در طول تاریخچه بازیهای ویدئویی، همواره فرانچایزهای بزرگی وجود داشتهاند که پس از سالها با انتشار یک نسخه جدید، سبک سری را کاملا تغییر داده و حال و هوای تازهای به سری بخشیدهاند. برای مثال، سری God of War، با انتشار یک سافت ریبوت در سال ۲۰۱۸ سبک هک اند اسلش سری قدیمی را کنار گذاشت و با تغییر داستان و معرفی یک جهان جدید، نفس تازهای به این سری محبوب دمید. یا سری Final Fantasy که پس از حدود یک دهه سبک مبارزات نوبتی خود را کنار گذاشت. حال، عنوان جدیدی از سری BlazBlue، که یک فرانچایز مبارزهای ژاپنی است، تحت عنوان BlazBlue Entropy Effect منتشر شده که پس از حدود ۱۴ سال و انتشار بیش از ۱۰ نسخه مختلف از این سری در سبک مبارزهای، سبک مبارزات جذاب این سری را با المانهای روگلایت تلفیق کرده، تا نهایتا یک عنوان مترویید وانیا روگلایت بسیار خلاقانه را به دنیای گیمینگ معرفی کند. با کریتیکلنز همراه باشید تا عنوان جذاب BlazBlue Entropy Effect را نقد و بررسی کنیم.
داستان – پیچیده و تامل برانگیز:
داستان سری بلیزبلو (BlazBlue) همواره به پیچیدگی خاص و غیر قابل درک بودن آن در میان طرفداران این سری مشهور بوده است؛ هر چند این پیچیدگی، جذابیت و وسعت داستان و لور بازی را بیان میکند. عنوان “Entropy Effect” نیز از این قائده مستثنی نیست. عنوان BlazBlue Entropy Effect، یک عنوان مترویید وانیا روگلایت است؛ داستان بازی، جهانی توسعه یافته و پیشرفته را به تصویر میکشد که توسط واقعهای موسوم به “Entropy Effect” در حال نابودی است. برای مقابله با این وقایع و پشت سر گذاشتن آخرالزمان، ابر شرکتی به نام “SkysEyes”، برنامهی شبیه سازی ذهنی در فضای دیجیتال، به اسم “ACE” را تولید کرده تا به انسانها جهت توسعه و تقویت ذهنشان، فرای ظرفیت و قابلیتهای انسانی کمک کند؛ تا نهایتا، به کمک آنها، با اثرات Entropy مقابله کرده و خطر انقراض و نابودی را پشت سر بگذارند. بازیکنان کنترل شخصیتی به نام ACER را به دست میگیرند که یک ربات کوچک در یک جهان سایبرپانکی پساخرالزمانی است. ایسر وظیفه دارد تا در فضای دیجیتالی یا “ACE” به مبارزه با دشمنان بپردازد. اما در یکی از تمرینهای روتین ACE، شخصیتها با موجودی عجیب و مرموز روبرو میشوند، شخصیتی که گویا قدرت کنترل آخرالزمان یا همان Entropy را در دست دارد و از رازهای پنهان ACE و وقایع Entropy با خبر است؛ دانشی که با آن میتوان سرنوشت را تغییر داد. در ادامه ACERها یا شخصیتهای قابل بازی، تصمیم میگیرند تا رازهای پشت پرده شرکت SkysEyes را برملا کنند و به حقیقت اثر Entropy برسند.
درکل، عنوان BlazBlue Entropy Effect، اثری گیمپلی محور است و گیمپلی به داستان ارجعیت دارد. داستان بازی در طول مکالمات اختیاری با انپیسیها یا شخصیتهای غیر قابل بازی و برخی آیتمها و توضیحات آنها روایت میشود. پراکندگی عجیب در بخش روایی بازی، باعث شده تا داستان، هرچند که بسیار پیچیده، عمیق و جذاب است، آنطور که باید مخاطب را درگیر نکند. مخاطب نهایتا مجبور میشود برای درک داستان بازی و فهمیدن کامل آن، به سایت یا ویدئوها مراجعه کند. از طرفی بخش داستانی اصلی بازی که در ۲۰ مرحله متنوع دنبال میشود، خط داستانی بازی را به صورت کاملا ناقص روایت میکند و همانطور که بیان شد بازیکن باید برای فهمیدن کامل داستان، به مکالمات اختیاری و آیتمهای پراکنده در بازی مراجعه کند. نهایتا، اگر از مشکل مذکور بگذریم، داستان بازی میراث نسخههای پیشین این سری را به خوبی حفظ میکند تا داستانی عمیق، با شکوه و تامل برانگیز را ارائه دهد.
گیمپلی – اعتیاد آور و خوش ساخت
همانگونه که بیان شد، بازیکنان کنترل رباتی به اسم ACER را به دست میگیرند. بازیکنان در محیطی به اسم ACE Hub قرار میگیرند و در این محیط میتوانند با NPCها صحبت کنند، آپگرید و آیتم خریداری کنند و یا وارد شبیه سازیها شوند که در واقع همان مراحل اصلی بازی به شمار میروند. مجموعا ۲۰ مرحله یا شبیه سازی در این عنوان گنجانده شده که هرکدام محیطی کاملا تازه، در کنار دشمنانی جدید و جوایزی متنوع دارند. هر مرحله، شامل چندین اتاق است، با شکست دادن تمام دشمنان و انجام ماموریتها، وارد اتاق بعدی میشوید، در میان برخی از آنها، اتاقهای دیگری وجود دارند که به بازیکن قابلیت داد و ستد آیتمهای دریافت شده، استراحت برای پر کردن نوار سلامتی و دریافت قابلیتهای جدید را مهیا میکنند. همانند بسیاری دیگر از عناوین هم سبک، این اتاقها، پس از هربار مردن بازیکن، تغییر شکل میدهند و به صورت رندوم با شکلی نو، دشمنانی جدید و جوایزی متفاوت ساخته میشوند؛ بدین ترتیب، هنگام بازی دوباره همان مرحله، حس تازگی به بازیکن القا میشود. در آخر، در انتهای هر مرحله یک باسفایت وجود دارد که با شکست دادن آن وارد محیط بعدی میشوید.
در عناوین روگلایت و روگلایک، قابلیت تکرارپذیری یا Replayability بازی، حرف اول را میزند؛ قابلیت تجربه دوباره همان مراحل بدون تکراری شدن و داشتن لذت یکسان بسیار مهم است، چرا که در اینگونه عناوین، باخت امری است که شاید صدها بار تا اتمام بازی رخ دهد و بازیکن پس از مردن به دفعات متعدد و بسیار بالا، بایستی همواره تجربه خوبی از تکرار آن مراحل داشته باشد. خوشبختانه، عنوان BlazBlue Entropy Effect در این زمینه بسیار درخشان و قوی واقع میشود. در این عنوان ده شخصیت قابل بازی متنوع وجود دارد؛ این شخصیتها که میراث عناوین گذشته سری بلیزبلو هستند، هرکدام سبک بازی کاملا متنوع به همراه سلاحها و قابلیتهای کاملا جدید و متفاوت را دارند. سبک بازی هر کدام از این ده شخصیت به قدری متنوع، جذاب و اعتیاد آور است که تجربه بازی با تک تک آنها، به تنهایی میتواند بازیکن را برای ساعتها مشغول کند. اما این تنوع به اینجا ختم نمیشود؛ همانطور که بیان شد، در طول مراحل، در اتاقهایی امکان دریافت قابلیتهای جدید وجود دارد، برخی از این قابلیتها، در ضمن بالا بردن قدرت شخصیتها، نوع حمله شخصیتها را به کل متحول میکند، به گونهای که بازی با آن شخصیت تجربهای کاملا جدید را ارائه میکند. اگر باز هم این تنوع کافی نیست، باید گفت که بالغ بر ۲۰۰ قابلیت و آپگرید متنوع برای هر شخصیت وجود دارد و از آنجایی که این ارتقاها به صورت کاملا رندوم و شانسی به پلیر تعلق میگیرند، تازگی تجربه دوباره مراحل و تکرارپذیری آنها به مراتب بالاتر میرود. علاوه بر سیستم ارتقا، در پایان هر اتاق و شکست دادن دشمنان، کارتهای دیگری موسوم به Drafts به بازیکن اعطا میشود؛ این کارتها در واقع به ارتقای جزئی قدرت یا نوار سلامتی بازیکن کمک میکنند.
در عناوین روگلایت، سیستم پیشرفت بازی بسیار مهم است، امکان به دست آوردن ارتقاهای دائمی یا آیتمهای دائمی در این عناوین به جذابتر شدن گیمپلی و راحتتر شدن مراحل کمک میکند؛ اما پیاده سازی درست این سیستم نیز بسیار مهم است. در این عنوان، پس از اتمام مراحل و یا شکست خوردن در آنها، واحد پولی به نام EP به بازیکن داده میشود و بازیکن میتواند با استفاده از این واحد پول، علاوه بر آزادسازی شخصیتهای جدید، قدرت پایه آنها را بالا ببرد و حتی آیتمهای جدید به دست آورد. در کل، سیستم پیشرفت بازی به دلیل سادگی و متعادل بودن، به جذابیت بازی افزوده و بازیکن را به جمع آوری هرچه بیشتر منابع برای ارتقای شخصیتها تشویق میکند.
جزئیات بصری، گرافیک و طراحی هنری:
همانطور که بیان شد، BlazBlue Entropy Effect یک عنوان مترویدوانیا و دو بعدی است؛ هر کدام از ۲۰ مرحله موجود در بازی، محیطی کاملا جدید با پالت رنگی چشم نواز و متنوعی در خود گنجاندهاند. محیطهای بازی و جلوههای بصری به قدری زیبا طراحی شدهاند که بازیکن را برای دقایقی هم که شده مبهوت میکند. جلوههای اسلحهها و حملات شخصیتها و پارتیکل افکتها بسیار روان و زیبا طراحی شدهاند و استفاده از سلاحها به لطف این جلوهها چندین برابر جذابتر شده است. طراحی شخصیتهای بازی نیز بی نقص است، هرچند شخصیتهای مذکور در نسخههای پیشین بازی نیز حضور داشتهاند؛ اما در این نسخه، به لطف طراحی بهبود یافته، شخصیتها، حتی زیبا تر از قبل شدهاند.
موسیقی، طراحی صدا و صداگذاری:
از همان لحظه ابتدایی که بازی را اجرا میکنید، با یک موسیقی سایبرپانکی ریتمیک جذاب، رو در رو میشوید. موسیقی فوقالعاده و پر انرژی بازی، علاوه بر افزودن به هیجان گیمپلی، به خوبی حس و حال جهان سایبرپانکی و پساآخرالزمانی بازی را منتقل میکند و نهایتا یک تجربه ماندگار با برای بازیکن رقم میزند. صداگذاری شخصیتها خوب است، اما متاسفانه تنوع بسیار کمی دارد. در طول گیمپلی، شخصیتها چندین دیالوگ تکراری را مکررا بازگو میکنند که میتواند در طولانی مدت بازیکن را آزرده کند.