دارد و تنها اندکی بهتر از آن ظاهر میشود. بافتهای محیطها کهنه و طراحی محیطها چنگی به دل نمیزند، به گونهای که اصلا و ابدا به استاندارد نسلی کنونی نمیرسد و به عنوان یک بازی نسل قبلی ظاهر میشود. البته بازی از نظر رنگبندی و استفاده از رنگهای روشن و زنده بدون شک بهتر از Nioh عمل میکند اما در تمامی موارد دیگر همان ظاهر Nioh را دارد. تمامی این موارد وقتی شدیدتر به چشم میآیند که با مشکلات فنی و بیثبات بودن نرخ فریم نیز دست و پنجه نرم میکنید.
در حیطه موسیقی نیز کمکاری سازندگان به خوبی قابل مشاهده است و وقتی بازی را با عنوان Sekiro و ضربآهنگهای مخصوص مبارزات و ریتمهای استرسآور مقایسه میکنیم، به خوبی کمرنگ بودن موسیقی و نقش آن در مبارزات را میتوان مشاهده کرد.