نسل هفتم را عناوین بزرگی چون Gears of War, Uncharted و Halo به یاد میآوریم. نقطه اوج و دوران خوش سرگرمی در صنعت بازی های کامپیوتری که مملو از عناوین تک نفره خطی بیشمار بود که معمولا در کنار آنها یک بخش Co-op یا چند نفره رقابتی نیز برای لذت بردن هر چه بیشتر بازیکنان با دوستان خود، گنجانده شده بود. تعداد این عناوین به قدری زیاد و کیفیت آنها به قدری بالا بود که از اینکه زمان کافی در طول روز برای انجام تک تک آنها را در اختیار نداشتید، ناراحت میشدید. به عقیده بسیاری، این حس و حال شاید مدتها است که از صحنه بازی های کامپیوتری رخت بسته است و عناوین خطی به آن شکل و شمایل به ندرت عرض اندام میکنند. عرضه عناوین پر تعداد Open World که معمولا المانهای RPG را با آن در هم میآمیزد، سبب شده که تجربه دوباره عناوین نسل هفتمی تبدیل به یک آرزوی محال شود. اما به نظر میرسد بازی Warhammer 40000: Space Marine 2 بعد از 13 سال بازگشته تا به این آرزوهای نسبتا محال، رنگ و بوی واقعیت ببخشد.
در ادامه با کریتیکلنز همراه باشید.
امپراطور محافظت میکند
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی مخصوص منتقدین، و پس از 20 ساعت تجربهی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.
برای امپراطور
داستان را بعد از وقایع نسخه اول دنبال میکنیم اما اینکه دقیقا چه اتفاقاتی در بین این 2 شماره به وقوع پیوسته است، به طور واضح بیان نمیشود و ناچار به خواندن متون بیشمار یا داشتن اطلاعات کافی از دنیای به شدت وسیع Warhammer 40000 هستید. بار دیگر در نقش Demetrian Titus (تایتِس) که در شروع بازی در جایگاه فرمانده گروه Deathwatch – جوخهای از اعضای ممتاز Ultramarineها که برای مقابله با هدفهای بین کهکشانی گرد هم آمدهاند – قرار میگیریم. دیگر خبری از Orkهای سبز رنگ نیست و کهکشان این بار مورد تهدیدی از جانب نژاد مخوف Tyranid (تیرانید) قرار گرفته است. نژادی شبیه به Xenomorphهای سری Alien با هوش بالا و قابلیت حمل سلاحهای مختلف که تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره نیستند و هدف آنها نابود کردن هر نوع فرم زندگی در سیارات مختلف است. چیزی که این نژاد را از بقیه متمایز میکند، تعداد به شدت زیاد آنها است. به گونهای که از در دستههایی متشکل از هزاران تیرانید در اندازهها و تواناییهای مختلف بر سر هدف خود فرو ریخته و در مدت زمان کوتاهی نابودی را به ارمغان میآوردند. سازندگان به خوبی این موضوع را به تصویر کشاندهاند و به دفعات بیشماری وقتی به زمین و آسمان و مناظر پیش روی خود نگاه میکنید، با تودههای بسیار عظیم تیرانیدها که به جهات مختلف حملهور شدهاند، روبرو میشوید.
تایتِس که تنها بازمانده تیم خود به دلیل سقوط بالگردش در جنگلها است، ماموریت مییابد تا ویروسی را به نقطه پرتاب به استراتوسفر رسانده تا با نابودی تیرانیدهای مهاجم، جلوی حمله آنها را بگیرد. به جرأت میتوان گفت که پیشدرآمد بازی، یکی از بهترین پیش درآمدهای موجود در صنعت، حس عظمت، قدرت و در عین حال ترس و ناامیدی را به زیبایی در هم میآمیزد.
داستان بازی عمدتا در قالب دیالوگهای رد و بدل شده بین شخصیتهای مختلف و کمابیش کاتسینهای In Engine و سینمایی روایت میشود. با پیشروی در بازی متوجه تهدیدهای بیشتر و بزرگتری تا تیرانیدها خواهید شد که قضایا را بیش از پیش بغرنجتر میکنند. تهدیداتی کهن که کهکشان را به راحتی به نابودی میکشاند و ناامیدی را بر سر موجودات زنده آن فرو میریزد.
داستان بازی جذابیت و عمق کافی برای طرفداران سری 40,000 Warhammer را دارد. به خصوص افرادی که اشراف کاملی به این دنیا دارند، تجربه بسیار لذت بخشی را در پیش روی خود خواهند یافت چرا که با تار بزرگی از چهرهها، اتفاقات و موارد بیشماری روبرو خواهند شد که به خوبی و زیبایی در هم تنیده شدهاند. اما در عین حال باید گفت افرادی که تقریبا هیچگونه پیش زمینهای در رابطه با این دنیا ندارند، شاید ارتباط با این موارد و درک آنها سخت و موارد زیادی مبهم و گنگ باشد. البته این افراد با بازی کردن نسخه اول، قطعا درک بهتری از دنیای Warhammer و همینطور اتفاقات Space Marine 2 پیدا میکنند اما حقیقتا نمیتوان ایرادی به سازندگان گرفت؛ چرا که Lore دنیای Warhammer آنچنان عظیم و پر جزئیات هست که شاید حتی هواداران آن هم به سختی بتوانند تمام آن را به خاطر بیاورند، چه برسد به افرادی که تازه میخواهند قدم در این دنیای بی حد و مرز بگذارند.
چنگ و دندان و اره برقی
و اما به گیمپلی که اصلیترین بخش Space Marine 2 را شامل شده است و به بهترین حالت خودش ظاهر میشود میرسیم. هسته اصلی کنترل شخصیت اصلی و مبارزات عمدتا از نسخه پیشین به اینجا منتقل شده است. بدین معنا که بازی همچنان به صورت سوم شخص و مبارزات به صورت تن به تن با سلاحهای سرد و همینطور از فواصل دور با سلاحها گرم دنبال میشوند. سلاحهای به مراتب بیشتر و کارآمدتری به زرادخانه تایتِس اضافه شدهاند تا او را در مبارزات یاری کنند.
سلاحهای سرد شامل خنجر، نوعی شمشیر ارهبرقی مانند که به نوعی نماد این سری تبدیل شده است، شمشیری بزرگ و پتکی سنگین است. هر کدام از سلاحها ویژگیهای منحصر به فرد و در عین حال، دامنه حرکات و کمبوهای مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال با خنجر به حرکات کوچک و سریع و با اره برقی به حرکات قدرتمندتر و کندتر دسترسی پیدا میکنید. شمشیر دو حالت فعال و غیر فعال داشته که هر کدام برای موقعیتهای متفاوتی کاربرد دارد و در نهایت پتک جنگی، بیشتر دستههای بزرگ را مورد هدف خود قرار میدهد. در کنار این، سلاحهای گرم نیز از تنوع بسیار خوبی برخوردار است و طیف خوبی از آنها را شاهد هستیم. از سلاحهای سبک و کوچک برای استفاده سریع در کنار سلاحهای سرد گرفته تا سلاحهای بزرگ با ویژگیهای خاص که به وسیله آنها میتوان دشمنهای کوچک و بزرگ را در فواصل مختلف مورد هدف قرار داد. سازندگان سلاحها را با پراکندگی خوبی در طی مراحل توزیع کردهاند که سبب میشود تا چند وقت یک بار، با عوض کردن آنها تاکتیکهای مختلفی را برای پیشروی اتخاذ کرده و از یکنواختی جلوگیری کنید.
با این حال چندین تغییر ریز و درشت در بطن مبارزات گمارده شده تا حق مطلب بیشتر و بهتر ادا شود. همانطور که پیشتر ذکر شد، دشمنان بازی را تیرانیدها تشکیل میدهند و ویژگی این نژاد، حمله در دستههای به شدت بزرگ و پر تعداد است. به همین خاطر قابلیتهای جدیدی برای تایتِس تدارک دیده شده تا در این بحبوحههای سخت و طاقت فرسا، سر بلند بیرون آید. یکی از این قابلیتهای جدید، Parry کردن حرکات دشمنان است که با نشانه آبی رنگ مخصوص و معروفی که در بازیهایی همچون سری Batman دیدهایم، از دیگر حرکات متمایز شدهاند. با زمانبندی دقیق و پری کردن این حرکات مخصوص، دشمنان Stun میشوند که میتوانید به واسطه نشانهگری که بر روی آنها ظاهر میشود، ضربه حیاتی وارد کنید. در طرف دیگر برخی از ضربههای سنگین دشمنان را نمیتوانید پری کنید و باید داج کنید. در برخی مراحل نیز همانند نسخه اول و به کمک Jetpack اختصاصی، بعد دیگری به مبارزات اضافه شده که باید جهش در آسمان و فرود آمدن در میان دشمنان، لذت خاصی به بازیکنان منتقل میشود.
با اینکه تایتِس از دسته Ultramarineها است و عظمت پیکر و قدرت او و یارانش در جای جای بازی به نمایش گذاشته میشود، اما دشمنان نیز به همان اندازه قدرتمند و خشن هستند. به دفعات زیادی خود را در گیر و دار مبارزات و در دام گله بزرگ دشمنان میبینید و از هر سوی به سر و کله شما ریخته و به راحتی شما را از پای در میآورند. بنابراین انتخاب تاکتیکها و سلاحها و هشیار بودن نسبت به علائم تدارک دیده شده، رمز پیروزی در مبارزات است.
در کنار تایتِس، همیشه و در همه جا، دو تن از یاران او را همراهی میکنند و علاوه بر زمینه داستانی، در زمینه گیمپلی نیز کمک شایانی به شما میکنند. این دو یاور همیشگی توسط هوض مصنوعی هدایت میشوند اما میتوانید با دعوت از دوستان و دیگر بازیکنان، کنترل این دو یار را به آنها واگذار کرده و تجربه Co-op لذت بخشی در بخش تک نفره داشته باشید.
یکی برای همه و همه برای یکی
سازندگان در کنار بخش تک نفره، دو بخش PvE و PvP تدارک دیدهاند تا بهانه بیشتری به بازیکنان برای سلاخی تیرانیدها دهند. در بخش PvE تحت عنوان Operations با همکاری با دو تن دیگر که یا توسط بازیکنان یا توسط هوش مصنوعی هدایت میشوند، به سیارههای مختلف برای انجام ماموریتهای به خصوص اعزام میشوید. در ابتدا میتوانید از بین 6 کلاس مختلف که هر کدام ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فرد خود را دارند، انتخاب کرده و ماموریت را شروع کنید. با پیشروی در مراحل مختلف که معمولا حالت بازتری نسبت به مراحل بخش داستانی اصلی دارند، با دشمنان مختلف روبرو میشوید که بدون شک در عمده موارد چالش زیادی را برای شما به وجود میآورند. با اتمام مراحل، XP دریافت میکنید که در لول آپ کلاس مورد نظر، سلاحها و قابلیتهای او نقش به سزایی دارند. همچنین میتوانید به شخصی سازی ظاهر Ultramarine خود بپردازید که گزینههای متفاوت و بسیار خوبی را پیش روی شما میگذارد تا بتوانید با ابهت ترین حالت ممکن را برای خود بسازید. شخصی سازی ظاهر بسیار خود و گزینهها عالی هستند که سبب شده تا نبود آن در بخش داستانی به عنوان یک فرصت از دست رفته دیده شود.
بخش PvP که عنوان Eternal Wars را یدک میکشد، یک بخش 6 به 6 رقابتی کلاسیک است که به سه حالت Annihilation، Seize Ground و Capture و Controlتقسیم شده و در هر کدام بازیکنان به رقابت با یکدیگر میپردازند. در این حالت که اصولا یادآور بخش چند نفره عناوین نسل هفتمی است، همانند بخش PvE میتوانید به شخصی سازی کرکتر خود بپردازید و از مبارزات غنی و سنگین و هیجانی بازی و تست کردن مهارت خود این بار در برابر بازیکنان لذت ببرید.
دنیایی به عظمت کهکشان
وقتی صحبت از دنیای Warhammer میشود، نمیتوان سخن از عظمت دنیای آن به میان نیاورد. در زمینه طراحی مراحل و سازهها و دورنماها، سازندگان تلاش کردهاند تا فاکتور “عظمت” را به خوبی اجرا کنند و باید گفت که کاملا در این حیطه موفق بودهاند. به هر گوشه و کنار بازی که نگاه بیندازید، سازههای به شدت بزرگ و با ابهتی را میبینید که در پهنه آسمان گسترده شدهاند تا شکوه و عظمت امپراطوری انسانها را به رخ بکشند. ساختمانهای بلند، قلعههایی با معماری سبک گوتیک که ابرهایی سیاه، چهره آنها را پوشانده است، سبب شده تادورنماها به زیباترین حالت ممکن دیده شوند. علاوه بر این، به لطف رنگبندی بینظیر و نوپردازی کاملا استاندارد و مناسب، با یکی از زیباترین مناظر ممکن در بازیها روبرو خواهید شد. بسیار پیش میآید که به لطف تیم هنری و طراحی بازی، مدت زمان مدیدی را صرف دیدن مناظر با شکوه پیش رو کنید و لب به تحسین آنها بگشایید. مدلهای شخصیتها و جزئیات آنها نیز از همین اصل پیروی کرده و با کیفیت بسیار خوبی روبرو هستیم. در عین حال در فضاهای در بسته نیز سازندگان با نورپردازی مناسب و اجرای جزئیات ریز و درشت بسیار زیاد، اتمسفر به شدت دلچسب و خوبی را در راهروهای تاریک و سیاه و دالانهای متعدد به وجود آوردهاند.
بازی Space Marine 2 پس از غیبتی 13 ساله بازگشته تا در صنعتی که این روزها مملو از عناوین آنلاین با پرداخت های درون برنامه ای است، یاد آور عناوین ناب تک نفره خطی نسل هفتم و خاطرات خوش باشد. عنوانی که در زمینه هایی چون گیم پلی و مبارزات، طراحی دنیا و گرافیکی، به مراتب بالاتر از نسخه اول ظاهر شده با بهبود فاکتورهای بسیاری چون تنوع بهتر سلاحهای سرد و گرم، مکانیزمهای داج و پری و غیره، تجربه نابی ارائه میدهد. سازندگان که گویی خواسته بازیکنان برای تجربه موارد بیشتری در دنیای Warhammer را پیشگویی کردهاند، با ارائه دو بخش PvE و PvP، بهانه بیشتری برای بازیکنان و رویارویی آنها با دسته عظیم Tyranidها و حتی با یکدیگر به وجود آوردهاند. دو بخشی که با مواردی چون ارتقا و شخصی سازی کرکتر خود و کلاس و سلاح های آن مزین شده و بازیکنان را به گذاشتن زمان بیشتری در بازی ترغیب میکنند. کیفیت مثال زدنی و بسیار خوب این دو بخش نیز در کنار بخش تک نفره سبب شده تا بازی Space Marine 2 پکیج بسیار دلچسبی به مخاطبین خود و کهنه کاران دنیای Warhammer 40,000: Space Marine 2 ارائه دهد