به گزارش کریتیکلنز، بیش از یک سال پیش، بازی Final Fantasy XVI به طور انحصاری برای دارندگان پلیاستیشن ۵ منتشر شد، در حالی که در ابتدا قرار بود همزمان با نسخه پلیاستیشن ۵، نسخه PC این بازی نیز عرضه شود. اما این اتفاق نیفتاد و بازی فقط ماه گذشته برای PC عرضه شد. با وجود اینکه بازی با استقبال خوبی از سوی بازیکنان روبرو شده، Square Enix امیدوار بود عملکرد بهتری داشته باشد. چندین بازی جدید امسال منتشر شد و سودهای بهدستآمده انتظارات شرکت را برآورده نکرد. با این حال، در مصاحبهای یوشیپی (Naoki “Yoshi-P” Yoshida)، کارگردان بازی، به بازیکنان Xbox گفت که نباید امید خود را نسبت به عرضهی Final Fantasy XVI روی این کنسول از دست بدهند.
پس از انتشار Final Fantasy XVI، Square Enix اعلام کرد که از سیاست انحصاریسازی بازیها فاصله میگیرد و به سمت فروش بازیها روی چند پلتفرم حرکت میکند. حتی انتشار بازی Final Fantasy VII: Rebirth نیز مطابق انتظار این شرکت پیش نرفت و فروش آن در انحصار PlayStation موفقیت موردنظر را کسب نکرد. این مسئله باعث شده تا شرکت به فکر گسترش بازار خود و عرضه بازیها روی پلتفرمهای مختلف بیفتد.
بازیکنان PC اکنون نسخههای Final Fantasy VII Remake Intergrade، Crisis Core و Final Fantasy XVI را تجربه کردهاند. این احتمال وجود دارد که بازی Rebirth نیز در آینده برای PC پورت شود. با این حال، هیچیک از این بازیها تاکنون برای Xbox عرضه نشده است. مسئولین ارشد Square Enix اخیراً اشارههایی به عرضه نسخه Xbox Final Fantasy XVI کردهاند. در مصاحبهای با Video Games، یوشیپی اظهار داشت که بازیکنان Xbox نباید امید خود را از دست بدهند.
او گفت:
“ما نسخه PC بازی را اعلام کردهایم و برای نسخه Xbox هم میخواهیم که آن را عرضه کنیم. اما وقتی صحبت از جزئیات مانند زمان انتشار بازی برای Xbox میشود، در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که بتوانیم اطلاعات بیشتری ارائه کنیم. اما مطمئناً میخواهم بگویم که امید صفر نیست و واقعاً قصد داریم به این هدف برسیم. بنابراین بازیکنان نباید امید خود را از دست بدهند.”
در حال حاضر مشخص نشده که انحصاری بودن Final Fantasy XVI برای Sony تا چه زمانی ادامه دارد، اما احتمالاً این انحصار تا پایان سال ادامه خواهد داشت. معمولاً این مدت برای بازیهای انحصاری PlayStation حدود یک سال است؛ همانند بازسازی Silent Hill 2 که به مدت یک سال انحصاری بود. پس از اتمام این دوره، مسئله بر سر مدت زمان لازم برای ساخت پورت برای کنسولهای دیگر و اینکه آیا در طول دوره انحصاری اجازه دارند روی پورت کار کنند یا نه، باقی میماند.