ماجراجویی سونیک و شَدو، شخصیتهای دوستداشتنی و جاودانه دنیای بازیهای ویدئویی، در یک کالکشن دوتایی و متفاوت برای طرفداران تدارک دیده شده است. Sonic x Shadow Generations سفری است میان گذشته و آینده؛ جایی که خاطرات قدیمی با رنگ و بوی تازهای احیا شده و در کنار یک تجربه جدید قرار گرفتهاند. این کالکشن، با ریمستر عنوان محبوب Sonic Generations و داستانی تازه از شخصیت Shadow، تلاش کرده تا مخاطبان قدیمی و تازه وارد را راضی نگه دارد. حال زمان آن رسیده است که عمیقتر به این مجموعه بنگریم و ببینیم آیا توانسته است انتظارات را برآورده کند یا نه. همراه کریتیکلنز باشید.
«خارپشتهای دوجانبه»
این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین، و پس از 10 ساعت تجربه بازی در پلتفرم Xbox Series X انجام شده است.
Sonic X Shadow Generations مجموعهای است که شامل دو عنوان بازی مختلف و کامل میشود. نخست، Sonic Generations در قالب یک ریمستر با گرافیک بهبود یافته و عملکرد روانتر؛ و در کنار آن Shadow Generations به عنوان یک بازی کاملا جدید، که داستان آن از دید شخصیت Shadow روایت میشود و اتفاقات جدیدی را برای این شخصیت رقم میزند. بنا بر این، همان گونه که اشاره شد این مجموعه ترکیبی است از یک عنوان کلاسیک و یک تجربه جدید که هم برای طرفداران قدیمی و هم برای بازیکنان جدید جذابیت دارد و دارای ارزش محتوایی بالایی است.
سونیک جنریشنز، برای تمامی نسلها
در Sonic Generations، سونیک در پی حمله موجودی اهریمنی به طور ناگهانی به دنیای جدیدی تلپورت میشود. جایی که کنترل زمان به هم ریخته است. او در این دنیای موازی، با نسخهای دیگراز خودش مواجه میشود که متعلق به گذشته است. سونیک و سونیک جوان باید با هم همکاری کنند تا دشمنان و مشکلات زمانی را از پیش رو بردارند و دنیا و همچنین دوستان ربوده شده خود را نجات دهند. داستان Sonic Generations بیشتر روی مفهوم «سفر در زمان» و ارتباط بین نسخههای مختلف سونیک تمرکز دارد، که حس نوستالژیک و همزمان هیجانانگیزی را برای طرفداران به ارمغان میآورد.
ویژگی اصلی و جذاب طراحی مراحل بازی Sonic Generations، ساختار دوگانه آن است که به دو بخش Act 1 و Act 2 تقسیم میشود. Act 1 به قسمتهای مختلف نسخههای کلاسیک سونیک پرداخته میشوند. این بخش با زاویه دید دوبعدی و گیمپلیای که مستقیماً از نسخههای قدیمی الهام گرفته شده، طراحی شده است. کنترلها، مکانیکها، موسیقی و حتی طراحی محیط، همگی یادآور همان حس و حال نوستالژیکی است که طرفداران سونیک در دوران کنسولهای SEGA تجربه کردهاند. این بخش بیشتر روی سکوبازی های دقیق و ریتمیک و لذت کشف مسیرهای مخفی تمرکز دارد. در مقابل، Act 2 گیمپلی مدرن وامروزیتری دارد. این بخش با زاویه دید سهبعدی و سرعت فوقالعاده بالایش، حس و حال عناوین جدید را منتقل میکند، پر از اتفاقات سریع، جهشهای بلند و تغییرات لحظهای در مسیر و کمک گرفتن از دشمنان برای عبور سریعتر از موانع. طراحی مراحل در این بخش به گونهای است که بازیکن دائماً باید هوشیار باشد و به سرعت واکنش نشان دهد. وجود مسیرهای چندگانه در این بخش، آزادی عمل بیشتری به بازیکن میدهد تا هر بار با رویکردی متفاوت، مرحله را پشت سر بگذارد و گزینههای پیشروی بیشتری داشته باشند.
ترکیب دو گیمپلی متفاوت (اکت 1 و اکت 2) در مراحل بازی، تنوع بسیار زیادی به کلیت گیمپلی بازی بخشیده است. هر مرحله به نوعی سفری میان گذشته و حال است و این دوگانگی به خوبی هویت بازی را شکل میدهد، دقیقا همان چیزی که بازی اسمش یا یدک میکشد: نسلها.
اما نسخه موجود از جنریشنز در کالکشن بازی Sonic x Shadow Generations، تغییرات و بهبودهایی را نیز ارائه داده که تجربه کلی بازی را منظر بصری ارتقا میدهد. مهمترین بهبود، ارتقای گرافیک بازی است. این نسخه با رزولوشن 4k (در نسخه نقد و بررسی این عنوان که Xbox Series X است) و بافتهای بهینهشده عرضه شده که باعث شده محیطها، شخصیتها و جلوههای ویژه با وضوح و جزئیات بیشتری دیده شوند. طراحی رنگها اصلاح شده و نورپردازی و سایهها جلوهی بهتری پیدا کردهاند. از نظر عملکرد نیز نسخه ریمستر با نرخ فریم روانتر (60 فریم بر ثانیه) ارائه شده است. این تغییر در کنار سرعت بالای Sonic و گیمپلی همواره دیوانهوار بازی، تجربهای نرمتر برای طرفداران ایجاد کرده است. بهبود زمان بارگذاری (Loading Times) نیز از دیگر تغییرات مثبت این نسخه است که لذت تجربه گشت و گذار را دوچندان کرده است.
از نظر صوتی، موسیقیهای بازی به گونهای بازسازی شدهاند و کیفیت صدای بهتری دارند. برخی از افکتهای صوتی قدیمی نیز با نمونههای مدرنتر خود جایگزین شدهاند اما همچنان حس نوستالژی و هسته اصلی آن حفظ شده است.
در نهایت همه این تغییرات باعث شده که Sonic Generations همچنان تجربهای جذاب باشد، چه برای بازیکنانی که قبلاً این عنوان را تجربه کردهاند و چه برای کسانی که برای اولین بار وارد دنیای Sonic شدهاند.
اما برخی نقاط ضعف این بازی را میتوان به طور کلی این گونه برشمرد:
مدتزمان کوتاه بازی: بزرگترین انتقاد به این بازی مربوط به مدت زمان آن است. حتی با وجود اضافه شدن چالشها و مراحل جانبی، محتوای اصلی بازی بسیار کوتاه است و بازیکنان میتوانند در مدت زمان نسبتاً کمی آن را به پایان برسانند.
تفاوت سطح کیفی مراحل: برخی از مراحل بازی فوقالعاده طراحی شدهاند و حس نوستالژی، نوآوری یا هر دو را به خوبی منتقل میکنند، اما بعضی دیگر بهخصوص در Act 2، نسبتاً ضعیفتر هستند و طراحی خستهکننده یا نامتعادلی دارند. این مسئله باعث شده کیفیت کلی بازی متغیر به نظر برسد و احساسات دوگانهای ایجاد کند.
دوربین در بخشهای سهبعدی (اکت 2): گرچه نسخه ریمستر بهبودهایی در گرافیک و عملکرد دوربین ایجاد کرده، اما در برخی از بخشهای Act 2 همچنان مشکل کنترل دوربین وجود دارد. گاهی دوربین نمیتواند به خوبی حرکات سریع سونیک را دنبال کند و این مسئله ممکن است تجربه بازی را در لحظات کلیدی مختل کند و باعث میشود برای پیشروی در بازی تعداد زیادی آزمون و خطا را تجربه کنید.
کمبود تنوع در دشمنان: دشمنان حاضر در بازی عمدتاً از طراحیهای قدیمی بهره میبرند و تعدادشان محدود است. همین امر باعث میشود که مبارزات گاهی یکنواخت و کمچالش به نظر برسد.
تمرکز کم روی داستان: اگرچه داستان بازی جالب و به طور کلی برای یک عنوان پلتفرمینگ کافی است، اما بسیار ساده روایت میشود و عمق چندانی ندارد. شخصیتپردازیها و دیالوگها میتوانستند بهتر باشند تا بازیکنان بیشتر با اتفاقات و شخصیتها ارتباط برقرار کنند.
سختی نامتوازن نیز دیگر مشکل این عنوان است که گاها کلافهکننده میشود! هرچند مجموعا تعداد آن لحظات زیاد نیستند و تجربه گیمپلی بازی مختل نشده است.
شدو، همان قبلی با پوستهای نو…
عموم مکانیزمهای گیمپلی بازی Shadow Generations تا حد زیادی بر پایه ساختار و اصول گیمپلی Sonic Generations بنا شده است، اما با تفاوتهایی که بیشتر با حال و هوای شخصیت شدو هماهنگ است. مانند بازی دیگر این مجموعه، مراحل به دو بخش تقسیم شدهاند: یکی با محوریت پلتفرمینگ کلاسیک و زاویه دید دوبعدی، و دیگری با طراحی سهبعدی که بر سرعت، حرکات روان و اکشن پرهیجان به همراه اندکی گشت و گذار تمرکز دارد.
آنچه اما Shadow Generations را از سونیک جنریشنز متمایز میکند، اضافه شدن مکانیکهایی است که با شخصیت Shadow سازگاری دارند. از جمله این تغییرات میتوان به قابلیت استفاده از «Chaos Control» در مبارزات و حل معماها اشاره کرد. این توانایی شدو به بازیکنان اجازه میدهد زمان را آهسته کرده و با تمرکز بیشتر بر اتفاقات محیط به پیشروی و حل معماها و عبور از موانع بپردازند.
ساختار چیدمان و پیشروی مراحل نیز همان حس آشنای سونیک جنریشنز را دارد. مسیرهای چندگانه، بخشهای پرسرعت و پلتفرمینگ دقیق، همگی بازگشت به سبک طراحی Sonic Generations هستند. اما این بار، فضای مراحل تاریکتر و جدیتر است تا با شخصیت شدو و داستان او هماهنگ باشد.
یکی از نکات جالب توجه در گیمپلی Shadow Generations این است که شدو به جای حلقههای طلایی (Rings) از انرژی (هرج و مرج) Chaos استفاده میکند که برای استفاده از قابلیتهای ویژه او حیاتی است. این تغییر کوچک اما تأثیرگذار، باعث میشود بازیکنان رویکرد متفاوتی در پیش بگیرند و بیشتر روی مدیریت منابع تمرکز کنند.
در مجموع، از لحاظ گیمپلی بین سونیک و شدو وجوه اشتراک بسیاری وجود دارد، اما این شباهتها همراه با اضافه شدن عناصر جدید و تغییرات ظریفی است که تجربه بازی را تازه و جذاب نگاه داشته است.
روی تاریکتر موسیقی
موسیقی و صداگذاری در شدو جنریشنز از نقاط قوت قابل توجه این بازی است و کاملا با فضای تاریکتر و جدیتر دنیای شخصیت Shadow هماهنگ شده است. برخلاف Sonic Generations که از موسیقیهای شادتر و هیجانانگیز استفاده شده است، موسیقی Shadow Generations فضایی سنگینتر، پرابهامتر و جدی تر خلق میکند. ملودیهای الکترونیک با ترکیبی از تمهای ارکسترال، حسابی حال و هوای محیطهای جذاب و تماشایی این بازی را به مخاطب القا میکند و کاملا کار را برایتان در میآورد.
قطعات موسیقی مراحل، بازسازی یا سمپل شده از تمهای قدیمی مرتبط با Shadow (مانندShadow the Hedgehog یا Sonic Adventure 2) هستند که با تنظیم جدیدتر و پرجزئیات ارائه شدهاند. مطابق انتظار موزیکهای جدیدی هم برای این عنوان خلق شده است که کیفتی مشابه آثار کلاسیک و قبلی دارد و کاملا نمره قبولی را دریافت میکند.
صداگذاری شخصیتها نیز با وسواس و دقت انجام شده است. دوبله Shadow با همان لحن آرام اما عمیق و جدی که از او انتظار داریم، کار شده است. دیالوگها با کیفیتی بالایی هستند و تنشهای داستانی بازی را به خوبی منتقل میکنند. حتی صدای دشمنان و افکتهای محیطی (مانند صدای انفجارها یا شکافتن هوا هنگام دویدن) نیز با جزئیات بیشتری طراحی شدهاند و حس واقعگرایانهتری نسبت به Sonic Generations دارد.
در مجموع میتوان گفت موسیقی و صداگذاری در Shadow Generations نه تنها به خوبی رسالت خود را انجام داده است، بلکه به لحاظ کیفی یک پله بالاتر از عنوان همجوار خود (سونیک جنریشنز) قرار میگیرد.
اما Shadow Generations نیز عنوان بی نقصی نیست که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
یکی از بزرگترین نقاط ضعف شدو جنریشنز، تکراری بودن گیمپلی آن است. با اینکه برخی مکانیکهای جدید مانند کنترل هرج و مرج به بازی افزوده شده، اما در مجموع گیمپلی بازی از همان ساختار Sonic Generations پیروی میکند که برای برخی بازیکنان ممکن است احساس یکنواخت بودن را ایجاد کند؛ به خصوص اگر بخواهید این دو عنوان را پشت به پشت هم بازی کنید! همان ساختار مراحل، استایل معماها، نحوه پیشروی و سکوبازیهای مشابه، بازی را به یک تجربهای کم تنوع و به شدت شبیه به سونیک جنریشنز کرده است.
عدم تعمیق در داستان و شخصیتهای بازی مورد دیگری است که میتوان به آن اشاره کرد. اگرچه شدو شخصیت محبوبی است و بازی سعی دارد داستانی جدیتر و تاریکتر را روایت کند، اما در نهایت، قصه بازی آنطور که باید و شاید نمی تواند مخاطب را درگیر کند. عموم شخصیتپردازیها علیرغم تلاشی که شده سطحی باقی میمانند و برخی از بازیکنان ممکن است احساس کنند که این پتانسیل بیشتر از آنچه که ارائه شده بود، قابلاستفاده بود. در کنار این موارد، دیالوگها و پیشرفت داستانی به اندازه کافی عمیق یا جذاب نیستند تا بازیکنان را مجذوب کند. دوربین مراحل سهبعدی همچنان اندکی لنگ میزند و به نظر میرسد تا آخر دنیا هم این مورد برطرفشدنی نخواهد بود و امضای سونیک در عناوین سهبعدیِ آن شده است!
همانطور که اشاره شد داستان Shadow Generations تلاش میکند تا جنبهای تاریکتر و جدیتر از دنیای سونیک را به تصویر بکشد. محوریت داستان حول Shadow، شخصیت مرموز و پیچیده سری، و نبرد او با بحرانهای درونی و تهدیدات جهان خارج میچرخد. داستان به کاوش در گذشته شادو میپردازد، و با کاتسینی نسبتا مفصل از ماجراهای اولیه و خلقت او، تا تعاملاتش با ماریا و کشمکشهایی که در مورد هویت و هدف زندگیاش دارد آغاز میشود. همچنین، حضور نسخههای قدیمی دشمنان او مانند Black Doom باعث میشود داستان حس عمیقتری از نوستالژی و ارتباط با گذشته داشته باشد.
با این حال، علیرغم این که ایده و پلتفرم قصهگویی بازی جذاب است و پتانسیل بالایی دارند، روایت آن به خوبی پرداخت نشده است. شخصیتپردازی شدو همچنان قوی است، اما دیگر شخصیتها یا کمرنگ هستند یا عمق کافی ندارند. دشمن اصلی بازی نیز با وجود ظاهر قدرتمند و پر ابهتش، از نظر داستانی بهاندازه کافی تهدیدآمیز و بهیادماندنی ظاهر نمیشود و انگیزههای او چندان قانعکننده نیستند.
در نهایت میتوان Sonic x Shadow Generations را پکیجی ارزشمند و جذاب برای طرفداران قدیمی و جدید سری Sonic دانست که دو نسخه متفاوت اما موازی از این دنیای پرهیجان را در کنار هم قرار میدهد. این مجموعه با ارائه دو بازی جداگانه، هر کدام با ویژگیها و خصوصیات منحصر به فرد خود، و علیرغم ایراداتی که دارند تجربهای متنوع و خاطرهانگیز برای بازیکنان به ارمغان میآورد.
Sonic Generations همچنان یکی از بهترین عناوین تاریخ سونیک است. ترکیب طراحی کلاسیک و مدرن مراحل، گیمپلی سرگرمکننده، و گرافیک و موسیقی بازسازی شده، این بازی را به تجربهای جذاب برای طرفداران نسلهای مختلف تبدیل کرده است. با این حال، طول کوتاه بازی و تکراری بودن برخی از مراحل، مانعی برای تبدیل شدن به یک شاهکار تمام عیار میشود.
از سوی دیگر Shadow Generations با داستانی تاریکتر و مکانیکهای خاصی که حول شخصیت شدو میچرخد، تفاوتهایی جذاب نسبت به نسخهی اصلی دارد. این بازی میتواند برای طرفداران شدو تجربهای لذتبخش و متفاوت باشد، اما داستان کمعمق و مشکلاتی مانند تکراری بودن گیمپلی و ضعف در طراحی دشمنان، بهویژه در مراحل سهبعدی، باعث میشود که بازی نتواند از تمام پتانسیل خود بهرهمند شود.