The Verge: کنسول PS5 Pro حقیقت دارد و توسعه‌دهندگان در حال آماده‌شدن هستند

The Verge: کنسول PS5 Pro حقیقت دارد و توسعه‌دهندگان در حال آماده‌شدن هستند

شرکت سونی (Sony) در حال آماده‌سازی برای عرضه یک کنسول قوی‌تر PS5 است و به‌نظر می‌رسد این اتفاق در اواخر سال جاری میلادی رخ دهد. پس از گزارشاتی درباره مشخصات لیک‌شده PS5 Pro به‌صورت آنلاین، رسانه The Verge فهرست کاملی از مشخصات این کنسول به‌دست آورده است. منابعی که نسبت به نقشه‌های سونی آگاه هستند به این رسانه گفته‌اند هم‌اکنون از توسعه‌دهندگان خواسته شده تا از سازگاری عناوین خود با کنسول قوی‌تر اطمینان حاصل کنند و روی تقویت‌کردن ری‌ترسینگ متمرکز شوند.

بیشتر بخوانید: شرط دریافت برچسب PS5 Pro Enhanced برای بازی‌ها مشخص شد

کنسول PlayStation 5 Pro که به‌صورت داخلی با نام رمز Trinity شناخته می‌شود، کارت گرافیک قوی‌تری را همراه با پردازنده‌ای که اندکی سریع‌تر از مدل پایه است شامل می‌شود. همه تغییراتی که سونی روی این کنسول پیاده کرده به توانایی بسیار بیش‌تر در رندرینگ به‌همراه ری‌تریسینگ و به‌دست‌آوردن رزولوشن و نرخ فریم بالاتر در برخی بازی‌ها ختم می‌شود. به‌نظر می‌رسد که سونی در حال تشویق توسعه‌دهندگان به استفاده‌کردن بیش‌تر ویژگی‌های گرافیکی نظیر ری‌تریسینگ در کنسول PS5 Pro می‌باشد که در صورت رخ‌دادن این موضوع، عناوین قادر خواهند بود تا از برچسب Trinity Enhanced یا همان PS5 Pro Enhanced بهره ببرند، در صورتی که «بهبودهای چشمگیری ارائه دهند.»

طبق اسنادی که شرح مختصری راجع به کنسول مورد بحث شامل می‌شوند، سونی انتظار دارد رندرینگ گرافیکی در کنسول پرو «تقریباً 45 درصد سریع‌تر از مدل استاندارد PlayStation 5» باشد. کارت گرافیک PS5 Pro بزرگ‌تر خواهد بود و از حافظه سریع‌تر به‌منظور بهبود ری‌تریسینگ در بازی‌ها بهره می‌برد. همچنین، سونی از «معماری قدرتمندتر ری‌تریسینگ» در این کنسول استفاده می‌کند که سرعت آن تا سه‌برابر بیش‌تر از PS5 معمولی است.

در یکی از اسناد آمده است: «ترینیتی، نسخه‌ای باکیفیت از PlayStation می‌باشد.» و سونی بیان می‌کند که به فروش نسخه استاندارد کنسول‌های خود پس از عرضه این مدل تازه‌تر ادامه خواهد داد. سونی انتظار دارد که سازندگان در بازی خود هر دو کنسول استاندارد و پرو را پشتیبانی کنند و بتوان عناوین را در آینده برای عملکرد بهتر به‌روز‌رسانی کرد. من می‌دانم که سازندگان اکنون قادر هستند که کیت توسعه را از سونی دریافت کنند و این شرکت انتظار دارد هر عنوانی که در ماه آگوست برای تاییدیه اقدام کرده، با PlayStation 5 Pro سازگار باشد. در ابتدا رسانه اینسایدر گیمینگ (Insider Gaming) مشخصات کامل PlayStation 5 Pro را گزارش کرد و گفت که این کنسول برای عرضه در تعطیلات سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

در حالی که سونی جنبه گرافیکی کنسول پرو را تقویت می‌کند، اما پردازنده آن همانند نسخه استاندارد خواهد بود، با این تفاوت که حالت تازه‌ای را شامل می‌شود و آن را کلاک می‌کند. در یک سند، سونی به سازندگان می‌گوید: «ترینیتی حالتی دارد که فرکانس 3.85 گیگاهرتز را در پردازنده هدف قرار می‌دهد.» این ویژگی 10 درصد بیش‌تر از مدل استاندارد است. سونی به توسعه‌دهندگان این توانایی را می‌دهد که میان «حالت استاندارد» روی 3.5 گیگاهرتز یا «حالت فرکانسی بالای پردازنده» روی 3.85 گیگاهرتز یکی را انتخاب کنند.

حالت استاندارد مانند یک کنسول پلی‌استیشن ۵ عادی عمل می‌کند و مقدار مشخصی از نیرو روی پردازنده قرار دارد. اگر مقدار نیروی در دسترس اجازه دهد، این حالت روی 3.5 گیگاهرتز کار می‌کند و اگر پلی‌استیشن ۵ در حال اجرای «عملیات نیرویی شدید» باشد، گیگاهرتز پایین‌تر می‌آید. سونی می‌گوید این فرکانس‌های پایین نادر هستند و نیروی استفاده‌نشده پردازنده به کارت گرافیک انتقال پیدا می‌کند.

در حالت تازه فرکانس بالای PS5 Pro، نیروی بیش‌تری در پردازنده قرار دارد؛ این بدان معناست که یک‌مقدار نیروی کم‌تری در کارت گرافیک وجود دارد‌. کارت گرافیک در این حالت 1.5 درصد نسبت به حالت معمولی داون‌کلاک (Downclock) می‌شود که طبق گفته‌های سونی، به «تقریباً 1 درصد عملکرد پایین‌تر» ختم می‌شود.

علاوه بر این، کنسول PlayStation 5 Pro برای سازندگان تغییراتی را در سیستم‌‌مموری شامل می‌شود. حافظه نسخه استاندارد PS5 روی 448 گیگابایت بر ثانیه اجرا می‌شود، اما سونی در PS5 Pro آن را 28 درصد بیش‌تر و تا 576 گیگابایت بر ثانیه افزایش داده است. سونی بیان می‌کند به‌دلیل اینکه سیستم‌مموری در کنسول پرو کارآمدتر است، «بهره پهنای باند 28 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.»

همچنین، توسعه‌دهندگان به سیستم‌مموری کلی دسترسی بیش‌تری خواهند داشت. بازی‌ها می‌توانند از 1.2 گیگابایت سیستم‌مموری اضافی در کنسول قوی‌تر سونی بهره‌مند شوند؛ پس با توجه به این گفته‌ها، سیستم‌مموری کلی در کنسول پرو 13.7 گیگابایت و در مدل پایه 12.5 گیگابایت است.

افزایش سرعت حافظه و منابع اختصاص‌یافته #”^# فناوری تازه شرکت سونی، یعنی PSSR یا همان PlayStation Spectral Super Resolution «مفید خواهد بود.» این فناوری، پاسخ شرکت سونی به فناوری‌های DLSS شرکت Nvidia و FSR شرکت AMD به‌منظور بهبود نرخ فریم و کیفیت تصویر روی کنسول پلی‌استیشن است. سونی یک «معماری شخصی‌سازی‌شده برای یادگیری ماشین» نیز ساخته است که از 300TOPS محاسبه 8 بیتی پشتیبانی می‌کند.

این معماری تازه از فناوری ارتقای مقیاس PSSR سونی پشتیبانی می‌کند که به‌منظور جایگزینی برای Temporal Anti-Alising یا اجراهای نمونه‌برداری افزایشی طراحی شده است. سونی بیان می‌کند که «داده‌های ورودی بسیار شبیه به فناوری‌های DLSS یا FSR» می‌باشد و پشتیبانی کامل از HDR نیز شامل حال آن می‌شود. این پشتیبانی تقریباً 250 مگابایت از حافظه را اشغال می‌کند که به همین دلیل منابع حافظه PS5 Pro این‌جا به‌‌کمک می‌آید. سونی می‌گوید که تقریباً 2 میلی‌ثانیه تاخیر در ارتقای تصویر 1080p به 4K وجود دارد و این شرکت در حال کار روی پشتیبانی از کیفیت تصویر 8K و حتی کاهش تاخیر در آینده نیز می‌باشد.

اگر توسعه‌دهندگان عناوین خود را به‌موقع آماده کنند، من کاملاً این انتظار را دارم که شاهد عرضه PlayStation 5 Pro در تعطیلات امسال باشم. به‌نظر می‌رسد که سونی مسیر PS4 را در پیش گرفته است که ابتدا یک نسخه «اسلیم» و بعدتر یک نسخه پرو را عرضه می‌کند. من انتظار دارم فهرستی از بازی‌های «بهبودیافته» در زمان عرضه کنسول PS5 Pro به‌همراه عناوین تازه فرست‌پارتی ببینم که به‌مرور زمان عرضه خواهند شد و از ری‌تریسینگ بهتر روی این کنسول قوی‌تر پشتیبانی کنند.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ نظرات خود را با کریتیک‌لنز به‌اشتراک بگذارید.

منبع: The Verge

به این نوشته امتیاز بدهید