اگر از طرفداران سری فیلمهای جنگ ستارگان هستید، حتما با سری بازیهای این مجموعه هم آشنا هستید. فرانچایزی که بعد از موفقیتهایی که این مجموعه در کتاب و فیلم به دست آورد، پایش به چرخه بازیهای ویدئویی هم باز شد و تا به حال بعد از گذشت چیزی حدود 30 سال از این اتفاق؛ عناوین مختلفی از این مجموعه منتشر شده است که هر کدام به نوعی موفقیتهایی کسب کرده و میتوان گفت که حتی به بازیهای با کیفیتی نیز تبدیل شدهاند. اما به مانند دیگر فرانچایزهای اسم و رسمدار، هستند قسمتهایی از این مجموعه که نتوانستند در حد انتظار نام و پیشینه سری دربیایند و اثر نهایی به یک بازی ضعیف یا بیکیفیت تبدیل شده است. بازی Star Wars: Bounty Hunter یکی از همین موارد است که در زمان انتشارش نتوانست نظر منتقدین و البته طرفداران را جلب کند. بعد از گذشت چیزی حدود 20 سال از انتشار این عنوان یک بار دیگر شاهد انتشار یک نسخهی ریمستر شده از این بازی هستیم. با بررسی بازی Star Wars: Bounty Hunter همراه ما در کریتیکلنز باشید.
یک شکارچی ماهر
این نقد و بررسی بر اساس نسخهی مخصوص منتقدین، و پس از 10 ساعت تجربهی بازی روی پلتفرم PS5 انجام شده است.
![نقد و بررسی بازی Star Wars: Bounty Hunter 2 STAR WARS: Bounty Hunter](https://criticlenz.com/wp-content/uploads/2024/08/STAR-WARS™_-Bounty-Hunter™_20240816132920.jpg)
بازی STAR WARS: Bounty Hunter
بازی Star Wars: Bounty Hunter یک بازی اکشنادونچر سوم شخص است که نسخه ابتدایی یا اصلی آن در سال 2002 توسط استودیوی LucasArts روی کنسولهای گیمکیوب و پلیاستیشن 2 منتشر شد ولی نتوانست نظر منتقدین را جلب کند. با توجه به این که فیلمهای جنگستارگان و البته داستانهای این مجموعه در اوج دوران خودش به سر میبردند و البته مجموعهای از نفرات زبردست در تیم بازیسازی حضور داشتند، همه منتطر یک اثر خوب و قابل توجه بودند اما متاسفانه وجود برخی مسائل حاشیهای به اضافه مشکلات فنی و البته روایت بد داستانی باعث شد تا اثرنهایی نتواند آنطور که باید باشد. حال بعد از گذشت بیش از 20 سال تیم «Aspyr» یکبار دیگر بر آن شده تا یک نسخه ریمستر شده از این عنوان جاهطلبانه خودش (هرچند زیر سایه موفقیتهای نسخههای Respawn Entertainment باشد) را روانه بازار کند.
نسخه ریمستر قرار نیست چیز جدیدی به بازی ناقص ما اضافه کند. ناقص از این نظر که وقتی به عنوان یک طرفدار این مجموعه بازی بازی نگاه می کنیم همه چیز کامل است. داستان بازی قبل از اتفاقات فیلمهای این سری حتی جنگهای Attack of the Clones رخ میدهد، اینبار داستان حول محور شخصیتی به نام جاینگو فت «Jango Fett» که یک جایزه بگیر است روایت میشود. اگر از طرفداران سری فیلمهای جنگ ستارگان هستید حتما نام Bounty Hunterها یا همان جایزه بگیرها را شنیدهاید. جایزه بگیرها یکی از ارکان اصلی و مهم داستانهای جنگستارگان هستند که در مواقع حساس نقش مهم و بهسزایی در روند داستان داشتند. اینبار ما در نقش یکی از مهمترین و البته مخوفترین جایزهبگیرهای دنیای جنگستارگان یعنی جاینگو فت هستیم. همانطور که از لقب جاینگو پیدا است ما ماموریت داریم تا به زنده یا مرده افراد بهخصوصی را پیدا کنیم و در ازادی آن پولی دریافت کنیم. در بین یکی از ماموریتها به ما دستور داده میشود تا زنده یا مرده یکی از جدایهای رانده شده را پیدا کنیم. شالوده اصلی داستان از همین طریق پایهریزی میشود و در ادامه با ورود شخصیتهای مختلف روند داستانی بازی اوج میگیرد. به واقع باید گفت که داستان بازی چه در زمان خودش و حتی بیاغراق در زمان حال یکی از بهترین داستانهای این مجموعه را دارد. شخصیتهای مختلف، دیالوگهای هالیوودی و اتفاقاتی که جذابیت اصلی بازی را به نمایش میگذارند.
زنده یا مرده
در طرف مقابل ما گیمپلی نرم و روان در اختیار داریم که مجموعهای از امکانات مختلف در طول بازی در اختیارمان قرار میگیرد. دوربین سوم شخص است و یکی از مزیتهای فوقالعادهای که برای بازیهای آن زمان ملاک مثبتی به حساب میآمد، حرکت کردن و شلیک به صورت همزمان بود. شکارچی داستان ما نه تنها به هنگام راه رفتن و دویدن شلیک میکند بلکه پریده و رو هوا میغلتد حتی از جتپک استفاده میکند و باز هم در همان حالات به شلیک خود ادامه میدهد. تمامی این حرکات به اضافه امکاناتی که بازی در اختیار ما میگذارد، باعث شده تا پکیج پیش روی ما تا اینجا زیبا و لذتبخش باشد.
اما ایراد اصلی بازی در طراحی مراحل یا لول دیزاین آن است. همه تا اواسط بازی جذاب است اما به مرور مراحل بازی تکراری میشوند. مکانیکهای به اضافه قابلیتهای پلتفورمینگ بازی که به شخصیت داستان ما این اجازه را میدهد تا سکوبازی هم داشته باشد، حتی همین موارد هم از تکراری شدن بازی جلوگیری نکردهاند. بازی تمام برگهای برنده خود را تا اواسط آن رو میکند و دیگر کم کم خسته کننده میشود. از رمق میافتد و همین تک مورد به سدت به بازی آسیب وارد کرده است و این مشکل در زمان حال یعنی در سال 2024 بیشتر به چشم میآید. تیم سازنده سعی خودش را کرده تا با اضافه کردن برخی قابلیتهای جزئی از جمله استفاده از کنترلر دوآل سنس کنسول Ps5 تا جذابیتهای گذرایی به بازی اضافه کند اما موفق به این مهم نشده و بازی همچنان به مانند گذشته تکراری میشود.
به سرزمین ستارگان خوش آمدید
اگر از آن دست از افرادی هستید که موفق شدهاید Star Wars: Bounty Hunter را در زمان خود تجربه کنید، حتما از دیدن گرافیک خوب و چشمنواز این بازی ذوقزده شدهبودید. محیطهایی نسبتا بزرگ همه جذاب و دیدنی به عظمت دنیای جنگ ستارگان اما این کیفیت مناسب در زمان حال به صورت یک اثر بازنشر شده، به جز فریم ریت ثابت و اندک تغییرات در رنگبندی و تکسچرها، ویژگی جدیدی را به بازی اضافه نکرده است. محیطها هنوزم اندکی شلوغ هستند اما هوش مصنوعی بازی به مانند گذشته دست نخورده باقی مانده است. هنوز هم به راحتی و فقط با استفاده از یک اسلحه معمولی میتوانیم بخش اعظمی از مراحل را طی کنیم. مبارزه با باسفایتها به جز تعداد اندکی از آنها راحت و بیدردسر است که البته این مورد در زمان خودش به این راحتیها هم نبود اما به هر حال ما امروز با یک اکشن نسبتا راحت روبرو هستیم.
در بخش صداگذاری و موزیک، طبق روال صدای همان تم همیشگی از این مجموعه است که نواخته میشوند و بازی در مراحل هیجانانگیز با ترکیبی از شخصیتهای مختلف و البته افکتهای صدای اسلحههای مختلف توانسته است گلیم خود را از آب بیرون بکشد. در این بین استفاده از تکلونوژی دوآل سنس در انتقال صدای بیسیم نیز بدظاهر نشده است.