نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma 2

نقد و بررسی بازی Dragon’s Dogma 2

کمپانی Capcom همواره در جرگه محبوب‌ترین‌ سازندگان صنعت بازی بوده وعناوینی خلق شده توسط این کمپانی بدون شک در شکل‌گیری صنعت بازی و تعیین استاندارد، نقش اساسی داشته‌اند. چه از نظر میزان فروش و چه از نظر تاثیرگذاری و جذب مخاطب، می‌توان کپکام را در دسته بهترین‌ها قرار داد. با این حال همه IPهای ساخته شده توسط این کمپانی به اندازه بقیه خوش شانس نبوده‌اند و تعدادی از آن‌ها علی‌رغم داشتن هواداران سینه‌چاک زیاد و بازخورد خوب از طرف بازیکنان، به دلیل تغییر ذائقه صنعت بازی به گنجه عناوین فراموش شده سپرده و غبار دوران بر آن‌ها نقش بست. Dragon’s Dogma یکی از این عناوین است که علی‌رغم این‌که به عقیده طرفدارانش، یک الماس مخفی به حساب می‌آمد، نتوانست آن‌طور که باید و شاید، سر و صدا کند و وجود رقبای قدرتمند در سال عرضه، کمابیش آن را از اذهان پاک کرد. حال به نظر می‌رسد کپکام در خانه تکانی‌های اخیرش نیم نگاهی به گنجه مذکور داشته و گرد و خاک را از چهره DD زدوده است تا پس از 12 سال، آن را برای ساخت دومین شماره و حضوری قدرتمند‌تر، آماده کند.

در ادامه با کریتیک‌لنز همراه باشید.

2054970 20240317195628 1

2 Dragon’s Dogma عنوان عجیبی است و توصیف آن به گونه‌ای که تصویر مناسب و دقیقی را در ذهن مخاطب ایجاد کند، امری ساده نخواهد بود. مطمئنا  در ظاهر و در نگاه اول، بسیاری از بازیکنان آن را شبیه عناوین Souls می‌بینند و به سرعت انتظارات خود را بر اساس آن عناوین تنظیم خواهند کرد؛ اما به جرأت می‌توان گفت که بزرگترین اشتباه ممکن را مرتکب خواهند شد؛ چرا که این کار به مصداق شیرجه زدن در استخری است که هیچ ایده‌ای از عمق و سرد یا گرم بودن آب آن ندارید. DD در باطن شبیه هیچ عنوان دیگری که در طول زندگی گیمینگ خود تجربه کرده‌اید، نیست و ذره‌ای شباهت به آن‌چه تصور می‌کنید ندارد.

برای توصیف DD ناچار به نام بردن از عناوین دیگر هستیم. DD را می‌توان ملغمه‌ای از Baldur’s Gate, Shadow of The Colossus, Souls, Fable, Dragon Age و با چاشنی عناوینی چون Death Stranding دانست. به گونه‌ای که المان‌های مختلف هر کدام از این عناوین را در مخلوط‌کن ریخته و تجربه‌ای عجیب و در حال بسیار منحصر به فرد و فوق العاده ارائه می‌دهد. صد البته این تجربه لزوما برای همه افراد و در عین حال به صورت یکسان نخواهد بود، چرا که جادوی DD تنها افرادی را نشانه می‌گیرد که عجله‌ای برای پیشروی ندارند و آهسته و پیوسته خود را در دنیای کم نظیر بازی غرق می‌کنند. در نتیجه هر میزان که برای شناخت بازی، دنیا و مکانیزم‌های آن وقت و دقت بیشتری بگذارید، بیشتر و بیشتر از آن لذت خواهید برد.

برخواسته از خاکستر

همانند نسخه پیشین، در عنوان Dragon’s Dogma 2 نیز بار دیگر در نقش Arisen قرار خواهیم گرفت. فردی که توسط اژدهایی عظیم و مرموز که ظهورش نشان از آخرالزمان می‌دهد، نشانه‌گذاری شده و قلبش توسط او تصاحب می‌شود. اما قبل از رفتن، شما را به پیدا کردن و به چالش کشیدن خود و تصاحب دوباره قلبتان دعوت می‌کند.

کلیت داستان همانند نسخه اول ساده است اما به تدریج لایه‌های مختلفی به آن اضافه شده و مسائل را از آن‌چه که هستند، پیچیده‌تر و بغرنج‌تر جلوه می‌دهد. این‌که اژدها چرا شما را به عنوان Arisen انتخاب کرده و نقش شما در دنیا و سرنوشت آن چیست، به مرور واضح‌تر شده و حقایق از آن‌چه که در ابتدا فکر می‌کردید، ترسناک‌تر می‌شوند.

در طول بازی با ماموریت‌های اصلی و فرعی بی‌شماری روبرو می‌شوید و داینامیک بازی در اینجا نیز خود را نشان می‌دهد. ممکن است یک ماموریت فرعی و به ظاهر بی‌اهمیت را انجام دهید و بعدا در طول یکی از ماموریت‌های اصلی، به خاطر آن ماموریت فرعی، روند ساده‌تری داشته باشید. این موضوع سبب شده تا اهمیت ماموریت‌های فرعی را دست‌ کم نگیرید. ماموریت‌های فرعی معمولا ساده هستند اما بازی عمدتا اطلاعات خاصی را برای انجام آن‌ها به شما نمی‌دهد و باید خود با اندکی تفکر، نحوه پیشروی را دریابید.

2054970 20240318175314 1

دنیایی وسیع و بی حد و مرز

اولین چیزی که مطمئنا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، وسعت دنیای بازی و گستردگی چشم‌‎اندازهای پیش‌رو است. دنیای بازی کاملا وسیع بوده و دست بازیکنان را برای گشت و گذار و غرق شدن در آن باز می‌گذارد. سازندگان در تلاش بوده‌اند تا با استفاده از کمترین نشانه‌ها، بازیکنان را به کند و کاو در محیط و گوشه و کنارها و مواجه شدن با ناشناخته‌ها مجاب کنند و به نوعی، لذت بردن از مسیر را به جای لذت رسیدن به مقصد، در دستور کار خود قرار دهند و باید گفت که به خوبی در این امر موفق بوده‌اند.

خوشبختانه بر خلاف نسخه پیشین، در اینجا با محیط‌های متراکم و در هم تنیده‌تر روبرو هستیم و دیگر خبری از زمین‌های بایر و خالی که هدفی برای آن تعیین نشده بود، نیست. بازیکنان عمده زمان خود را به گشت و گذار با پای پیاده سپری خواهند کرد. در نتیجه برای جلوگیری از یکنواختی و خسته کننده شدن، سازنده‌ها 2 فاکتور جذابیت محیط پیرامون و اتمسفر حاکم  و فعالیت‌های مستمر در مسیر را به خوبی پیاده سازی کرده‌اند. در نتیجه لحظه به لحظه در گشت و گذار در محیط با رویدادهای مختلفی اعم از مبارزات سنگین و نفس گیر با موجودات ریز و درشت، جست و جو در غارها و دخمه‌ها برای گنجینه‌ها و کمک به افراد مختلف، روبرو خواهید شد و در زمان‌های دیگر می‌توانید از کمپ کردن برای تجدید قوا و لذت بردن از مناظر پیش رو که به لطف موتور قدرتمند RE Engine، چشم‌اندازهای کمابیش رئال و سر سبز را پیش روی شما گسترده است، استفاده کنید.

همانند نسخه پیشین، خبری از Fast Travel به شکل استاندارد آن نیست و برای جا به جایی بین نقاط تعیین شده، باید از درشکه‌ها که در ازای مبلغی شما را جا به جا می‌کنند، استفاده کنید. استفاده از درشکه‌ها نیز به دلیل نهفته بودن خطرات ریز و درشت در مسیر، با ریسک همراه بود و همواره باید خطر شبیخون زدن توسط موجودات مختلف را به جان بخرید. چنان‌چه مورد حمله موجودات واقع شوید، این امکان همیشه وجود دارد که درشکه بر اثر حملات موجودات، نابود شود و در نتیجه مجبور خواهید شد باقی مسیر را پس از دفع خطرات موجود، پیاده طی کنید. اما چنان‌چه از خطر حمله موجودات جان سالم به در ببرید، می‌توانید ادامه مسیر را توسط درشکه ادامه دهید. این‌که چه مورد حمله واقع شوید یا خیر یا توسط کدام موجودات به شما حمله شود، کاملا اتفاقی بوده و در نتیجه به هر چه داینامیک‌تر شدن بازی کمک شایانی کرده است. البته این تنها راه برای جا به جایی سریع بین نقاط نیست. در بعضی از نقاط و به خصوص در شهرهای بزرگ، نقاطی به نام Portcrystalها تعبیه شده است که با استفاده از آیتمی به نام Ferrystone، می‌توانید به سرعت به این نقاط منتقل شوید. اما این آیتم کمیاب و خرید آن هزینه‌بر خواهد بود. در عین حال می‌توانید نوع قابل حمل Portcrystalها را در هر جایی که از سرزمین که دوست داشتید بگذارید و با استفاده از Ferrystone، به سرعت به آن نقاط منتقل شوید. تمامی این موانع سخت و هزینه‌بر برای جا به جایی بین نقاط، در راستای همان مجاب کردن بازیکنان به گشت و گذار در محیط بوده است تا موارد جالب توجه را از دست ندهند.

2054970 20240318172933 1

همانند نسخه اول، چرخه شبانه روز تاثیر به سزایی در پیشروی بازیکنان خواهند داشت. در طول روز خطرات به مراتب کمتر و پیشروی تا حدی ساده‌تر خواهد بود. البته این بدین معنا نیست که در طول روز با هیولاهای غول پیکر روبرو نخواهید شد. اما در شب اوضاع کاملا متفاوت بوده و خطرات بی‌شماری شما را تهدید می‌کنند. در شب به معنای واقعی کلمه با ظلمات روبرو شده و حتی یک قدم جلوتر خود را نمی‌بینید. لذا باید از فانوس استفاده کنید که در عین حال، تنها شعاع کوچکی را روشن می‌کند. در طول شب طیف دشمنان و تعداد آن‌ها و اینکه کی و از کجا به شما حمله کنند بیشتر شده و در نتیجه اوقات سخت‌تری را سپری خواهید کرد. اما چنان‌چه از عهده آن‌ها برآیید، مسلما پاداش بهتری دریافت خواهید کرد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نقشه بازی بزرگ و پر جزئیات است. طبق گفته ایتسونو، خالق و کارگردان بازی، نقشه بازی 4 برابر بزرگ‌تر از عنوان پیشین طراحی شده و به همان اندازه جزئیات بیشتری در آن پیاده سازی شده است. 2 ملت اصلی و بزرگ، شالوده بازی را تشکیل می‌دهند که هر کدام حس و حال و ستینگ منحصر به فرد خود را دارد. Vermund که سرزمینی سبز و خوش آب و هوا و برگرفته از جزیره سیسیل و اروپای مدیرترانه‌ای که عمدتا انسان‌ها در آن حضور دارند و دیگری Battahl، سرزمین خاکی و بیابانی برگرفته از خاورمیانه و آفریقا که خاستگاه نژاد جدید بازی یعنی Beastren است؛ موجوداتی شبیه گربه‌سانان که فرهنگ کاملا متفاوتی نسبت به انسان‌ها دارند. این تنوع محیطی که هر کدام جغرافیا، موسیقی و متعاقبا، چشم‌اندازهای منحصر به فرد خود را دارند، سبب شده تا حس یکنواخت بودن محیط‌های بازی به بازیکن تحمیل نشود و با تغییر مناظر، انرژی بیشتری برای گشت و گذار پیدا کنند.

گروه جنگاوران

در زمینه گیم‌پلی و مبارزات، بار دیگر با عناونی به شدت غنی و دلچسب روبرو هستیم. که صد البته جای تعجبی ندارد، چرا که آقای ایتسونو، کهنه سرباز عنوان Devil May Cry در اینجا نقش کارگردان را ایفا می‌کند. در ابتدا از یکی از 4تا کلاس مشخص شده که تحت عنوان Vocation یاد می‌شوند، انتخاب خواهید کرد. هر کلاس تنها در حیطه تخصصی خود قادر به مبارزه و فعالیت خواهد بود و سلاح و زره‌های مخصوص به خود را استفاده خواهد کرد و در نتیجه بر خلاف بقیه عناوین RPG، نمی‌توانید به هیچ عنوان سلاح‌ها و آیتم‌های مخصوص دیگر کلاس‌ها را استفاده کنید. با نابود کردن دشمنان و انجام دادن ماموریت‌های اصلی و فرعی، XP دریافت خواهید کرد که به لول‌آپ شدن شخصیت‌ و در عین حال، کلاس انتخابی کمک می‌کند. بر خلاف استانداردهای رایج در سبک RPG، در صورت لول‌آپ شدن، Statهای شما به صورت پیش‌فرض افزایش می‌یابند و امکان افزایش آن‌ها به صورت دستی وجود ندارد. علاوه بر لول‌آپ شدن شخصیت اصلی و Statهای عمومی، کلاس انتخابی شما نیز لول‌آپ خواهد شد که به معنی دست یافتن به قابلیت‌ها و تکنیک‌های جدید است. با مراجعه به Vocation Guild که مقدر اصلی جنگاوران است، می‌توانید تکنیک‌های جدید را خریداری کرده و در Slot مخصوص خود قرار دهید تا در مبارزات و با فشردن دکمه مخصوص، تکنیک مورد نظر را اجرا کنید. اینکه چه قابلیت‌ها و چه تکنیک‌هایی را انتخاب کنید، کاملا بر عهده شما خواهد بود اما حتی‌الامکان باید تلاش شود که این انتخاب‌ها بسته به شرایطی که عمدتا در مبارزه با آن‌ها روبرو می‌شوید، انجام شوند.

یکی از نقاط بسیار خوب و منحصر به فرد DD در این واقعیت نهفته شده است که در هر زمان از بازی که خواستید، می‌توانید به راحتی به کلاس دیگری سوییچ کنید و Statهای عمومی شما به صورت اتوماتیک بر اساس کلاس انتخابی تغییر پیدا خواهند کرد. این موضوع سبب شده تا در هر لحظه از بازی که خواستید، استایل خود را تغییر دهید و با مبارزات و موانع به شیوه‌ای کاملا متفاوت روبرو شوید. از مبارزات تن به تن خسته شده‌اید؟ اشکال ندارد، می‌توانید به کلاس Archer و حملات از راه دور سوییچ کنید. تیر و کمان را دوست ندارید؟ چطور است جادو را امتحان کنید؟ هر چه بیشتر در بازی پیشروی کنید، Vocationهای بیشتر باز می‌شوند و انتخاب‌های شما وسیع‌تر از قبل خواهند شد. کلاس‌های جدید منحصر به فردتر و جالب‌تر بوده و مواردی از این قبیل تنها بخش کوچکی از عظمت موجود در دنیای DD است که از یکنواخت شدن آن جلوگیری می‌کند.

2054970 20240318174356 1

در طرف دیگر شاهد Pawnها و مکانیزم‌های به شدت منحصر به فرد آن‌ها هستیم. Pawnها در واقع نقش یاران و همراهان دائمی شما در طول بازی را خواهند داشت که در بازی‌های دیگر تحت عنوان Party، ایفای نقش می‌کنند. در ابتدای بازی علاوه بر ساخت کرکتر اصلی خود، باید Pawn اصلی خود را نیز بسازید. این یار اصلی شما همیشه همراه شما خواهد بود. علاوه بر این، می‌توانید دو Pawn دیگر را نیز استخدام کنید و گروه 4 نفره خود را به گشت و گذارها و نبردهای سهمگین ببرید. همانند شخصیت اصلی، هر Pawn کلاس و قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارد. در عین حال Pawnها شخصیت‌های متفاوتی داشته و در نتیجه در شرایط مختلف، رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال بعضی از Pawnها در مبارزات همواره شما را پشتیبانی می‌کنند در حالی که برخی از آن‌ها سعی در یکه تازی و شخصیتی یاغی‌طور دارند. در خارج از مبارزات نیز برخی عادت به جمع کردن آیتم‌ها دارند و برخی شما را از گنج‌های پنهان که در مسیر خود با آن‌ها برخورد کرده‌اند آگاه می‌کنند. خود و یاران‌تان می‌توانید به جمع کردن آیتم‌ها بپردازید که بعدا از ترکیب آن‌ها برای ساخت انواع و اقسام آیتم‌های ریز و درشت بهره ببرید. جمع کردن بیش از حد آیتم‌ها سبب سنگین شدن کوله‌بار شما شده و در نتیجه سرعت حرکت و انرژی مورد نیاز برای انجام بعضی از حرکات خاص را با محدودیت روبرو می‌کند. صد البته می‌توانید آیتم‌های اضافی را با یاران خود تقسیم کرده و کوله‌بار خود را سبک کنید. چنان‌چه میوه‌ها، غلات و گوشت‌ها را زیادی در کوله‌بار خود نگاه دارید، تاریخ انقضای آن‌ها به سر می‌رسید و فاسد می‌شوند. در عین حال برای ساخت بعضی از آیتم‌ها به آیتم فاسد شده نیاز دارید! یا استفاده از این موارد اگرچه به بازگشت قوای شما کمک می‌کند اما به دلیل فاسد بودن، جنبه‌های منفی نیز در شما پدیدار می‌کنند.

با دانستن تمامی این موارد، بهتر است گروه خود را به گونه‌ای بچینید که در مبارزات نقطه کوری نداشته باشید و از پس شرایط موجود برآیید. به عنوان مثال چنان‌چه در گروه خود یک Archer یا Mage نداشته باشید، اوقات سختی را در برابر دشمنانی که پرواز میکنند خواهید داشت. لذا با دانستن مسیر پیش‌رو یا موجوداتی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید، بهتر است از قبل گروه خود را برای شرایط پیش‌رو به درست بچینید. برای پیدا کردن Pawnهای جدید همواره می‌توانید به Rift Stoneها مراجعه کنید یا در طی مسیر با آن‌ها که در در حال گشت و گذار هستند صحبت و استخدام کنید. در Rist Stoneها‌ Pawnهای مختلفی برای استخدام وجود دارد. Pawn اصلی همواره در حال گشت و گذار در این مکان هستند و می‌توانید Pawnهای دوستان خود را استخدام کنید. در هر لحظه که خواستید نیز می‌توانید Pawnهای فرعی را با دادن هدیه‌ای، از گروه خارج کرده و دیگری را جایگزین کنید. از آن‌جا که تنها pawn اصلی شما لول‌آپ خواهد شد، بهتر است هر از چندگاهی Pawnهای فرعی را با لول‌های بالاتر جایگزین کنید تا در مبارزات و دیگر شرایط، به مشکل برنخورید.

2054970 20240319200717 1

و اما مبارزات یکی از دلچسب‌ترین بخش‌های بازی را تشکیل می‌دهند که بدون شک وقت زیادی را صرف آن‌ها خواهید کرد. دشمنان کوچک معمولا در دسته‌های چندتایی زاغ شما رو چوب می‌زنند یا به شما حمله می‌کنند. در عین حال دشمنان سخت‌تر که معمولا جثه‌ بزرگی دارند، تنها پرسه زده و مبارزه با آن‌ها به سادگی نخواهد بود. در صورت رویارویی با این دشمن‌ها، باید نقاط ضعف آن‌ها را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان پشم‌های Minotaurها قابل اشتعال بوده و در نتیجه بهتر است از آتش علیه آن‌ها استفاده کنید. همانند عنوان Shadow of The Colossus، می‌توانید از این موجودات غول پیکر بالا بروید و به نقاط ضعف آن‌ها حمله کنید. می‌توانید از المان‌های محیطی نیز بر علیه آن‌ها استفاده کنید. این موضوع که در مقابله با این موجودات چه نوع رویکردی را اتخاذ کنید، کاملا بر عهده شما خواهد بود و بازیکنانی که چشم تیز و هوشیاری بیشتری داشته باشند، در مقایسه به دیگران، مبارزات را راحت‌تر به پایان می‌رسانند.

اما همیشه و همواره شرایط بر وفق شما نخواهد بود و دنیای بازی سورپرایزهای بی‌شماری در آستین خود دارد. ممکن است که در حال مبارزه با یک موجود غول‌پیکر باشید و ناگهان سایه‌ای بزرگ از روی سر شما رد و چند لحظه بعد، یک Griffin غول‌پیکر نیز وارد میدان شده و شرایط را بسیار بغرنج می‌کند. نکته جالب این واقعیت است که در صحنه نبردی که چندین موجود غول‌پیکر در آن حضور دارند، لزوما آن‌ها از یکدیگر پشتیبانی نمی‌کنند و به دفعات بی‌شماری پیش می‌آید که ضربه‌ای که یکی از آن‌ها روانه شما کرده است، به دیگری خورده و او را کله پا می‌کند و فرصتی در اختیار شما می‌گذارد که نهایت استفاده را برای نابود کردن یکی از آن‌ها ببرید.

چنان‌چه صحنه نبرد را بیش از حد توان خود دیدید، فرار کردن یکی از گزینه‌های منطقی به شما می‌آید که هیچ خجالتی ندارد. حتی می‌توانید زرنگی به خرج دهید و دشمنان را به دروازه‌های شهرهای بزرگ بکشانید تا با نگهبانان آن شهر، با این موجودات مقابله کنید. به طور کلی دست شما برای پیشروی در مبارزات به شدت باز است و به قولی اگر فکر می‌کنید که موردی می‌تواند کارساز باشد، حتما کارساز خواهد بود و امتحان کردن آن قطعا ارزش دارد.

 

عنوان Dragon’s Dogma 2 یقینا عنوان عجیبی است؛ چرا که جادوی آن به راحتی خود را نمایان نمی‌کند و برای شناخت کامل آن باید به اندازه کافی وقت گذاشت. مطمئنا افرادی بی‌شماری با نگاه و انتظاری کاملا متفاوت به سراغ این عنوان خواهند آمد که با دیدن مکانیزم‌ها، دنیا و حجم موارد نهفته شده در آن، عطایش را به لقایش خواهند بخشید. اما بدون شک افرادی که اجازه داده‌اند تا جادوی بازی به آرامی در رگ‌های آن‌ها جریان پیدا کنند، متوجه عظمت جدیدترین ساخته کمپانی کپکام خواهند شد و یکی از لذت‌ بخش‌ترین بازی‌های عمر خود را تجربه خواهند کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

سخن پایانی

عنوان Dragon’s Dogma 2 برای افرادی است که به جای رسیدن به مقصد، قصد لذت بردن از مسیر را دارند و دنیای بزرگ و پویای آن به افرادی که چنین کنند، چنان سطحی از رضایت پاداش می‌دهد که نظیر آن را در بازی‌های دیگر به ندرت پیدا خواهند کرد.

نقاط خوب

  • طراحی‌های فوق‌العاده و گرافیک چشم‌نواز
  • دنیایی به شدت پویا
  • طراحی بسیار هوشمندانه Pawnها
  • مبارزات به شدت دلچسب و کلاس‌‎های متنوع
  • انیمیشن‌های نرم و روان
  • موسیقی و صداگذاری بسیار خوب
  • داستان جذاب

نقاط ضعف

  • افت فریم در برخی از مکان‌های بازی
۹.۵
نمره سایت
۹.۵
نمره سایت
۸۹
متاکریتیک
بازی Dragon's Dogma 2،عنوانی اکشن که توسط Capcom توسعه یافته است.
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردین ۱۴۰۳
توسعه دهنده: Capcom
ناشر: Capcom