کنسول PlayStation 5 Pro از تواناییهای ریتریسینگ (Ray Tracing) بهبودیافته نسبت به مدل پایه بهره میبرد، اما امکان دارد چندان تحولآفرین نباشد. از سوی دیگر، فناوری ارتقای مقیاس PlayStation Spectral Super Resolution میتواند برگ برندهای محسوب شود.
در ویدیویی تازه، کارشناسان فناوری دیجیتال فاندری (Digital Foundry) راجع به سه ستون پلیاستیشن 5 پرو اظهار نظر کردند و نشان دادند که چگونه تواناییهای ریتریسینگ این سیستم ممکن است بهاندازه آنهایی که توسط معماری Turing در سری کارتهای گرافیکی RTX 2000 معرفی شد، متحولکننده نباشد. سخنرانی فنی اجراشده توسط مارک سرنی (Mark Cerny) درباره این موضوع مبهم عمل کرد و روی بازیهایی که بهنوعی هماکنون پشتیبانی ریتریسینگ را دارند، تمرکز داشت؛ مثل Hogwarts Legacy و Gran Turismo 7.
همچنین، لیکهای گذشته، بهروزرسانیهای کوچکتر را نشان میدهند که ظاهراً در این سخنرانی نمایش داده شد، اما اضافه Ray Tracing در مسابقات بازی Gran Tursimo میتواند نمایشی عالی برای تواناییهای کنسول موردبحث باشد، زیرا بازتابهای ریتریسینگشدهای که بازی هماکنون پشتیبانی میکند، بسیار سطح بالا است. از سوی دیگر، Hogwarts Legacy آنچنان نمایش خوبی نبود؛ چراکه بازتابهای ریتریسینگ کدر بهنظر میرسند و رزولوشن پایین آنها را حتی روی PS5 Pro نشان میدهد. همچنین، این بازی با نرخ فریم 30 اجرا شد که قطعاً چیز خوبی نیست، اما با توجه به جهانبازبودن آن قابلدرک است.
چیزی که میتواند بسیار سرنوشتساز باشد، فناوری هوش مصنوعی PlayStation Spectral Super Resolution، بهویژه برای نمایشگرهای 4K است، زیرا فناوریهای مشابهی مانند NVIDIA DLSS رزولوشن پایه زیادی برای ارتقای تصویر به رزولوشنهای بالاتر با کیفیت تصویر خوب نیاز ندارند. این ارتقادهنده همچنین میتواند مقداری از زمان GPU را آزاد کند تا بتواند کارهای دیگری را انجام دهد، مانند ریتریسینگ بهتر.
طبق گفته دیجیتال فاندری، متاسفانه حتی PSSR بهخوبی در سخنرانی فنی نمایش داده نشد و سونی روی عناوین فرستپارتی خود تمرکز کرد که بهطور کلی حتی روی مدل پایه کنسول و حالت Performance، کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه میدهد. آزمون واقعی با عناوین تردپارتی خواهد بود که اکثراً بهدلیل AMD FSR 2 و بازیهای Unreal Engine 5، بهطور کلی کیفیت تصویر آنها عالی نیست و از رزولوشنهای بسیار پایین ارتقا داده میشوند.
با این وجود، هماکنون فناوری ارتقای مقیاس PlayStation 5 Pro متحولکننده بهنظر میرسد. این فناوری میتواند به بازیهای کنونی بدون ارتقای SDK بهینهسازی شود و احتمالاً ورودیهای یکسانی که برای بهکارگیری AMD FSR 2 استفاده شده، نیاز دارد، پس اکثر بازیها با حداقل تلاش از سوی توسعهدهندگان باید از فناوری مذکور بهره ببرند. با قدرت افزایشیافته GPU که با عناوین اجازه میدهد تا از طیف رزولوشنهای پویای بهتری بهره ببرند و بنچمارک فاششدهای نیز آن را تایید کرد، PlayStation Super Spectral Resolution میتواند بهترین ویژگی PS5 Pro باشد.
بیشتر بخوانید: پس از جنجال قیمتگذاری PS5 Pro، سونی میگوید راهانداختن PC نسبت به کنسولها میتواند «دشوار» باشد
آیا اینکه بهبودهای مذکور پلیرها را به خرید کنسول جذب میکند، مشخص نیست و باید قیمت بالای آن را نیز در نظر گرفت. طبق تحلیلگران، با وجود قیمت 699 دلاری، این کنسول بهخوبی PlayStation 4 Pro خواهد فروخت.
نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ نظرات خود را با کریتیکلنز بهاشتراک بگذارید.