در حالی که صنعت گیم زیر سیل عظیم بازسازیهای بیدلیل و ناامیدکننده در حال غرق شدن است، در این میان عناوینی وجود دارند که به شدت به بازسازی نیاز دارند. Dragon Quest به عنوان پدر سبک JRPG لایق فرصتی دوباره است تا نسل جدیدی از مخاطبان را با ظاهر و امکاناتی مدرنتر به دنیای گرم و نرم خود دعوت کند. شاید اولین سوالتان این باشد که چرا Square Enix نسخه سوم از این سری را به عنوان اولین بازسازی مدرن انتخاب کرده است. وقایع Dragon Quest III سالها قبل از رویدادهای دو نسخه اول رخ میدهد و حالا این فرصت پیش آمده است تا طرفداران روند داستان را به ترتیب تجربه کنند. با کریتیکلنز همراه باشید تا به بررسی بازی Dragon Quest III HD-2D Remake بپردازیم.
اژدهای اصیل
این نقد و بررسی بر اساس نسخه ارسالی سازندگان و پس از 30 ساعت تجربه در کنسول PS5 نوشته شده است.
حماسهای پررنگتر
همانطور که از یک نقشآفرینی ژاپنی کلاسیک و مخصوصا عنوانی در سری Dragon Quest انتظار داریم، Dragon Quest III HD-2D Remake از نظر داستانی رقیقتر از چیزی است که این روزها در عناوین JRPG به آن عادت کردهایم اما این به معنای کمتر شدن انگیزه داستانی برای پیشبرد داستان نیست. از همان ابتدا که در شهر Aliahan کنترل شخصیتی که خودتان نامگذاری میکنید را در دست میگیرید، هدف ماجراجویی مشخص است. قهرمان داستان حالا که به سن 16 سالگی پا گذاشته است، از سوی پادشاه دستوری برای شکست Baramos خبیث دریافت میکند و باید کاری که پدرش Ortega در آن شکست خورد را به پایان برساند.
خوشبختانه به بهانه بازسازی، خبری از اضافه شدن دیالوگهای بسیار و پر و بال دادنهای بیهوده به داستان نیست و بازی همان ساختار روایتی ساده و کمحرف خود را حفظ کرده است. با این حال لحظات کوتاهی به بازی اضافه شده است که کمک بیشتری به ارتباط برقرار کردن با پدر پروتاگونیست ماجرا میکند و نقش شخصیتها را در بازی پررنگتر کرده است. از طرف دیگر، برای لحظات داستانی مهم بازی که معمولا با فواصل نسبتا طولانی در طول تجربه پخش شدهاند، صداپیشگی نیز به دیالوگها اضافه شده است که چندان تحسینبرانگیز نیست اما از این جهت که مهم بودن لحظات دارای صداپیشگی را به مخاطب گوشزد میکند، یک ویژگی کاربردی محسوب میشود.
با وجود ساختار روایتی که مبتنی بر فرمول شناخته و تکرارشدهای است، اما Dragon Quest III از یک ویژگی خاص برخوردار است که مخصوصا این روزها بسیار نادر است. تعامل با اکثر NPCها در نقاط مختلف بازی، به جای دیالوگهای بدردنخور و بیمزه معمولا منجر به دستیابی به اطلاعات مفیدی میشود که در ادامه میتواند به ماجراجوییهای شما کمک کند. این اطلاعات میتواند در مورد گنجی نهفته در یک نقطه خاص از نقشه باشد، یک راهنمایی مهم در مورد سیستمهای بازی باشد یا اینکه صرفا یک نکته داستانی جالب باشد که رویدادهای بازی را بهتر توضیح میدهد. در واقع به ندرت از برقراری مکالمه با یک NPC در بازی پشیمان خواهید شد و این مورد را میشود به عنوان جواهری از گذشته در نظر گرفت که میتواند هدایتگر عناوین جدید در این سبک باشد.
جغرافیای بازسازیشده
یکی از خصوصیات مجذوبکننده بازی، دنیایی است که بر پایه کره زمین خلق شده است. به این معنا که جغرافیا، آب و هوا و شهرهایی که به آن میتوان سفر کرد، بر اساس دنیای واقعی ساخته شده است. برای مثال بازی از شهری در استرالیا شروع میشود، سپس میتوان به مناطقی از آسیا سفر کرد و پس از آن آفریقا و آمریکا قابل دسترسی هستند. شهرها در بازی با اینکه اسم شهرهای واقعی را ندارند و صرفا با اسم مشابهی خطاب قرار داده میشوند، اما ساختار، آب و هوا و رنگبندی آشنایی دارد که بلافاصله آن را تشخیص خواهید داد. حتی فرهنگ مردمان شهرها نیز بر اساس شهرها و کشورهای واقعی ساخته شده است. از این رو، تجربه ماجراجویی در بازی Dragon Quest III HD-2D Remake فراتر از دیدن کردن از شهرهایی خیالی است و در طول بازی با مناطقی مشابه مصر، ژاپن، آمریکای شمالی، گرینلند و حتی برخی از نمادهای این سرزمینها نیز روبهرو خواهید شد.
تمام زیباییهای این دنیا حالا به سبک بصری HD-2D بازسازی شده است تا پتانسیل کامل خود را در اختیار مخاطبان قرار دهد. چرخه روز و شب جذابیت ماجراجویی در دنیای بازی را ارتقا داده است. از طرف دیگر، نورپردازی دقیقتر، آّب و هوا و اتمسفر هر شهر را بهتر به تصویر کشیده است و مناطق داخلی، فروشگاهها، خانهها و حتی سیاهچالهای پرخطر، حال و هوای دنج و دوستداشتنیتری را منتقل میکنند. با ارتقای مدلها و انیمیشنها، شخصیتها و دشمنان نیز در هنگام مبارزات و هم گشت و گذار با وقار و جزئیات بیشتری به جنب و جوش میپردازند.
ترکیب زیباییهای بصری بازی با موسیقی ارکسترال و نمادین سری، به راحتی میتواند هر طرفدار Dragon Quest را تحتتاثیر قرار دهد. مخصوصا با توجه به اینکه موسیقی در نسخههای اخیر از جمله بازی Dragon Quest XI بحثبرانگیز بوده و به طور مکرر نقصهایی را به همراه داشته است؛ حالا طرفداران میتوانند پس از سالها یک تجربه شنیداری فوقالعاده از این سری را داشته باشند و مطمئنا قدر آن را میدانند. صداگذاریها نیز با وفاداری کامل و به طور دقیقی انجام شده است و مخصوصا هویت دشمنان آشنای سری را حفظ کرده است.
ماجراجویی با تابوتها!
سیستم مبارزات نوبتی در این نسخه تغییر چندانی نکرده و سادگی خود را حفظ کرده است. زد و خوردها هنوز هم چالشبرانگیز هستند و مخاطبانی که بدون دقت ضربات را انتخاب میکنند، در همان درجه سختی متوسط هم ممکن است با چالشهای بسیاری روبهرو شوند. همین نیاز به استراتژی و قدرتمندتر شدن، باعث میشود با انگیزه بیشتری بازی را پیش ببرید و تجربه درگیرکنندهای داشته باشید. به خدمت گرفتن همراهان مناسب از کلاسهای مبارزهای که موثرتر هستند، تاثیر بسزایی روی نتیجه مبارزات میگذارد. سیستم مبارزات به راحتی اجازه نمیدهد افرادی که در پارتی شما کشته شدهاند و به یک تابوت تبدیل شدهاند را احیا کنید! تا زمانی که آیتمها و قابلیتهای پیشرفتهای را آزاد کنید، برای احیای اعضای گروه، باید هر جایی که هستید، خود را به یک شهر برسانید و از یک کلیسا یا راهبه کمک بگیرید.
دشمنان که حالا در این نسخه به تعدادشان افزوده شده است، با طراحیهای دوستداشتنی و نمادین سری به جذابیت مبارزات اضافه کردهاند و با ترکیبهای هوشمندانه، روند مبارزات را متنوع نگه داشتهاند. البته سیستم رویاروییهای تصادفی با دشمنان که به شکل مهاجمانهای در بازی تعبیه شده، باعث شده است مخصوصا زمانی که در سیاهچالها در حال مبارزات مداوم هستید، خستهکننده شدن روند مبارزات را حس کنید. امکان سرعت بخشیدن به مبارزات وجود دارد اما وارد مبارزه شدن به صورت تصادفی آن هم فقط پس از چند قدم و زمانی که در یک قدمی یک درب یا صندوق هستید، حس خوبی به همراه ندارد. این از معدود سیستمهای کلاسیک این سبک است که دیگر برای طرفداران خوشنام نیست.
با این وجود، هنوز هم مبارزات یکی از ارکان لذتبخش بازی به شمار میآید و ارتقای سلاح و بالا رفتن سطح شخصیتها در آن بسیار حس دلپذیری دارد. متاسفانه در بازیهای مدرن بیش از حد از افزایش Level سواستفاده شده است و این سیستمها صرفا به اعداد بیمعنایی که مدام افزایش پیدا میکنند، نزول پیدا کردهاند. در این عنوان، ارتقا سطح مخصوصا در نیمه دوم بازی با سرعت کمتری رخ میدهد و آن را به یک رویداد خاص در بازی تبدیل کرده است. در کنار افزایش قدرت و دیگر آمار شخصیتها در هنگام بالا رفتن سطح، آنها قابلیتهای جدیدی نیز دریافت میکنند که کاملا میتواند روند بازی را در ادامه تغییر دهد.
این نسخه بازسازیشده قابلیتهای جدیدی از جمله یک کلاس شخصیت جدید نیز به همراه دارد اما قابلتوجهترین محتوای جدید، Monster Arena است. در حین ماجراجوییها ممکن است با دشمنانی روبهرو شوید که دیگر به شما حمله نمیکنند و رفتار دوستانهای دارند. میتوان این دشمنان را در اختیار گرفت و پس از تشکیل یک تیم در مسابقاتی که در شهرهای مختلف برگزار میشود آنها را در مقابل دیگر هیولاها قرار داده و با انتخاب استراتژی مبارزه آنها، از درگیری آنها با یکدیگر سودآوری کرد! این قابلیت با اینکه روند گیمپلی کلی بازی را تحتتاثیر قرار نمیدهد اما یک فعالیت فرعی سرگرمکننده است که در هنگام استراحت در شهرها، میتوان به سراغ آنها رفت و با سکههای بهدست آمده، شخصیتهای خود را از نظر سلاح تقویت کرد.