شاید بسیاری از مخاطبین، از مجموعه اوتلست (Outlast) به عنوان یکی از برترینهای ژانر وحشت یاد کنند. سری اوتلست، با قرار دادن بازیکن بی دفاع، در یک اتمسفر تاریک و دلهره آور، با ایجاد لحظاتی سرشار از آدرنالین و وحشت، توانسته است به یکی از ترسناکترین عناوین این سبک بدل گردد. پس از انتشار آخرین نسخه این مجموعه یعنی Outlast 2 در سال 2017 بازیکنان مدتها در انتظار معرفی نسخه جدید این مجموعه بودند، انتظاری که با معرفی عنوان Outlast Trials در سال 2019 به پایان رسید. هرچند، Outlast Trials با بازخورد منفی گسترده مخاطبین روبرو شد. بازیکنان که در انتظار یک نسخه داستان محور تک نفره از این مجموعه بودند، پس از معرفی یک عنوان چند نفره کو-آپ، ناامید شدند .اکنون پس از گذشت ۵ سال از معرفی این عنوان، اوتلست: آزمایشها(The Outlast Trials)منتشر شده است. با کریتیکلنز همراه باشید تا جدیدترین ساخته استودیو Red Barrels یعنی (بازی Outlast Trials) را، نقد و بررسی کنیم.
کارخانه تولید آدمکشها
این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین و پس از حدود 15 ساعت تجربه و در پلتفرم PS5 انجام شده است.
کارخانه تولید آدمکشها
عنوان Outlast Trialsیک اثر چند نفره کو-آپ در سبک ترس روانشناختی است که توسط استودیو Red Barrels توسعه داده و منتشر شده است. این نسخه در واقع یک پیشدرآمد Prequel به دو نسخه پیشین است. داستان این عنوان در دوران جنگ سرد و در سال ۱۹۵۹ رخ میدهد. در این دوره ابرشرکتی با نام Murkoff به ربایش انسانها پرداخته تا به فجیعترین روشهای ممکن، آزمایشهایی جهت شستشوی مغزی شدید و تحت کنترل گرفتن انسانها انجام دهد؛ انسانهایی که هویت خود را به فراموشی میسپارند و خوی و ذات وحشیگری به خود میگیرند. آثار این خشونت، دیوانگی و وحشیگری در اتمسفر تاریک و مخوف بازی، در راهروهای رنگ شده با خون، به خوبی کلیت داستان بازی را به تصویر میکشد. وعده شرکت Murkoff به موشهای آزمایشگاهی خود، این است که پس از فراموشی گذشته و هویت و با فرمانبرداری از دستورات ظالمانه، به رستگاری خواهند رسید. غایت از به پایان رساندن خط داستانی بازی نیز، رسیدن به این هدف است.
بخش داستانی Outlast Trialsدر مراحلی به نام Trials یا امتحانها دنبال میشود. برخلاف عناوین پیشین این مجموعه، که داستان و روایت کم نظیر از فاکتورهای اصلی موفقیت آنها در ژانر وحشت به شمار میرفت؛ در این عنوان، شاهد داستان و روایتی یکپارچه با موضوعی واحد نیستیم. مسالهای که ممکن است باب میل بسیاری از طرفداران دیرینه این مجموعه نباشد. سرگذشت دنیای اوتلست در دستنوشتهها و مدارکی، میان اجساد پراکنده در راهروهای تاریک بیان میشود. تمام تلاش تیم سازنده بر این بوده است که هر مرحله یک داستان و تجربهای جدید برای بازیکنان رقم بزند. از طرفی، هر مرحله، یک داستان یا بهتر است بگوییم یک ماجراجویی نسبتا کوتاه جدید به همراه دارد و به همین خاطر، تازگی خود را در مراحل نسبتا کم و کوتاه بازی و در راه رسیدن به رستگاری، برای چندین ساعت هم که شده حفظ میکند.
بزرگترین مشکل این بخش، تعداد کم مراحل است و لذت و تازگی انجام مراحل با اتمام آن به پایان میرسد. به دلیل کمبود محتوا، بازیکن مجبور به انجام دوباره آنها برای دریافت پاداشها میشود. مشکلی که به قطع یقین با بهروزرسانیهای آینده، رفع خواهد شد.
در کل اگر به دنبال یک بخش داستانی گیرا و عمیق هستید، Outlast Trials شما را ناامید خواهد کرد؛ اما همچنان، تجربه مراحل و دنبال کردن ماجراهای کوتاه آنها، به ویژه به همراه دوستان، خالی از لطف نیست.
اتاق فرار، از نوع مجازی
بازیکن پس از ربوده شدن، در اعماق آزمایشگاه Murkoff بیدار میشود. از همان لحظات ابتدایی، اوتلست با یک مقدمه خشن و خونین بازیکن را با جو دلهرهآور اوتلست آشنا میسازد. پس از اتمام مقدمه داستانی و آشنایی بازیکن با المانهای ابتدایی گیمپلی بازی، مخاطب وارد محیطی مشابه به Hub در دیگر عناوین آنلاین و سرویس محور میشود. در این منطقه امن، بازیکن قادر به خرید آیتمهای تزئینی و مهارتها، تعامل با دیگر بازیکنان حاظر در منطقه و در نهایت انتخاب مرحله مورد نظر است. در این منطقه، فعالیتهای تعاملی بسیار جذابی برای بازیکنان تدارک دیده شده که گذران وقت و صبر کردن برای شروع مراحل را لذت بخش میسازد. به طور مثال، بازی مچاندازی و شطرنج در این محیط وجود دارد و همواره بازیکنانی در حال گذران وقت در آنجا دیده میشوند. مراحل این عنوان، هم به صورت گروهی و کوآپ و هم به صورت تک نفره قابل انجام هستند. همچنین به لطف قابلیت Matchmaking امکان بازی با بازیکنان رندوم نیز وجود دارد. پس از انتخاب مرحله مورد نظر بازیکنان وارد یک وسیله نقلیه شده و به مرحله مورد نظر، منتقل میشود.
المانهای کلی گیمپلی Outlast Trials با نسخههای قدیمیتر آن، تفاوت چندانی ندارد. بازیکن بی دفاع در اتاقها و راهروهای تاریک و با دوربین دید در شب خود، بایستی از دست دشمنان دلهرهآور بگریزد و ماموریتها را به اتمام برساند. بزرگترین تفاوت اعمال شده در گیمپلی، اضافه شدن قابلیت ارتقا آیتمها و دریافت مهارتهای جدید است. بازیکن میتواند با انجام مراحل و دریافت پاداشها، از میان دهها مهارت به درد بخور و مفید، انتخاب کند. وجود این قابلیتها، انجام مراحل را به ویژه در درجات سختی بالاتر، آسانتر میسازد و همچنین تنوع قابل توجهی به گیمپلی این عنوان میبخشد.
هر مرحله محیط جدید و ماموریتهای متنوعی ارائه میدهد. بازیکنان میتوانند به صورت تکی و یا به صورت گروهی و تا ظرفیت ۴ نفر، به کمک یکدیگر، ماموریتها را پیش ببرند. هماهنگی و تعامل با دیگر بازیکنان در این عنوان، عاملی بسیار مهم و حیاتی به شمار میرود. چرا که اشتباه یک نفر میتواند منجر به باخت کل گروه شود. این مورد در درجه سختیهای بالاتر بسیار مهم است. همانطور که بیان شد، تنوع مراحل این عنوان عالی است، اما تعداد کم آنها، باعث میشود تا پس از یک بار به اتمام رساندن بخش داستانی، محتوای جدیدی برای تجربه وجود نداشته باشد. از طرفی، از آنجایی که انجام ماموریتها وابسته به انجام پازلها و یافتن آیتم است، هنگام تکرار مراحل و به واسطه به خاطر سپردن مکان آیتمها و راه حل پازلها، فاکتور ترس و هیجان انجام ماموریتها از بین میرود و انجام مراحل صرفا به یافتن آیتمی و رفتن از نقطهای به نقطه دیگر بدل میگردد. از آنجایی که این عنوان یک اثر لایو سرویس میباشد، امید است تا در بهروزرسانیهای آینده، محتوای قابل بازی بیشتر و مراحل جدیدی به این عنوان افزوده شود.
طراحی محیطهای این عنوان، بینظیر است. قایم باشک با دشمنان خوفناک و جابجایی در تنگناهای تاریک و خونین، به بهترین شکل ممکن حس ترس و وحشت را به بازیکن القا میکند. حسی که در هنگام بازی با دوستان، لذتش دو چندان شده و لحظات به یاد ماندنی را برای بازیکن به ارمغان میآورد.
همانند نسخههای پیشین، در این عنوان نیز منابع بسیار حیاتی و مهم هستند. باتریهای نمادین سری اوتلست، که برای دوربین دید در شب استفاده میشوند، کمکهای اولیه و دیگر آیتمها در این عنوان وجود دارند. در کل طراحی مراحل و توزیع لوت و جایگذاری آیتمها، به عناوین سبک Asymmetrical Horror مانند Dead by Daylight شباهت بسیاری دارد. در درجات سختی بالاتر، آیتمها نایابتر و حیاتیتر هستند و بایستی با وسواس تمام استفاده شوند.
در مقابل بازیکنان بیدفاع، قرارگیری دشمنی سرسخت و ترسناک، به هیجان هرچه بیشتر بازی کمک شایانی میکند. از این جهت، دشمنان Outlast Trials بیرحم، ترسناک و سرسخت هستند. هوش مصنوعی دشمنان بی نقص و عالی است. به این واسطه، فرار کردن از دست دشمنان، و پنهان شدن، به یک کار سخت و در عین حال هیجان انگیز تبدیل میشود.
عنوان Outlast Trials یک اثر سرویس محور یا Live Service میباشد. به همین خاطر همواره محتوای جدید، از جمله مراحل و ماموریتهای جدید با بهروزرسانیهای آینده به این عنوان افزوده میشود. تاکنون چندین بهروزرسانی بزرگ برای این عنوان منتشر شده که هر کدام یک ایونت به همراه جوایز و مراحل جدید به همراه دارند. متاسفانه تاکنون محتوای لایوسرویس چنان جذابی برای این عنوان عرضه نشده، اما امید است در آینده نزدیک شاهد محتوای بیشتری برای این عنوان باشیم.
چندین سال است که آیتمهای تزئینی و پرداختهای درون برنامهای، به یکی از ملزومات عناوین آنلاین و لایو سرویس بدل گشتهاند. عنوان Outlast Trials نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این تفاوت که خوشبختانه صرفا تعداد محدودی از این آیتمها نیاز به پرداخت پول واقعی دارند و باقی، صرفا با بازی کردن و جمعآوری ارز داخل بازی، قابل خریداری هستند. در حال حاظر تنوع لباسها و آیتمهای تزئینی بازی بسیار کم است، اما طبیعتا در آینده شاهد آیتمهای بسیار بیشتر و متنوعتری خواهیم بود.
اوتلست با چاشنی نسل نهم
گرافیک و جزئیات بصری چشم نواز Outlast Trials حس و حال اتمسفر تیره و خشن سری اوتلست را، بیش از پیش به بازیکن منتقل میکند. نورپردازی بینظیر، کیفیت بافتهای فوقالعاده و افکتهای خون -که در این عنوان بسیار مشاهده میشوند- به بهترین نحو ممکن طراحی شدهاند. به لحاظ فنی، این عنوان کاملا بهینه بوده و فوقالعاده عمل میکند. اثر Outlast Trials روی کنسولهای نسل نهمی با وضوح تصویر 4K داینامیک و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود و به لطف بهینه سازی عالی، حتی کوچکترین افت فریم محسوس یا گلیچ تصویری مشاهده نمیشود.
آهنگساز نام آشنا، Tom Salta، که پیشتر در دو نسخه پیشین اوتلست، Deathloop و قطعاتی از مجموعه Halo، شاهد آثارش بودیم، وظیفه آهنگسازی این عنوان را بر عهده داشته است. موسیقی عالی Outlast Trials، و صداگذاری عالی آن، بازیکن را غرق در جریان بازی کرده و فضاسازی بینظیر بازی را حتی بهتر از قبل جلوه میدهد.