تقریبا ۲ سال پیش بود که بازی Atomic Heart، ساخته استودیو روسی Mundfish، که در زمان مذکور بسیار مورد انتظار بود، منتشر شد. پیش از عرضه، این عنوان به دلیل شباهتهای ریز و درشت به عنوان Bioshock، به سرعت در میان طرفداران به محبوبیت زیادی رسید. اما هنگامی که این اثر منتشر شد، عرضه چنان جالبی را تجربه نکرد. از طرفی مشکلات فنی و کیفی، عامل لانچ بد آن بودند و از طرف دیگر، ماهیت روسی این اثر و عرضه آن در حین تنشهای شدیدی که میان روسیه و اوکراین ایجاد شده بود، وضعیت عرضه آنرا بدتر کرد. همانند تقریبا تمام آثاری که این روزها منتشر میشوند، Atomic Heart نیز پس از دریافت بهروزرسانیهای متعدد، به وضعیت بسیار مطلوبتری دست یافت. اکنون پس از ۲ سال، تقریبا تمام مشکلات فنی این اثر برطرف گشتهاند و با یک عنوان بسیار بهینه و خوب طرف هستیم. همچنین در این بازه ۲ ساله، ۳ بستهالحاقی برای این اثر منتشر شدهاند و همچنان یک بستهالحاقی دیگر نیز برای این اثر برنامهریزی شده است. هرکدام از این گسترشدهندههای داستانی نیز، در نوع خود خاص و متفاوت هستند. در این مقاله، به نقد و بررسی اولین بستهالحاقی این عنوان، تحت عنوان Annihilation Instinct خواهیم پرداخت. در ادامه با کریتیکلنز همراه باشید.
خویِ درندگی
این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص ومنتقدین و پس از حدود ۵ ساعت تجربه روی پلتفرم PC انجام شده است.
هشدار اسپویل: در این نقد و بررسی تا حد امکان از اسپویلرها پرهیز شده است، اما توجه داشته باشید که به دلیل اینکه بستههای الحاقی این عنوان، دنبالهای مستقیم بر پایانهای بازی هستند، میتوانند منجر به برملا شدن برخی المانهای داستانی بازی شوند.
گمشده در خطوط داستانی
بستهالحاقی Annihilation Instinct، اولین گسترش دهنده داستانی منتشر شده برای عنوان Atomic Heart است. این بستهالحاقی در تاریخ ۲ اوت ۲۰۲۳ منتشر شده و ادامهای مستقیم بر یکی از دو پایان اصلی بازی محسوب میشود.
شخصیت اصلی بازی، مامور P3، پس از اتمام ماموریت خود، به دنبال راهی برای خروج از Facility 3826 میگردد. در این مسیر، P3 به یکی از اعضای ارشد پروژه Atomic Heart، پروفسور Alexey Lebedev، برخورد میکند که از قضا، او نیز در تلاش برای خروج از این منطقه است. مامور P3، تصمیم میگیرد تا با Lebedev همکاری کند، تا به هدف خود برسد.
همانطور که بیان شد، داستان Annihilation Instinct دنبالهای مستقیم بر یکی از پایانهای بازی است و سعی میکند تا در زمانی کوتاه ۲ تا ۳ ساعته، به سوالات بیپاسخ بازیکن پس از پایان بازی پاسخ دهد، تا در نهایت، پایانبندی بازی اصلی را کاملتر کند. استودیو Mundfish اعلام کرده است که در مجموع ۴ بستهالحاقی برای این عنوان در نظر گرفته است. در حال حاظر ۳ عدد از این بستههای الحاقی منتشر شده و آخرین گسترشدهنده داستانی نیز در اواخر سال جاری میلادی یا در اوایل ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد. در میان این سه DLC، بسته الحاقی ، Annihilation Instinct، ادامه یکی از پایانهای سادهتر بازی را روایت میکند و دو DLC دیگر، دنبالهای بر پایان گستردهتر، یا پایان “اصلی” بازی هستند.
به لحاظ محتوای داستانی، Annihilation Instinct چیز زیادی به داستان بازی اضافه نمیکند و محتوای داستانی آن به قدری کم و کوتاه است که امکان جای دادن این موارد ناچیز در پایان کوتاه بازی کاملا ممکن به نظر میرسید. گرچه این بستهالحاقی به بسیاری از سوالات بازیکن پاسخ میدهد و در مورد روابط پروتاگونیست بازی با دیگر شخصیتهای مهم بیشتر توضیح میدهد؛ اما این موارد شاید در طول چند کاتسین در طول بازی اصلی که شاید نهایتا ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نمیبردند، به سادگی قابل پیاده سازی بود. از طرفی، حتی پایان این بستهالحاقی نیز به طور کامل داستان ماجراجویی پر پیچ و خم مامور P3 را به اتمام نمیرساند و همچنان بازیکن را با سوالات زیادی تنها میگذارد. سوالاتی که احتمالا یا هیچگاه پاسخ داده نمیشوند یا برای فهمیدن آنها، باید منتظر نسخه دوم این عنوان باشیم؛ چرا که داستان احتمالا آخرین بستهالحاقی منتشر نشده این عنوان نیز مربوط به پایان دیگر بازی و دو DLC دیگر خواهد بود.
در کل داستان نه چندان درگیرکننده و کوتاه این بستهالحاقی، گرچه ارزش تجربه کردن دارد، اما ارزش برچسب قیمتی نسبتا بالای آن را به هیچ عنوان ندارد.
همان فرمول همیشگی
در بخش گیمپلی، Annihilation Instinct، دقیقا همان فرمول و طراحی مراحل استفاده شده در نسخه پایه بازی را به کارمیگیرد تا تجربهای کاملا یکسان را به ارمغان بیاورد. محیط این DLC، همانند نسخه پایه بازی، ساختاری نیمه جهانباز دارد و در این محیط نسبتا بزرگ، چندین مرحله اصلی با ساختار خطی وجود دارند که بازیکن را به مراکز زیرزمینی Facility 3826 میبرند. به جز مراحل اصلی مذکور، هیچگونه محتوای فرعی در نقشه نسبتا بزرگ این بستهالحاقی وجود ندارد و متاسفانه این بستهالحاقی، پتانسیل استفاده از این محیط زیبا و بزرگ برای ارائه محتوای بیشتر را از دست میدهد. گذشته از لول دیزاین کاملا یکسان این بستهالحاقی با نسخه پایه بازی، در این بخش دو سلاح جدید و دو قابلیت و مهارت جدید با امکان ارتقا وجود دارند که تا حد زیادی موفق میشوند تا به گیمپلی آن تنوع ببخشند. یکی از این دو مهارت جدید که به جذابیت مبارزات کمک بسزایی میکند، قابلیت کند کردن زمان است. با استفاده از این مهارت، بازیکن میتواند در حین مبارزات و باسفایتهای سریع بازی، به برتری مناسبی دست یابد و گاهی حتی نتایج مبارزات را تغییر دهد. قابلیت دیگر نیز امکان افشا کردن نقاط ضعف دشمنان است که ترکیب آن با مهارت دیگر، میتواند به یک تکنیک فوقالعاده برای از پای در آوردن دشمنان سرسختتر و باسهای بازی تبدیل شود.
دو سلاح جدید اضافه شده در این بستهالحاقی نیز هرکدام به نوع خود جذاب و متنوع هستند. یکی از این سلاحها یک داس بلند است که ضمن کار آمد بودن برای نابود کردن دشمنان ضعیفتر، در زمان ارتقا حتی میتواند به سلاحی مناسب برای کشتن باسها تبدیل شود و بدون شک، میتوان آنرا بهترین سلاح گرم بازی پنداشت. سلاح دیگر نیز یک مسلسل سنگین است که با سرعت شلیک بسیار زیادش، میتواند هیجان و جذابیت مبارزات را دو چندان کند.
در این بستهالحاقی دشمنانی جدید و چندین باس سرسخت نیز گنجانده شدهاند که موجب چالشبرانگیزتر شدن این بسته الحاقی به نسبت بازی اصلی شدهااند.
در کل، علیرغم شباهت ساختاری این بستهالحاقی به بازی اصلی، وجود سلاحها و دشمنان جدید، باعث شده تا این بستهالحاقی برای مخاطب حس تازگی داشته باشد و تا حد زیادی از بازی اصلی متفاوت جلوه کند.
این بسته گسترشدهنده به صورت Standalone ارائه میشود، یعنی امکان تجربه آن بدون اتمام بخش اصلی بازی وجود دارد. از این جهت، پیشرفت بازیکن، سلاحها و ارتقاهای بازیکن در طول داستان اصلی، به این بخش منتقل نمیشوند.
شوروی رنگارنگ
به لحاظ بصری، پالت رنگی جدید و متنوع این بستهالحاقی، باعث شده تا گشت و گذار در محیط، حس تازهای داشته باشد. علیرغم اینکه محیط نیمه جهانباز این بستهالحاقی چندان بزرگ نیست، اما با این حال چندین منطقه متفاوت در آن گنجانده شده است. از پارک و جنگل گرفته تا باتلاق، این محیطهای جدید تنوعی زیادی به دنیای بازی بخشیدهاند.
موسیقی، بخشی است که این بستهالحاقی، درست مانند بازی اصلی، در آن میدرخشد. موسیقی Annihilation Instinct نیز درست مانند نسخه پایه بازی، آلبومی متشکل از موسیقیهای قدیمی روسی، به ویژه دوره شوروی، با چاشنی متال است. موسیقیهای بازی -که برخی نیز بسیار معروف و نام آشنا هستند- همگی به سبک متال، ریمیکس شدهاند. این ریمیکسها به بهترین شیوه ممکن در مبارزات بازی و گاهی نیز صحنههای مهم کاتسینها جای میگیرند و جذابیت آنها را چندین برابر میکنند. موسیقی جذاب این بستهالحاقی درست مانند نسخه پایه بازی، به ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب کمک شایانی میکند.