این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین، و پس از ۴۰ ساعت تجربه در پلتفرم PS5 انجام شده است.
در چند سال اخیر که بازار عناوین لایو سرویس رایگان یا Free to Play چند نفره بسیار گرم شده است، بسیاری از شرکتها و استودیوهای بزرگ و کوچک به این حوضه وارد شدهاند و انبوهی از عناوین مختلف را منتشر کردهاند. متاسفانه اشباع شدن این سبکها موجب کاهش بازیکنان بسیاری از این عناوین گشته و تعداد زیادی از آنها در طول مدت کوتاهی به اصطلاح به عناوین مرده تبدیل شده و شرکت سازنده به پشتیبانی از آنها خاتمه داده است. در این میان به ندرت عناوینی منتشر شدهاند که به واسطه نوآوری و جذابیت کم نظیر موفق شدهاند تا در این مسیر سخت دوام بیاورند و بازیکنان خود را حفظ کنند. The Finals که به جرئت یکی از جذابترین عنواین منتشر شده چند سال اخیر در این سبک است، میان مخاطبین چنان محبوب واقع شده که تنها در مدت یک ماه موفق به جذب ۱۰ میلیون بازیکن شده است. این عنوان که توسط سازندگان سابق عنوان Battlefield توسعه داده شده است، به لطف فیزیک تخریب پذیری واقع گرایانه مخاطبین را مجذوب خود کرده است. با کریتیکلنز همراه باشید تا عنوان The Finals را زیر ذرهبین نقد و بررسی کنیم.
سیستم کلی گیمپلی:
عنوان The Finals ساخته استودیو Embark Studios، یک عنوان شوتر اول شخص است. بازیکنان در نقش شرکت کنندگانی در یک مسابقه واقعیت مجازی واقع میشوند و در یک استادیوم وسیع دارای ساختمانها و موانع مختلف به بازی میپردازند. بازیکنان در گروههای سه نفره قرار میگیرند و هدف هر گروه دزدیدن و رساندن مقدار مشخصی پول به پایگاهها یا Cashoutها است. در حال حاظر سه حالت بازی مختلف در این عنوان وجود دارد؛ حالت اول Quick Cash نام دارد؛ بازیکنان در سه تیم سه نفره به بازی میپردازند. با شروع بازی یک گاوصندوق در مکانی تصادفی زوی نقشه ظاهر میشود. بازیکنان بایستی گاوصندوق مشخص شده را باز کنند و پول داخل آنرا به یک پایگاه برسانند. باز شدن هر گاوصندوق مقداری زمان میبرد و از این جهت اعضای هر گروه باید با همکاری یکدیگر از آن دفاع کنند. پس از باز شدن گاوصندوق، گروهی که پول را به یک پایگاه برساند، Cashout برای آن گروه آغاز میشود. پایان هر Cashout مقدار نسبتا طولانی زمان نیاز دارد و در این زمان اعضای دو گروه دیگر میتوانند Cashout گروه دیگر را بدزدند. پس از پایان زمان مذکور، ده هزار دلار پول به گروهی که Cashout را در اختیار داشتهاند میرسد، یا به بیان دیگر، آن گروه ده هزار امتیاز دریافت میکند، گروهی که بیست هزار امتیاز یا بیست هزار دلار پول از آن خود کند، برنده مسابقه خواهد بود. همچنین در این حالت بازیکنان پس از مردن میتوانند به دفعات بینهایت زنده شوند. حالت بازی دوم Bank It نام دارد. در این حالت دو گاوصندوق در مکانی تصادفی ظاهر میشوند، اما این بار هر گاوصندوق سه هزار سکه روی زمین میاندازد. بازیکنان بایستی این سکهها را جمع آوری کنند و به Cashoutها برسانند، اما برخلاف حالت دیگر، در این حالت زمان Cashout بسیار کوتاه تر است و در طول فقط چند ثانیه این کار انجام میشود. مقدار پولی که هر گاوصندوق در خود دارد با گذر زمان در طول مسابقه افزایش مییابد، همچنین بازیکنان پس از مردن مقدار پولی که در اختیار داشتند را از دست میدهند و بازیکنان دیگر قادر به برداشتن آنها هستند. همچنین اگر بازیکنی پولی در اختیار نداشته باشد پس از مردن همچنان هزار امتیاز بر روی زمین میاندازد. اولین گروه که چهل هزار دلار یا امتیاز دریافت کند پیروز مسابقه خواهد بود. این حالت به واسطه بازیکنان بیشتر دارای هیجان و هرج و مرج بیشتری است. در این حالت نیز بازیکنان پس از مردن میتوانند به دفعات بینهایت زنده شوند. حالت سوم و آخر، Tournament نام دارد. این حالت تلفیقی از دو حالت دیگر به علاوه سیستم رقابتی تورنامنت است. بازیکنان به چهار گروه سه نفره تقسیم میشوند، دو Vault به صورت تصادفی در محیط ظاهر میشود و دقیقا مانند حالت اول بازیکنان باید Cashout را آغاز کرده و برای مدت نسبتا طولانی از دزدیده شدن آن توسط دیگران، دفاع کنند. بزرگترین تفاوت این حالت با دو حالت دیگر، محدود بودن تعداد دفعاتی است که بازیکنان پس از مردن میتوانند زنده شوند، در صورت اتمام تعداد دفعات، بازیکن دیگر قادر به زنده شدن نخواهد بود، مگر اینکه توسط اعضای باقیمانده گروه احیا شود یا تمام اعضای گروه کشته شوند. همچنین این حالت دارای سیستم پلهای تورنومنت است، مجموعا چهار گروه در سه راند به مبارزه میپردازند و از میان آنها فقط یک تیم پیروز خواهد بود. حالت تورنامنت دارای حالت جداگانه با سیستم رنک میباشد که هیجان رقابت تنگاتنگ تورنامنت رو چندین برابر میکند. در حال حاظر، به عنوان یک بازی لایو سرویس که در روزهای ابتدایی خود به سر میبرد، این چند حالت، زیاد و کافی به نظر میرسد؛ اما متاسفانه در عین جذابیت، به دلیل شباهت بیش از اندازه آنها به یکدیگر، پس از مدتی تا حدی حوصله سر بر و تکراری میشوند.
کلاسها و گانپلی:
بازیکنان میتوانند شخصیت خود را از میان سه کلاس Light یا سبک، Medium یا متوسط و Heavy یا سنگین انتخاب کنند. هر کلاس سرعت حرکت و نوار سلامتی متفاوتی دارد، کلاس سبک بیشترین سرعت و کمترین نوار سلامتی و کلاس سنگین کمترین سرعت و بیشترین نوار سلامتی را دارند. به جهت متعادل شدن بازی، هر کلاس میتواند سلاحها و آیتمهای مشخصی را انتخاب کند، به طور مثال کلاس سبک قادر به استفاده از سلاحهای کلاس سنگین نمیباشد. همچنین جهت هرچه جذابتر شدن کلاسهای مختلف، هر یک چندین قابلیتهای متنوع و خاص خود را دارند، به طور مثال کلاس سبک میتواند برای مدت کوتاهی نامرئی شود، کلاس متوسط میتواند نوار سلامتی همگروهیهای خود را پر کند و کلاس سنگین میتواند با دویدن سریع موانع و ساختمانهای سر راه خود را نابود کند. تمام کلاسها به واسطه قابلیتهای جذاب و متنوع، سلاحهای بسیار زیاد و سرعت جابجایی متفاوت، یک سبک بازی کاملا متفاوت را ارائه میدهند و استفاده از کلاسهای مناسب در موقعیت درست و کار گروهی قوی، میتواند حتی در سختترین موقعیتها باعث تغییر نتایج بازی شود. اما ضمن عالی بودن این سیستم و افزایش تنوع مسابقات، در برخی مواقع نامتعادل بودن کلاسهای مختلف میتواند باعث طاقت فرسا شدن مبارزات شود. به طور مثال کلاس سبک عملا هیچ شانسی مقابل کلاس سنگین در مبارزات تک به تک ندارد، چرا که کلاس سنگین بیش از دو برابر کلاس سبک نوار سلامتی دارد و سلاحهای این کلاس نیز عموما قدرتمندتر است. کلاس متوسط را میتوان متعادلترین کلاس بازی به شمار برد که برای افراد مبتدی و تازه واردان این عنوان توصیه میشود. عدم تعادل کلاسها بزرگترین نقطه ضعف گیمپلی این عنوان به شمار میرود. گانپلی بازی بسیار لذت بخش و خوش ساخت است، هر اسلحه تجربهی استفاده متفاوتی دارد و لگد اسلحهها یا به اصطلاح Recoil آنها مناسب و واقع گرایانه است. از جهتی هر سلاح Recoil Pattern یا الگوی ریکویل مناسب نسبتا سادهی مختص خود را دارد و بازیکن با یادگیری و استفاده از آن، میتواند نهایت دقت اسلحه را به کار بگیرد. همچنین تنوع اسلحهها در این عنوان بسیار بالا است و حتی سلاحهای جالبی مانند آتش افکن، نارنجک انداز و انواع سلاحهای مخرب مانند موشک انداز در این عنوان وجود دارند که هرکدام به نوع خود جذاب و استفاده از آنها خوشآیند است. مهمات و آیتمهای بازیکن از جمله نارنجک و دیگر آیتمهای مورد استفاده، پس از مدت کوتاهی دوباره پر شده و قابل استفاده میشوند؛ به همین خاطر بازیکن میتواند مدت طولانی بدون مردن و زنده شدن دوباره، در میدان جنگ باقی بماند. همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد، نقشه بازی به طور کامل تخریب پذیر است، تخریب پذیری ساختمانها و موانع این عنوان، کاربردیترین سیستم گیمپلی بازی به شمار میرود و استفاده از آن ضمن لذت بخش بودن، برای حمله به پایگاه دشمنان و غافلگیر کردن آنها، بسیار کاربردی و حتیگاها لازم است. از جایی که این عنوان با موتور Unreal Engine 5 توسعه داده شده، فیزیک تخریب پذیری بسیار واقع گرایانه و بینظیر است. نقشههای بازی بسیار بزرگ و مملو از ساختمانهای بزرگ و کوچک هستند. در حال حاظر چهار نقشه در بازی وجود دارد، البته مسابقات در هر نقشه در مواقع مختلف روز و شرایط مختلف آب و هوایی مختلف دنبال میشود و وجود شرایط آب و هوایی و زمانهای مختلف باعث تنوع بیشتر و حتی تغییر شرایط بازی میشود؛ به طور مثال، در صورت مه گرفتگی دید بازیکن بسیار کمتر میشود، یا همینطور در زمان شب و آب و هوای بارانی، دیدن دشمنان سختتر میشود، وجود این سیستم، تنوع محیط بازی را به مراتب بیشتر میکند. در تمام نقشهها اجسام مختلف یا Prop وجود دارد که بازیکن میتواند آنها را برداشته و پرتاب کند، هرکدام از این Propها قابلیت مختلفی دارند، برخی هنگام خوردن به هدف منفجر میشوند و برخی گار سمی تولید میکنند. البته گاهی بزرگی محیط بازی در کنار عدم وجود نقشه و Mini-Map باعث سردرگمی بازیکن میشود، هرچند وجود آیکونهای پایگاهها و گاوصندوقها در HUD بازی، به یافتن موقعیت و دیگر بازیکنان کمک شایانی میکند و تا حدی این سردرگمی را از بین میبرد. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات گیمپلی بازی HUD آن است. در عین زیبایی طراحی، اطلاعات و موقعیت بازیکن چندان کامل نمایش داده نمیشود؛ به طور مثال تعداد تیرهای موجود در خشاب هر اسلحه، با فونتی بسیار کوچک در قسمت گوشه صفحه نمایش داده میشود که خواندن آن در موقعیتهای حساس تقریبا غیر ممکن است و گاهی باعث اتمام تیر در وسط مبارزات میشود؛ یا علامتها یا به اصطلاح Markerهایی که اعضای دیگر گروه روی نقشه قرار میدهند، روی HUD به درستی نمایش داده نمیشود.
اگر تمام موارد مذکور برای تنوع و جذابیت مسابقات کافی نیست، در هر مسابقه به طور تصادفی، یک رویداد یا Event رخ میدهد. این رویدادها جذابترین لحظات مسابقات را رقم میزنند و بسیار متنوع هستند؛ به طور مثال، در لحظات حساس بازی، جاذبه کاهش مییابد و پرشهای بازیکنان و برد پرتاب آیتمها چند برابر میشود. ممکن است باران شهاب سنگ رخ دهد و باعث تخریب نقشه و کشته شدن بازیکنان شود؛ حتی ممکن است بیگانگان فضایی به مسابقه هجوم ببرند. همچنین این عنوان از قابلیت Cross-Play پشتیبانی میکند و بازیکنان هر سه پلتفرم میتوانند با یکدیگر به بازی بپردازند.
گرافیک و طراحی بصری:
به لحاظ گرافیکی و بصری، به عنوان یک بازی آنلاین مولتیپلیر که لزوم به نرخ فریم بالا دارد، عنوان The Finals عالی عمل میکند. جزئیات بصری و تکسچرها بسیار با کیفیت هستند، افکتهای مختلف از جمله انفجار و باران کاملا واقع گرایانه است و بازتابها و نورپردازی به لطفرهگیری پرتو بسیارچشم نواز است. به لحاظ فنی، این عنوان روی کنسولهای نسل نهمی با رزولوشن 4K داینامیک و نرخ فریم شصت فریم بر ثانیه اجرا میشود. در نسخه پیسی به دلیل تنظیمات پیشرفتهتر رهگیری پرتو، بازتابها و نورپردازی بسیار بهتر از نسخه کنسولی است.
طراحی صدا:
استودیو Embark در بخش طراحی صدای بازی، ترند این روزها را دنبال کرده است. صدای هر دو مجری مسابقات که وضعیت بازیکنان و روند بازی را با جزئیات کامل اعلام میکنند، توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. در اصل، سازندگان برای این کار از تکنولوژی هوش مصنوعی متن به گفتار استفاده کردهاند. صدای مجریها و اعلانات جذاب آنها، تنوع و هیجان مسابقات را بیشتر میکند و به جذابیت آن میافزاید. طراحی صدای اسلحهها هم واقع گرایانه و کاملا مناسب است.